10: Semioottista synergiaa!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Advertisements

Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Johdatus viestintään, 3. teema: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2004.
Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta
Viestintä, johtajuus ja organisaatio
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
2 Työyhteisön kehitysvaiheet, esimiestyö ja viestintä
Runo tekstitaidon kokeessa
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta
Johdatus viestintään, 2. luento: viestintä on prosessi
7: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Se.Varma.Kotimainen. Semiotiikka ja markkinointi Leif Åberg kevät 1998 Seitsemäs istunto 8.4.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2006
Yhteisöviestinnän johtaminen- kurssi 3. teema: Viestintävalmiudet Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2005.
5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg kevät 1998 Viides istunto 25.3.
5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg syksy 2000 Viides istunto
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Esa Väliverronen ja Leif Åberg: Johdatus viestintään
8: Liikkeenjohdon semiotiikkaa ”Muutoksen merkit”. Luotaus semioottisena järjestelmänä Leif Åberg syksy 2000 Kahdeksas istunto
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 1998.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg syksy 2000 Toinen istunto 4.10.
Johdatus viestintään, 4. luento: viestintä on yhteisyyttä Leif Åberg syksy 2002.
Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2006
Johdatus viestintään, kuudes luento
4: Liikkeenjohdon semiotiikkaa ”Kaikkien tarinoiden äiti”. Profilointi Leif Åberg kevät 1998 Neljäs istunto 18.3.
Johdatus viestintään Luento
3: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikkeenjohdon mantrat ja karnevaalit: semiotiikka ja ohjausprosessi Leif Åberg kevät 1998 Kolmas istunto 11.3.
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2006
Liikkeenjohdon semiotiikka
Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä
P1 Johdatus viestintään sivuaineopiskelijoille Kurssin käytänteet 1. teema: peruskäsitteet Leif Åberg kevät 2008.
7: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Se.Varma.Kotimainen. Semiotiikka ja markkinointi Leif Åberg syksy 2000 Seitsemäs istunto
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Johdatus viestintään, luento
Leif Åberg syksy 2001 Ensimmäinen luento
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
10: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Synteesi Liikkeenjohdon semioottisen teorian rakennuspuut Leif Åberg kevät 1998 Kymmenes istunto 29.4.
Johdatus viestintään Leif Åberg syksy Viestinnän peruskurssin luennot –kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus –pääaineopiskelijat:
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg kevät 1998 Toinen istunto 4.3.
VIESTINTÄ Tarja Tapaninen … on sanomien välitystä ja vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Proosatekstin analyysi
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Johdatus viestintään, 3. luento: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2003.
Semiotiikka lavastuksessa
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Menestys tiimityön kautta
Viestintäsuunnitelma
Esityksen transkriptio:

10: Semioottista synergiaa! Liikkeenjohdon ja yhteisöviestinnän semioottisen teorian rakennuspuita Leif Åberg syksy 2000 Kymmenes istunto 20.12.

Liikkeenjohdon semiotiikka Liikkeenjohdon semiotiikka kuuluu soveltavan semiotiikan alueelle se tarkastelee liikkeenjohdollisia prosesseja semiotiikan näkökulmasta

Miksi liikkeenjohdon semiotiikkaa? yhdessä toimivat ihmiset viestinnän monentasoinen rooli työyhteisöissä pyörteinen ympäristö humaani näkökulma

1 Yhdessä toimivat ihmiset Työyhteisöt koostuvat ihmisistä, jotka yhdessä työskentelevät yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi tällöin korostuvat mm visiointiprosessi = ei vielä toteutuneen, mutta toivotun hahmottaminen yhteisen tahdon etsiminen ryhmien, tiimien ja yksilöiden motivointi ja sitoutuminen

2 Viestinnän rooli työyhteisöissä Monentasoinen työyhteisön voimavara strategisen tason johtamisen osa arkisen esimiestyön ja johtamisen osa työyhteisöissä paljon viestintätoimintoja kuten markkinointi, tiedotus tai yhteystoiminta tällöin korostuvat mm viestinnän rooli ohjaamisessa ja arkivaikuttamisessa viestinnän keinojen professionaalinen käyttö

3 Pyörteinen ympäristö Työyhteisöt toimivat yhä pyörteisemmässä ympäristössä. Ne pystyvät reagoimaan ympäristön muutoksiin nopeammin. Samalla ne osaltaan lisäävät ympäristön pyörteisyyttä. tällöin korostuvat mm luotaus issues management

4 Humaani näkökulma Merkkien havaitseminen ja tulkitseminen on elämisen ehto tällöin korostuvat mm sisäisviestinnän prosessit symbolifunktio oppiminen ja kokemus yhteisesti jaetut symbolit

