Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg syksy 2000 Viides istunto 25.10.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg syksy 2000 Viides istunto 25.10."— Esityksen transkriptio:

1 5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg syksy 2000 Viides istunto 25.10.

2 Jaksotus 1Strateginen johtaminen 27.09. 2Semioosi viestinnän kontekstissa, 04.10. 3Liikkeenjohdon mantrat ja karnevaalit: semiotiikka ja ohjausprosessi, 11.10. 4”Kaikkien tarinoiden äiti”. Profilointi 18.10. 5”Valkoinen kääpiö”. Liikemerkin mahti 25.10. -EI KOKOONTUMISTA 01.11. 6”Tyhjän arkin syndrooma”. Tiedotteen paradigmat ja syntagmat 08.11. 7”Se.Suuri.Suomalainen.”. Semiotiikka ja markkinointi 15.11. 8”Muutoksen merkit”. Luotaus semioottisena järjestelmänä 22.11. 9”Pääkonttorin merkit”. Tilan semiotiikkaa 29.11. 10 Synteesi: liikkeenjohdon semioottisen teorian rakennuspuut 13.12.

3 Viimeksi tapahtui: zYhteisöviestinnän teoriat ja mallit: yProfilointi yProfiloinnin työkalut z Semioottiset teoriat ja mallit: yWalter Fisherin narratiivinen teoria yAlgirdas Greimasin generatiivisen kulun kielioppi yVladimir Proppin aktanttiteoria

4 Elementtejä: zLiikemerkki yyritysviestinnän osatekijänä ysemioottisena merkkinä z Semioottiset teoriat ja mallit: yRoland Barthesin merkkien analyysi

5 Yrityskuva, profilointi, maine ja liikemerkki zylemmästä yksityiskohtaisempaan: zYrityskuva eli imago on se mielikuvien kokonaisuus, joka on vastaanottajien mielessä zProfiili on se mielikuvien kokonaisuus, joka haluttaisiin saada aktiiviseksi vastaanottajien mielessä ykehystarina, strategiset perusviestit

6 Maine, reputation zMaine rakentuu eri avainosapuolten havainnoista ja tulkinnoista työyhteisön tähänastisesta toiminnasta ja tulevaisuuden suunnitelmista, joka kuvaa työyhteisön yleistä vetovoimaisuutta kilpailijoihin verraten sen kaikkien avainosapuolten silmissä (Fombrun 1996) zMaine on organisaatiosta kerrottujen tarinoiden joukko (Smythe, Dorward ja Reback 1992)

7 Liikemerkki zLiikemerkki on työyhteisöä edustava kuvallinen symboli, jota voidaan käyttää logon tai logotypin ohessa tai sen sijasta zLogo tai logotyyppi on työyhteisön nimen tietty tarkoin määritelty graafinen esitystapa (Riitta Jokiniemi 1992: Liikemerkki yritysviestinnän osatekijänä)

8 Liikemerkin tehtävät, funktiot zE.D. Stiebner ja D. Urban 1984: yluonnehtii tietyn yrityksen tuotteita yerottaa nämä muiden valmistajien tuotteista yon takeena näiden tuotteiden tasaisesta laadusta zYasaburo Kuwayama 1973: yerottaa ytoimii laadun takeena yantaa esteettistä lisäarvoa

9 funktiot jatkuvat... zVeronica Napoles 1988: yviestittää yrityksen tavoitteet kohteena oleville markkinoille yheijastaa yrityksen identiteettiä yauttaa ulkoisen yrityskuvan muokkaamisessa positiiviseen suuntaan zHenri Broms ja Henrik Gahmberg 1987: yautokommunikatiivinen funktio

10 Corporate visual identity zHistoriaa: tavaroiden personifointi, mm yMichelinin Bibendum, kumiukko 1895 yRCA:n His Master’s Voice (Nipper-koira) 1930 zcorporate visual identity tai corporate image = yritysilme ykattaa työyhteisön manifestoimat visuaaliset ilmaisut zdesign management: ymuotoilujohtaminen, laajasti ymmärrettynä

11 Liikemerkki symbolina: semioottinen näkökulma zMerkki yesineiden, ilmiöiden ja käsitteiden aineellistunut korvike viestinnässä ykorvaamisen funktio tärkeä (Juri Lotman) yE.D. Stiebner ja D. Urban 1984: 1 viittaa tiettyyn kohteeseen 2 tietty muoto tai äänneasu 3muodolla sosiaalinen hyväksyntä: yhteinen tulkinta 4vaikuttaa vastaanottajaan

