Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä"— Esityksen transkriptio:

1 Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä
Leif Åberg syksy 2004

2 Luentojen jaksotus 1 peruskäsitteet 15. 09.
2 viestintä on prosessi 3 viestintä on merkityksen-antoa ja tulkintaa 4 viestintä on yhteisyyttä 5 edelliset teemat jatkuvat 6 keskinäisviestintä välitentti 7 organisaatioviestintä 8 joukkoviestintä verkkoviestintä viestinnän tulevaisuus ja kooste ei luentoa lopputentti rästitentti (ja )

3 Organisaatioviestintä
ominaista: organisoidut puitteet tavoitteellisuus teknisten viestinten käyttö

4 Organisointi ja organisaatio
tapahtuma, jossa ihmiset liittyvät yhteen saavuttaakseen sellaisia tavoitteita, joihin yksinään eivät yltäisi Organisaatio: ihmisryhmittymä, joka pyrkii järjestelmällisesti tiettyihin päämääriin käytössään olevia voimavaroja - resursseja - säätelemällä

5 Työyhteisölle on siten ominaista
ihmisryhmittymä yhteinen tavoite voimavarat kuten koneet, laitteet, raaka-aineet, raha, työvoima, tieto ja viestintä työn ja vallan jako viestinnän rakentuneisuus mahdollisuus yksilön tavoitteiden ja tarpeiden tyydyttymiseen yhteisökulttuurin synty ja muuntuminen

6 Organisaatioviestintä
Organisaatioviestintä on prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan sellaisten asioiden tilaa, jotka koskevat työyhteisön toimintaa tai sen jäsenten yhteisöllistä toimintaa, ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta

7 Työyhteisön viestintäjärjestelmä
kokonaisuus, joka muodostuu käyttöön otetuista viestintäkanavista viestinnän järjestelyistä ja viestinnän säännöistä

8 Yhteisöviestintä Yhteisöviestintä on työyhteisön viestintätoiminto eli funktio, jossa viestinnän keinoin tuetaan työyhteisön tavoitteiden saavuttamista pitkäjänteisen profiloinnin, tiedotus- ja yhteystoiminnan sekä luotauksen avulla.

9 Rowleyn ja Roevensin muutosviestinnän malli
Tasapaino- tila Vahvistaminen Kyseen- alaistaminen Muutos Hallinnan tila, ”kontrollissa” Kaaos- tila Yllytys Vakuuttu- neisuus Muuntumistila, transformaatio

10 Hallinnan tila, ”kontrollissa”
Revoluutio: UUSI VISIO Tasapaino- tila Vahvistaminen Kyseen- alaistaminen Muutos Hallinnan tila, ”kontrollissa” Kaaos- tila Yllytys Vakuuttu- neisuus Muuntumistila, transformaatio Evoluutio: JAETUT ARVOT

11 Visioinnin ja arvojen rooli
visioviestintä: näyttää suunnan tuo jatkuvuutta yhteiset arvot: suuntaavat odottamattomissa tilanteissa kohti ratkaisua, joka todennäköisesti hyväksytään

12 Rowleyn ja Roevensin ehdotus muutosviestinnäksi
kyseenalaista luo vakuuttuneisuutta yllytä vahvista

13 Kyseenalaista: jotta työyhteisö ei jähmettyisi liikaa, se tulisi horjuttaa nykyi-seltä radaltaan ja saattaa epävarmuuden tilaan, ”kaaoksen reunalle” -> itseorganisoituminen alkaa Viestinnän keinoja: kyseenalaistus: ”why”, ”what if” ”mahdottomat” haasteet muutossignaalit vahvasti esiin vanhojen, turhien symbolien hylkäys

14 Luo vakuuttuneisuutta:
riittävän suuren joukon sitoutuminen muutokseen saattaa synnyttää uuden järjestyksen Viestinnän keinoja: synergisten ryhmien symbolien vahvistus ”kontrolliarvojen” korostus, jottei suistuta pahaan kaaokseen perustelut uudelle esiin luovat ongelman-ratkaisutekniikat

15 Yllytä: uusi järjestys tulee viedä lävitse työyhteisössä, niin että siitä tulisi uusi tapa toimia Viestinnän keinoja: uuden suunnan vahvistus sankaritarinat huippu-tiimeistä ja synergiasta uhoaminen huippusuoritusten palkinta vanhojen mallien hautaus arvokkaasti

16 Vahvista: löytynyttä uutta suuntaa vahvistetaan, jotta organisaatio ”sinkoutuu” uudelle, korkeammalle radalleen Viestinnän keinoja: vision esillepano: strategiset perusviestit muutosalueet esiin kokeiluihin kannustus asiakkuudesta, palvelusta ja kilpailusta viestiminen arvokeskustelu vapaan viestinnän ja rakentavan palautteen korostus

17 Integroitu kokonaisviestintä
tässä integroitua markkinointiviestintää laajemmassa mallissa otetaan huomioon yrityksen kaikki viestinnän muodot, ei vain suoranaisesti markkinointiin liittyvät esimerkki: Åbergin pizza

18 Yhteisöviestinnän funktiot
Miksi työpaikalla viestitään? -> funktiot: 1 perustoimintojen tuki 2 profilointi 3 informointi 4 kiinnittäminen 5 sosiaalinen kanssakäyminen

