Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Leif Åberg kevätlukukausi 2006
2
Unioninkatu 35, luentosali 1 Kurssi on
perjantaisin 20.1.– kello 9–13 Unioninkatu 35, luentosali 1 Kurssi on viestinnän erikoiskurssi (5 op), tai osa Johtamisen sivuainekokonaisuutta (6 op) Suoritustapa: luennot, oppimispäiväkirja ja kirjallisuutta käyttävät esseet Luennot löytyvät verkosta
3
Teoreettisesti kurssi nojaa
Kurssilla tarkastellaan viestintää johtamisen ja asiantuntijatyön näkökulmasta Teoreettisesti kurssi nojaa dynaamisiin muutosmalleihin viestinnän prosessi,- merkitys- ja rituaalimalleihin sekä keskinäisviestinnän vuorovaikutteisiin malleihin
4
Tavoitteet: kurssin suoritettuaan opiskelija
oivaltaa viestinnän merkityksen asiantuntija- ja johtamistyön olennaisena osana osaa hahmottaa viestintään vaikuttavia työyhteisön rakenteellisia ja toiminnallisia tekijöitä ja osaa ottaa ne huomioon johtamistilanteissa hallitsee työssä esiintyviä yleisiä vuorovaikutustilanteita ryhmässä ja yksilötasolla
5
Painotukset: neljä teemaa
Kurssin esittely. Teema I: Esimiestyöhön vaikuttavia yksilö-, ryhmä- ja organisaatiotekijöitä Teema II: Management-näkökulma johtamisviestintään Teema III: Leadership-näkökulma johtamisviestintään Edelliset teemat jatkuvat Teema IV: Synteesi: johtamisviestinnän malli ( ei kokoonnuta: esseiden palautus) Kooste: sisällön kultajyvät ja palautteet
6
Kurssin suorittaminen
Luennot: oppimispäiväkirja Kirjallisuus: temaattisia esseitä 5 op = 1 essee, jossa käytetään kahta teosta 6 op = 2 esseetä, joissa käytetään kolmea teosta
7
Kirjallisuutta, jota voi käyttää:
Aula P : Johtamisen kaaos vai kaaoksen johtaminen? Juuti P : Johtamispuhe Morgan G : Images of Organization Huotari M-L, Hurme P & Valkonen T : Viestinnästä tietoon. Tietoa luova työyhteisö
8
Muuta kirjallisuutta, jota voi käyttää:
Juholin, Elisa: Sisäinen viestintä Puro, Jukka-Pekka: Työviestinnän kipupisteet Åberg L: Esimiehen viestintäopas Åberg L: Viestinnän johtaminen
9
Verkkoaineistoja, joita voi käyttää:
Sanna Joensuu: Viestintävajeet ja niihin liittyvät arvot postmodernissa organisaatiossa Tutkimus suomalaisten yritysten sisäisestä viestinnästä. Manifesto Consulting Oy
10
Luentojen suorittaminen
Luennot suoritetaan oppimispäiväkirjalla. Vapaamuotoinen reflektio luentojen herättämistä ajatuksista ("what did I learn in school today?)" Laajuus: noin 1 liuska/luentokerta + kooste 1-2 sivua. Oppimispäiväkirja lähetetään sähköpostitse Leif Åbergille mennessä, osoitteeseen
11
Kirjallisuuden suorittaminen
Kirjallisuus suoritetaan temaattisina esseinä Seuraavalla sivulla mainittuihin teemoihin liitetään tiiviisti kaksi tai kolme teosta 5 op:n suoritus: yksi essee, jossa käytät kahta teosta 6 op:n suoritus: kaksi esseetä, joissa käytät yhteensä kolmea teosta Esseet lähetetään sähköiseen oppimisympäristöömme mennessä
12
Esseiden arviointi Leif Åberg ja opiskelijatutor arvioivat
vertaisarviointi: lisäksi jokainen opiskelija arvioi yhden kollegansa esseen (joka on aiheeltaan toinen kuin opiskelijan itsensä laatima) vertaisarvioinnin aikataulu: esseen/esseiden aihe ilmoitettava sähköiseen oppimisympäristöön mennessä Åberg/opiskelijatutor: pariuttaminen mennessä vertaisarviointi aikana
13
Temaattiset esseet Viestintä työyhteisön strategian jalkautuksessa
Viestintä ja verkkojohtaminen Viestintä työryhmän synergiaa ja luovuutta kirvoittamassa Viestintä, sitouttaminen ja sitoutuminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.