Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElla Saaristo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000
2
Luentojen jaksotus peruskäsitteet 13. 9. sisäisviestintä 20.9. keskinäisviestintä 27.9.-04.10. organisaatioviestintä 11.-18.10. joukkoviestintä 25.10. välitentti 01.11. joukkoviestintä 08.11. verkkoviestintä 15.11. viestinnän tulevaisuus 22.11. kooste 29.11. lopputentti 13.12. rästitentti 11.1.2001
3
Välitentti 01.11. klo 12.00-14 tenttisali A - O Porthania II eli tämä luentosali P - Ö Vuorikatu 20, ls 1
4
Organisaatioviestintä ominaista: organisoidut puitteet tavoitteellisuus teknisten viestinten käyttö
5
Organisointi tapahtuma, jossa ihmiset liittyvät yhteen saavuttaakseen sellaisia tavoitteita, joihin yksinään eivät yltäisi
6
Työyhteisö eli organisaatio ihmisryhmittymä, joka pyrkii järjestelmällisesti tiettyihin päämääriin käytössään olevia voimavaroja - resursseja - säätelemällä
7
Työyhteisölle on siten ominaista ihmisryhmittymä yhteinen tavoite voimavarat kuten koneet, laitteet, raaka- aineet, raha, työvoima, tieto ja viestintä työn ja vallan jako viestinnän rakentuneisuus mahdollisuus yksilön tavoitteiden ja tarpeiden tyydyttymiseen
8
Organisaatioviestintä Organisaatioviestintä on prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan sellaisten asioiden tilaa, jotka koskevat työyhteisön toimintaa tai sen jäsenten yhteisöllistä toimintaa, ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta.
9
Työyhteisön viestintäjärjestelmä kokonaisuus, joka muodostuu käyttöön otetuista viestintäkanavista viestinnän järjestelyistä ja viestinnän säännöistä
10
Yhteisöviestintä Yhteisöviestintä on työyhteisön viestintätoiminto eli funktio, jossa viestinnän keinoin tuetaan työyhteisön tavoitteiden saavuttamista pitkäjänteisen profiloinnin, tiedotus- ja yhteystoiminnan sekä luotauksen avulla.
11
Viestintä ja bifurkaatiot: Pekka Aula 1994, 1999 Integroiva viestintä Dissipatiivinen viestintä organisaation diversiteetti tasapainomuutoskaaos
12
Integroiva: –ohjaa kohti järjestystä –tarkkaa, kirjaimellista –reaktiivista –tarkoituksellista –toimii hyvin kriisin jälkeen Dissipatiivinen: –muuttaa bifurkaatio- pisteen valintoja –metaforista –proaktiivista –spontaania –toimii hyvin kriisissä ja uutta etsittäessä
13
Rowleyn ja Roevensin muutosviestinnän malli Tasapaino- tila Muuntumistila, transformaatio Hallinnan tila, ”kontrollissa” Kaaos- tila Vahvistaminen Kyseen- alaistaminen Vakuuttu- neisuus Yllytys Muutos
14
Rowleyn ja Roevensin ehdotus muutosviestinnäksi kyseenalaista luo vakuuttuneisuutta yllytä vahvista
15
Kyseenalaista: jotta työyhteisö ei jähmettyisi liikaa, se tulisi horjuttaa nykyi- seltä radaltaan ja saattaa epävarmuuden tilaan, ”kaaoksen reunalle” -> itseorganisoituminen alkaa Viestinnän keinoja: kyseenalaistus: ”why”, ”what if” ”mahdottomat” haasteet muutossignaalit vahvasti esiin vanhojen, turhien symbolien hylkäys
16
Luo vakuuttuneisuutta: riittävän suuren joukon sitoutuminen muutokseen saattaa synnyttää uuden järjestyksen Viestinnän keinoja: synergisten ryhmien symbolien vahvistus ”kontrolliarvojen” korostus, jottei suistuta pahaan kaaokseen perustelut uudelle esiin luovat ongelman- ratkaisutekniikat
17
Yllytä: uusi järjestys tulee viedä lävitse työyhteisössä, niin että siitä tulisi uusi tapa toimia Viestinnän keinoja: uuden suunnan vahvistus sankaritarinat huippu- tiimeistä ja synergiasta uhoaminen huippusuoritusten palkinta vanhojen mallien hautaus arvokkaasti
18
Vahvista: löytynyttä uutta suuntaa vahvistetaan, jotta organisaatio ”sinkoutuu” uudelle, korkeammalle radalleen Viestinnän keinoja: vision esillepano: strategiset perusviestit muutosalueet esiin kokeiluihin kannustus asiakkuudesta, palvelusta ja kilpailusta viestiminen arvokeskustelu vapaan viestinnän ja rakentavan palautteen korostus
19
Yhteisöviestinnän funktiot Miksi työpaikalla viestitään? -> funktiot: 1perustoimintojen tuki 2profilointi 3informointi 4kiinnittäminen 5sosiaalinen kanssakäyminen
20
Funktiomallin ulottuvuudet: 1. sisältö: tuote, palvelu koko työyhteisö sisäinen 2. suunta: ulkoinen
21
Tulos- vies- tintä ulkoi- nen mark- kinointi sis. mark- ki- noin- ti työ- ohjeet työhön pereh- dytys työyhtei- söön pereh- dytys sis. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus ulk. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus tuote/ palvelu- profiili, ima- gotutkimus yritys/johta- japrofiili, imagotut- kimus Henkilö- lähi- verkot Puska- radio
22
TIEDOTUS- JA YHTEYSTOIMINTA Tiedotustoiminta usein välitettyä - esite - tiedote - tiedotustilaisuus - asiakaslehti - toimintakertomus - henkilöstölehti - ilmoitustaulu Yhteystoiminta suoraa ja henkilö- kohtaista - henkilökohtai- nen soitto, kirje tai tapaaminen - arkipäivän huomaavaisuus - henkilöstö- tapaamiset Tietoisuus Tunteminen, suopeus ja luotaus
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.