Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVeikko Korpela Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä
Leif Åberg syksy 2004
2
Luentojen jaksotus 1 peruskäsitteet 15. 09.
2 viestintä on prosessi 3 viestintä on merkityksen-antoa ja tulkintaa 4 viestintä on yhteisyyttä 5 edelliset teemat jatkuvat 6 keskinäisviestintä välitentti 7 organisaatioviestintä 8 joukkoviestintä verkkoviestintä viestinnän tulevaisuus ja kooste ei luentoa lopputentti rästitentti (ja )
3
Organisaatioviestintä
ominaista: organisoidut puitteet tavoitteellisuus teknisten viestinten käyttö
4
Organisointi ja organisaatio
tapahtuma, jossa ihmiset liittyvät yhteen saavuttaakseen sellaisia tavoitteita, joihin yksinään eivät yltäisi Organisaatio: ihmisryhmittymä, joka pyrkii järjestelmällisesti tiettyihin päämääriin käytössään olevia voimavaroja - resursseja - säätelemällä
5
Työyhteisölle on siten ominaista
ihmisryhmittymä yhteinen tavoite voimavarat kuten koneet, laitteet, raaka-aineet, raha, työvoima, tieto ja viestintä työn ja vallan jako viestinnän rakentuneisuus mahdollisuus yksilön tavoitteiden ja tarpeiden tyydyttymiseen yhteisökulttuurin synty ja muuntuminen
6
Organisaatioviestintä
Organisaatioviestintä on prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan sellaisten asioiden tilaa, jotka koskevat työyhteisön toimintaa tai sen jäsenten yhteisöllistä toimintaa, ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta
7
Työyhteisön viestintäjärjestelmä
kokonaisuus, joka muodostuu käyttöön otetuista viestintäkanavista viestinnän järjestelyistä ja viestinnän säännöistä
8
Yhteisöviestintä Yhteisöviestintä on työyhteisön viestintätoiminto eli funktio, jossa viestinnän keinoin tuetaan työyhteisön tavoitteiden saavuttamista pitkäjänteisen profiloinnin, tiedotus- ja yhteystoiminnan sekä luotauksen avulla.
9
Rowleyn ja Roevensin muutosviestinnän malli
Tasapaino- tila Vahvistaminen Kyseen- alaistaminen Muutos Hallinnan tila, ”kontrollissa” Kaaos- tila Yllytys Vakuuttu- neisuus Muuntumistila, transformaatio
10
Hallinnan tila, ”kontrollissa”
Revoluutio: UUSI VISIO Tasapaino- tila Vahvistaminen Kyseen- alaistaminen Muutos Hallinnan tila, ”kontrollissa” Kaaos- tila Yllytys Vakuuttu- neisuus Muuntumistila, transformaatio Evoluutio: JAETUT ARVOT
11
Visioinnin ja arvojen rooli
visioviestintä: näyttää suunnan tuo jatkuvuutta yhteiset arvot: suuntaavat odottamattomissa tilanteissa kohti ratkaisua, joka todennäköisesti hyväksytään
12
Rowleyn ja Roevensin ehdotus muutosviestinnäksi
kyseenalaista luo vakuuttuneisuutta yllytä vahvista
13
Kyseenalaista: jotta työyhteisö ei jähmettyisi liikaa, se tulisi horjuttaa nykyi-seltä radaltaan ja saattaa epävarmuuden tilaan, ”kaaoksen reunalle” -> itseorganisoituminen alkaa Viestinnän keinoja: kyseenalaistus: ”why”, ”what if” ”mahdottomat” haasteet muutossignaalit vahvasti esiin vanhojen, turhien symbolien hylkäys
14
Luo vakuuttuneisuutta:
riittävän suuren joukon sitoutuminen muutokseen saattaa synnyttää uuden järjestyksen Viestinnän keinoja: synergisten ryhmien symbolien vahvistus ”kontrolliarvojen” korostus, jottei suistuta pahaan kaaokseen perustelut uudelle esiin luovat ongelman-ratkaisutekniikat
15
Yllytä: uusi järjestys tulee viedä lävitse työyhteisössä, niin että siitä tulisi uusi tapa toimia Viestinnän keinoja: uuden suunnan vahvistus sankaritarinat huippu-tiimeistä ja synergiasta uhoaminen huippusuoritusten palkinta vanhojen mallien hautaus arvokkaasti
16
Vahvista: löytynyttä uutta suuntaa vahvistetaan, jotta organisaatio ”sinkoutuu” uudelle, korkeammalle radalleen Viestinnän keinoja: vision esillepano: strategiset perusviestit muutosalueet esiin kokeiluihin kannustus asiakkuudesta, palvelusta ja kilpailusta viestiminen arvokeskustelu vapaan viestinnän ja rakentavan palautteen korostus
17
Integroitu kokonaisviestintä
tässä integroitua markkinointiviestintää laajemmassa mallissa otetaan huomioon yrityksen kaikki viestinnän muodot, ei vain suoranaisesti markkinointiin liittyvät esimerkki: Åbergin pizza
18
Yhteisöviestinnän funktiot
Miksi työpaikalla viestitään? -> funktiot: 1 perustoimintojen tuki 2 profilointi 3 informointi 4 kiinnittäminen 5 sosiaalinen kanssakäyminen
19
Funktiomallin ulottuvuudet:
1. sisältö: tuote, palvelu 2. suunta: ulkoinen sisäinen koko työyhteisö
