Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000."— Esityksen transkriptio:

1 Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000

2 Luentojen jaksotus peruskäsitteet 13. 9. sisäisviestintä 20.9. keskinäisviestintä 27.9.-04.10. organisaatioviestintä 11.-18.10. joukkoviestintä 25.10. välitentti 01.11. joukkoviestintä 08.11. verkkoviestintä 15.11. viestinnän tulevaisuus 22.11. kooste 29.11. lopputentti 13.12. rästitentti 11.1.2001

3 Välitentti 01.11. klo 12.00-14 tenttisali A - O Porthania II eli tämä luentosali P - Ö Vuorikatu 20, ls 1

4 Organisaatioviestintä ominaista: organisoidut puitteet tavoitteellisuus teknisten viestinten käyttö

5 Organisointi tapahtuma, jossa ihmiset liittyvät yhteen saavuttaakseen sellaisia tavoitteita, joihin yksinään eivät yltäisi

6 Työyhteisö eli organisaatio ihmisryhmittymä, joka pyrkii järjestelmällisesti tiettyihin päämääriin käytössään olevia voimavaroja - resursseja - säätelemällä

7 Työyhteisölle on siten ominaista ihmisryhmittymä yhteinen tavoite voimavarat kuten koneet, laitteet, raaka- aineet, raha, työvoima, tieto ja viestintä työn ja vallan jako viestinnän rakentuneisuus mahdollisuus yksilön tavoitteiden ja tarpeiden tyydyttymiseen

8 Organisaatioviestintä Organisaatioviestintä on prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan sellaisten asioiden tilaa, jotka koskevat työyhteisön toimintaa tai sen jäsenten yhteisöllistä toimintaa, ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta.

9 Työyhteisön viestintäjärjestelmä kokonaisuus, joka muodostuu käyttöön otetuista viestintäkanavista viestinnän järjestelyistä ja viestinnän säännöistä

10 Yhteisöviestintä Yhteisöviestintä on työyhteisön viestintätoiminto eli funktio, jossa viestinnän keinoin tuetaan työyhteisön tavoitteiden saavuttamista pitkäjänteisen profiloinnin, tiedotus- ja yhteystoiminnan sekä luotauksen avulla.

11 Viestintä ja bifurkaatiot: Pekka Aula 1994, 1999 Integroiva viestintä Dissipatiivinen viestintä organisaation diversiteetti tasapainomuutoskaaos

12 Integroiva: –ohjaa kohti järjestystä –tarkkaa, kirjaimellista –reaktiivista –tarkoituksellista –toimii hyvin kriisin jälkeen Dissipatiivinen: –muuttaa bifurkaatio- pisteen valintoja –metaforista –proaktiivista –spontaania –toimii hyvin kriisissä ja uutta etsittäessä

13 Rowleyn ja Roevensin muutosviestinnän malli Tasapaino- tila Muuntumistila, transformaatio Hallinnan tila, ”kontrollissa” Kaaos- tila Vahvistaminen Kyseen- alaistaminen Vakuuttu- neisuus Yllytys Muutos

14 Rowleyn ja Roevensin ehdotus muutosviestinnäksi kyseenalaista luo vakuuttuneisuutta yllytä vahvista

15 Kyseenalaista: jotta työyhteisö ei jähmettyisi liikaa, se tulisi horjuttaa nykyi- seltä radaltaan ja saattaa epävarmuuden tilaan, ”kaaoksen reunalle” -> itseorganisoituminen alkaa Viestinnän keinoja: kyseenalaistus: ”why”, ”what if” ”mahdottomat” haasteet muutossignaalit vahvasti esiin vanhojen, turhien symbolien hylkäys

16 Luo vakuuttuneisuutta: riittävän suuren joukon sitoutuminen muutokseen saattaa synnyttää uuden järjestyksen Viestinnän keinoja: synergisten ryhmien symbolien vahvistus ”kontrolliarvojen” korostus, jottei suistuta pahaan kaaokseen perustelut uudelle esiin luovat ongelman- ratkaisutekniikat

17 Yllytä: uusi järjestys tulee viedä lävitse työyhteisössä, niin että siitä tulisi uusi tapa toimia Viestinnän keinoja: uuden suunnan vahvistus sankaritarinat huippu- tiimeistä ja synergiasta uhoaminen huippusuoritusten palkinta vanhojen mallien hautaus arvokkaasti

18 Vahvista: löytynyttä uutta suuntaa vahvistetaan, jotta organisaatio ”sinkoutuu” uudelle, korkeammalle radalleen Viestinnän keinoja: vision esillepano: strategiset perusviestit muutosalueet esiin kokeiluihin kannustus asiakkuudesta, palvelusta ja kilpailusta viestiminen arvokeskustelu vapaan viestinnän ja rakentavan palautteen korostus

19 Yhteisöviestinnän funktiot Miksi työpaikalla viestitään? -> funktiot: 1perustoimintojen tuki 2profilointi 3informointi 4kiinnittäminen 5sosiaalinen kanssakäyminen

20 Funktiomallin ulottuvuudet: 1. sisältö: tuote, palvelu koko työyhteisö sisäinen 2. suunta: ulkoinen

21 Tulos- vies- tintä ulkoi- nen mark- kinointi sis. mark- ki- noin- ti työ- ohjeet työhön pereh- dytys työyhtei- söön pereh- dytys sis. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus ulk. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus tuote/ palvelu- profiili, ima- gotutkimus yritys/johta- japrofiili, imagotut- kimus Henkilö- lähi- verkot Puska- radio

22 TIEDOTUS- JA YHTEYSTOIMINTA Tiedotustoiminta usein välitettyä - esite - tiedote - tiedotustilaisuus - asiakaslehti - toimintakertomus - henkilöstölehti - ilmoitustaulu Yhteystoiminta suoraa ja henkilö- kohtaista - henkilökohtai- nen soitto, kirje tai tapaaminen - arkipäivän huomaavaisuus - henkilöstö- tapaamiset Tietoisuus Tunteminen, suopeus ja luotaus


Lataa ppt "Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google