19 Funktiomallin ulottuvuudet:
1. sisältö: tuote, palvelu 2. suunta: ulkoinen sisäinen koko työyhteisö

20 Tulos- vies- tintä

21 Tulos- vies- tintä markki- kinointi, kumppa- nuus- verkot sisäinen
operatii- vinen työvies- tintä

22 Tulos- vies- tintä tuote/ palvelu- profiili, brandi, näiden tutkimus
yritys/johta- japrofiili, maine, näi- den tut- kimus

23 Tulos- vies- tintä ul- koinen tiedotus, yhteystoiminta ja luotaus
si- säinen tiedotus, yhteystoiminta ja luotaus

24 Tunteminen, suopeus ja luotaus
TIEDOTUS- JA YHTEYSTOIMINTA Tiedotustoiminta usein välitettyä - esite - tiedote - tiedotustilaisuus - asiakaslehti - toimintakertomus - henkilöstölehti - ilmoitustaulu Yhteystoiminta suoraa ja henkilö- kohtaista - henkilökohtai- nen soitto, kirje tai tapaaminen - arkipäivän huomaavaisuus - henkilöstö- tapaamiset Tietoisuus Tunteminen, suopeus ja luotaus Anssi Siukosaari

25 Tulos- vies- tintä työhön perehdyttäminen
työyhteisöön perehdyttä minen

26 Tulosviestinnän keinot
markki- kinointi, kumppa- nuus- verkot sisäinen operatii- vinen työvies- tintä tuote/ palvelu- profiili, brandi, näiden tutkimus työhön pereh- dytys Tulos- vies- tintä yritys/johta- japrofiili, maine, näi- den tut- kimus työyhtei- söön pereh- dytys ulk. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus sis. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus Puska- radio Henkilölähiverkot eli läheisverkostot

27 Markkinointiviestintä
Marketing mix: the four P:s: product, price, place and promotion Promotion: Advertising eli mainonta Personal Selling eli myyntityö Sales Promotion eli myynnin edistäntä Public Relations eli julkistaminen ja suhdetoiminta Direct Marketing eli suoramarkkinointi Kotler & Armstrong, Principles of Marketing. Prentice-Hall 2001

28 Integroitu markkinointiviestintä
integroidussa markkinointiviestinnässä yritys huolellisesti integroi ja koordinoi monet viestintäkanavansa, jotta saadaan aikaan selkeä, johdonmukainen ja kiehtova viesti yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Kotler & Armstrong 2001

29 Viestintä liikkeenjohtamisen näkökulmasta
Profilointi Strateginen viestintä Maineen hallinta Arkinen johtamis- viestintä Viestintä poikkeama- tilanteissa Kriisi- viestintä Kriisi Visio Strateginen johtaminen Arki- johtaminen Poikkeama- tilanteiden johtaminen Kriisi- johtaminen (Strategic management) (Operations management) (Issues management) (Crisis management)

30 Profilointi ja maine Profilointi Maine
(Åberg, Viestinnän johtaminen, 2000): profiili, tavoitekuva: se strategisista perusviesteistä koostuva mielikuvien kokonaisuus, jota tiettynä ajankohtana viestitään profilointi: työyhteisön kehyskertomuksen ja profiilin rakentamista Maine (Aula & Heinonen, Maine – menestystekijä. 2002): maine: kantaa ottavien ja arvolatauksia sisältävien kertomusten kokonaisuus maine syntyy, kun organisaatio ja sen sidosryhmät kohtaavat erilaisissa vuorovaikutustilanteissa Maineen hallinta on samaa kuin profilointi

31 Profiili, yrityskuva ja maine
Profiili = työyhteisön haluamat strategiset mielikuvat Imago(t) = kohderyhmien todelliset mielikuvat

32 Profiili = työyhteisön haluamat strategiset
mielikuvat Imago(t) = kohderyhmien todelliset mielikuvat Ohjatut tekijät Maine koostuu kantaa ottavista ja arvottavista (arvolatauksia sisältävistä) kertomuksista Ulkoiset tekijät: - omat aikaisemmat kokemukset - muiden kertomukset - joukkoviestimien tarinat

33 Profiili = työyhteisön haluamat strategiset
mielikuvat Imago(t) = kohderyhmien todelliset mielikuvat Teot Viestit Ilme Visio

34 Maineen ulottuvuudet Suomessa
Yrityskulttuuri ja johtaminen Tuotteet ja palvelut Menestyminen MAINE Muutos- ja kehityskyky Yhteiskunta- vastuu Julkinen kuva Lähde: Viestintätoimisto Pohjoisranta Oy

35 Sisäisen ja ulkoisen yhteisöviestinnän muotoja
Sisäinen intranet tietokannat tiedotteet verkossa henkilöstölehti verkossa tai paperilla tiedotustilaisuudet ilmoitustaulut tiedottava esimiesviestintä Ulkoinen internet, ekstranet asiakaslehti, -tiedote mediasuhteet PR, Public Relations, yhteystoiminta stakeholderviestintä, sidosryhmäviestintä IR, Investor Relations, sijoittajasuhteet lobbaus

36 Ulkoinen ja sisäinen viestintä
sidosryhmät, stakeholder-ryhmät suuri yleisö internet, ekstranet mediasuhteet päättäjät, vaikuttajat yhteystoiminta organisaatio sisäisen viestinnän eri muodot


Lataa ppt "Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google