20
Tulos- vies- tintä
21
Tulos- vies- tintä markki- kinointi, kumppa- nuus- verkot sisäinen
operatii- vinen työvies- tintä
22
Tulos- vies- tintä tuote/ palvelu- profiili, brandi, näiden tutkimus
yritys/johta- japrofiili, maine, näi- den tut- kimus
23
Tulos- vies- tintä ul- koinen tiedotus, yhteystoiminta ja luotaus
si- säinen tiedotus, yhteystoiminta ja luotaus
24
Tunteminen, suopeus ja luotaus
TIEDOTUS- JA YHTEYSTOIMINTA Tiedotustoiminta usein välitettyä - esite - tiedote - tiedotustilaisuus - asiakaslehti - toimintakertomus - henkilöstölehti - ilmoitustaulu Yhteystoiminta suoraa ja henkilö- kohtaista - henkilökohtai- nen soitto, kirje tai tapaaminen - arkipäivän huomaavaisuus - henkilöstö- tapaamiset Tietoisuus Tunteminen, suopeus ja luotaus Anssi Siukosaari
25
Tulos- vies- tintä työhön perehdyttäminen
työyhteisöön perehdyttä minen
26
Tulosviestinnän keinot
markki- kinointi, kumppa- nuus- verkot sisäinen operatii- vinen työvies- tintä tuote/ palvelu- profiili, brandi, näiden tutkimus työhön pereh- dytys Tulos- vies- tintä yritys/johta- japrofiili, maine, näi- den tut- kimus työyhtei- söön pereh- dytys ulk. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus sis. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus Puska- radio Henkilölähiverkot eli läheisverkostot
27
Markkinointiviestintä
Marketing mix: the four P:s: product, price, place and promotion Promotion: Advertising eli mainonta Personal Selling eli myyntityö Sales Promotion eli myynnin edistäntä Public Relations eli julkistaminen ja suhdetoiminta Direct Marketing eli suoramarkkinointi Kotler & Armstrong, Principles of Marketing. Prentice-Hall 2001
28
Integroitu markkinointiviestintä
integroidussa markkinointiviestinnässä yritys huolellisesti integroi ja koordinoi monet viestintäkanavansa, jotta saadaan aikaan selkeä, johdonmukainen ja kiehtova viesti yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Kotler & Armstrong 2001
29
Viestintä liikkeenjohtamisen näkökulmasta
Profilointi Strateginen viestintä Maineen hallinta Arkinen johtamis- viestintä Viestintä poikkeama- tilanteissa Kriisi- viestintä Kriisi Visio Strateginen johtaminen Arki- johtaminen Poikkeama- tilanteiden johtaminen Kriisi- johtaminen (Strategic management) (Operations management) (Issues management) (Crisis management)
30
Profilointi ja maine Profilointi Maine
(Åberg, Viestinnän johtaminen, 2000): profiili, tavoitekuva: se strategisista perusviesteistä koostuva mielikuvien kokonaisuus, jota tiettynä ajankohtana viestitään profilointi: työyhteisön kehyskertomuksen ja profiilin rakentamista Maine (Aula & Heinonen, Maine – menestystekijä. 2002): maine: kantaa ottavien ja arvolatauksia sisältävien kertomusten kokonaisuus maine syntyy, kun organisaatio ja sen sidosryhmät kohtaavat erilaisissa vuorovaikutustilanteissa Maineen hallinta on samaa kuin profilointi
31
Profiili, yrityskuva ja maine
Profiili = työyhteisön haluamat strategiset mielikuvat Imago(t) = kohderyhmien todelliset mielikuvat
32
Profiili = työyhteisön haluamat strategiset
mielikuvat Imago(t) = kohderyhmien todelliset mielikuvat Ohjatut tekijät Maine koostuu kantaa ottavista ja arvottavista (arvolatauksia sisältävistä) kertomuksista Ulkoiset tekijät: - omat aikaisemmat kokemukset - muiden kertomukset - joukkoviestimien tarinat
33
Profiili = työyhteisön haluamat strategiset
mielikuvat Imago(t) = kohderyhmien todelliset mielikuvat Teot Viestit Ilme Visio
34
Maineen ulottuvuudet Suomessa
Yrityskulttuuri ja johtaminen Tuotteet ja palvelut Menestyminen MAINE Muutos- ja kehityskyky Yhteiskunta- vastuu Julkinen kuva Lähde: Viestintätoimisto Pohjoisranta Oy
35
Sisäisen ja ulkoisen yhteisöviestinnän muotoja
Sisäinen intranet tietokannat tiedotteet verkossa henkilöstölehti verkossa tai paperilla tiedotustilaisuudet ilmoitustaulut tiedottava esimiesviestintä Ulkoinen internet, ekstranet asiakaslehti, -tiedote mediasuhteet PR, Public Relations, yhteystoiminta stakeholderviestintä, sidosryhmäviestintä IR, Investor Relations, sijoittajasuhteet lobbaus
36
Ulkoinen ja sisäinen viestintä
sidosryhmät, stakeholder-ryhmät suuri yleisö internet, ekstranet mediasuhteet päättäjät, vaikuttajat yhteystoiminta organisaatio sisäisen viestinnän eri muodot
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.