Rakennuspuita edellisiltä luentokerroilta

Viestinnän ja sisäisviestinnän prosessit Viestinnän määrittelyssä korostuu merkityksenanto: prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan asioiden tilaa ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta

Sisäisviestinnän mallit, kaaosteoreettiset dynaamiset mallit ja semiotiikan merkityksenannon mallit ovat huomattavan samankaltaisia assosiaatioketjut, skeemat, fasetit, fraktaalit ja rajoittamaton semioosi

Päätöksenteko ja ohjaus avoimet päätöksenteon mallit muistuttavat rajoittamattoman semioosin prosessia synergian synty ryhmässä: tarvitaan integroivaa viestintää: autokommunikaatiota (Lotman) yhteisyyden kokemiseksi (Eco) dissipatiivista viestintää: karnevalistinen malli (Bahtin)

Lotmanin autokommunikaatiomalli toimii myös tarkasteltaessa strategian viestimistä: uskon vahvistamista

Viestintä ja bifurkaatiot: Pekka Aula 1994, 1999 Yhteisyyden kokeminen, autokommunikaatio Integroiva viestintä Dissipatiivinen viestintä Karnevalismi, luovuus

Profilointi Profiloinnissa on kyse työyhteisön haluamien strategisten mielikuva-kytkentöjen pitkäjänteisestä rakentamisesta kohderyhmien tajuntaan Kyse on siten vision ja liiketoiminta-strategian manifestoinnista eli esillepanosta

Vision esillepanossa voidaan käyttää semioottisia työkaluja: Fisher, Barthes ja Greimas korostuvat profilointimatriisi, kehystarina (Fisher, Greimas), perusviestit ja slogan (3x3x3), liikemerkki ja tunnari (Barthes)

Eli kun kehystarinaa suunnitellaan, pohditaan seuraavia asioita: Merkkien väliset suhteet Merkitykset Miten merkityksen- antoa hahmotetaan Binaarioppositiot ja semioottinen neliö Taustalla olevat universaalit arvot Mistä puhutaan Aktantit, modaliteetit, kerronnan kulku Ideologisointi, tämän tarinan arvot Miten puhutaan Kuka, missä, milloin Näkökulma Teemat, metaforat ja viittaukset Lopuksi Fisherin testi: 1) pysyykö tarina koossa: a) onko se rakenteellisesti ehyt, b) miten se istuu muihin tarinoihin ja c) esittäjänsä suuhun; 2) onko tarina uskottava: a) syyt ja b) arvot

Tunnus, liikemerkki Työyhteisön olemus äärimmilleen tiivistettynä Barthes: denotatiivinen, konnotatiivinen ja symbolitaso

Tiedotteet ja uutiset tiedotteen ja uutisen laadinnassa voidaan soveltaa generatiivisen kulun mallia, etenkin aktanttiteoriaa syntagman ja paradigman käsitteitä tekstin avaamisessa

Syntagma, paradigma ja keikautettu uutispyramidi yllätyksellinen Paradig- maattiset valinnat tavanomainen Syntagmaattiset valinnat

Markkinointi markkinointi on jo pitkään soveltanut semiotiikkaa, mm tuotesemiotiikassa tuotedifferointiin tuotteiden positioinnissa assosiaatioketjujen analyysiin mainonnan sisällön suunnitteluun

Luotaus luotaus liikkeenjohdollisena toimintona lähenee ”historiallista perussemiotiikkaa” merkkien ja kohteen problematiikka ensiys, toiseus ja kolmannuus merkkien tulkinnassa yhteisöllisesti hyväksytty käsitys luotauksesta aiheutuvien toimenpiteiden perustana

Luotaus semioottisena prosessina Merkin ja kohteen suhde ikoninen, indeksinen tai symbolinen Ensiyden, toiseuden ja kolmannuuden sovellus luotaamiseen intuitio, faktat ja lainalaisuudet Eco: yhteisöllisesti hyväksytty käsitys Luotaus 1 Olennaisten tekijöiden tunnistus 2 Seuranta 3 Tulkinta 4 Toimenpide- suositukset 5 Toimen- piteet 6 Valvonta

Tila ja maisema maiseman semiotiikka linkittyy puite-viestintään ja siten yritysilmeeseen, corporate identityyn tutkii tilaa, maisemaa ja ympäristöä merkkijärjestelmänä maiseman arkkityypit: ”mikä konstituoi maiseman?”

Semioottista synergiaa Viimeinen ryhmätyö Semioottista synergiaa

Alkutilanne

Ryhmätyö