12 yCharles S. Peirce: xikoniset, indeksiset ja symboliset merkit yJ.C. Cooper 1990: xmerkissä korostuu muoto xsymbolilla on merkityssisältö: yleinen tulkinta/sisäpiirien tulkinta kulttuurinen, uskonnollinen yms konteksti huomioon ySigmund Freud ja Carl G. Jung korostivat symbolin alitajuisia vaikutuksia

13 zAltti Kuusamo 1990: yliikemerkki on kiteytetty symboli: xei korvaa merkitsemäänsä asiantilaa kokonaan xjättää kuvioon tunnistettavan viitteen tai fragmentin tästä kokonaisuudesta: on siis metonyyminen xsisältävät yhtäaikaisesti, päällekkäisesti ja tiivistetysti viitteitä eri merkkijärjestelmiin xkokonaisuus muodostuu, kun katsojan tiedot ja odotukset täydentävät ne

14 Roland Barthes zjoka sanomassa kohtaavat: yilmaisu: xtoimii välittävänä tekijänä xon aina materiaalinen: ääni, objekti, kuva ysisältö: xkäsitteellinen tai näkymätön henkinen sisältö

15 zmerkityksenanto on prosessi, jossa ilmaisu ja sisältö yhdistyvät toisiinsa ja muodostavat merkin ztulkintaa tapahtuu kolmella tasolla: ydenotatiivisella: mistä ”objektiivisista” yksiköistä sanoma koostuu ykonnotatiivisella: millaisia yksilöllisiä merkityksiä vastaanottaja voi yksiköihin kytkeä ysymbolisella: millaisia yhteisöllisiä merkityksiä vastaanottaja voi yksiköihin kytkeä

16 merkki toimii seuraavan tason ilmaisuna: (Ilmaisu)(Sisältö) Merkki > Ilmaisu Denotatiivinen taso Konnotatiivi- nen taso ilmi- sisältö Merkki > Ilmaisu konnot.- sisältö Symbolinen taso Merkki symbol. sisältö (Reaali- järjestelmä)

17 esimerkki: (Ä-I-T-I)(ÄITI) ÄITI Denotatiivinen taso Konnotatiivi- nen taso sanakirja- merkitys ÄITI oma äiti Symbolinen taso ÄITI äitiys (Reaali- järjestelmä)

18

19 Apple korostaa yksilöä, sekä asiakkaana että yrityksen työntekijänä Siis: Halun ja tiedon symboli ja käänteiset sateenkaaren värit Omena viittaa mielihyvän sävytteiseen haluun (lust), tietoon, toivoon ja anarkiaan

20

21 IBM = suuri, voimakas, businessmäinen Näytön ”juovat” Versaalit = IBM, the Big Blue

22 Tunnuksen semioottinen erittelyn vaiheet: 1mitä tunnuksen halutaan viestivän? ystrategiset perusviestit 2eri vaihtoehtojen analyysi ydenotatiivisella, konnotatiivisella ja symbolisella tasolla 3tunnusten arviointi poissulkemisen periaatteella: vertailu perusviesteihin

23 Case: Tapiola-yhtiöt

24 Tapiolan strategisia viestejä zToiminta-ajatus: xVakuutuksenottajien omistaman Tapiolan tehtävänä on edistää asiakkaidensa taloudellista turvaa. zArvot: xasiakkaiden etu, yhdessä menestyminen, yrittäjähenkisyys, eettinen toiminta zPäämäärät: xkorkea asiakasuskollisuus, kannattava kasvu, kilpailukykyä tukeva vakavaraisuus.

25 tummanvihreä ympyrä, jossa valkoinen tyylitelty puu tai sen osa, haaroittuvin oksin TAPIOLA versaalilla, mustat kirjaimet, moderni logotyyppi Ilmitaso

26 - kasvu (kuvion suunta ja taustaväri) - ympyrä raamittaa jossain määrin - perusturvallinen jatkuvuus, maanläheisyys - maaseutu - sympaattinen ympyrä, helppo lähestyä joka suunnalta -perinteinen suomalaiskansallinen nimi = suomalaiset juuret -hyvin moderni logotyyppi = nykyaikainen yritystoiminta Merkitys- ja symbolitaso

27

28 Synteesi:


Lataa ppt "5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg syksy 2000 Viides istunto 25.10."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google