Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Johdatus viestintään, luento 4.11.1998
Leif Åberg syksy 1998
2
Luentojen jaksotus peruskäsitteet 16. 9. sisäisviestintä 24.9.
keskinäisviestintä yhteisöviestintä välitentti yhteisöviestintä joukkoviestintä viestinnän tulevaisuus kooste 2.12. lopputentti 9.12. rästitentti
3
Edellisellä kerralla tapahtui:
Yhteisöviestinnän määritelmät Puiteanalyysi Yhteisöviestinnän funktiot Tiedotus- ja yhteystoiminta
4
Vierailuluento Professori Colin S. Sparks, Westminsterin yliopistosta luennoi aiheesta ”Internet, newspapers, and democracy”
5
Työyhteisön viestintäjärjestelmä
kokonaisuus, joka muodostuu käyttöön otetuista viestintäkanavista viestinnän järjestelyistä ja viestinnän säännöistä
6
Viestintä strategisen johtamisen tukena: Åbergin leija (1997)
7
Ihmislähtöinen visiotyö
jotta visiointi onnistuu, yrityksen on yhdistettävä samaan aikaan liikkeenjohdon prosessit ja prosessit, jotka kumpuavat ihmisistä
8
Leijan lennättämisen taito: leija lentää,
Åberg’s Kite jos on tuulinen sää, ja jos vastatuuleen juoksemalla onnistuu antamaan leijalle sen tarvitseman nostovoiman
9
on tärkeää pitää se aktiivisesti tasapainossa
Kun leija lentää, on tärkeää pitää se aktiivisesti tasapainossa
10
Tämä aktiivinen tasapaino saavutetaan viestinnän avulla
11
VISIO Åbergin leija LEGITIMI- TEETTI LIIKEIDEA, MISSIO YRITYS- KULTTUURI STRATEGIA RYHMÄN JA TIIMIN TAVOITTEET RYHMÄDYNAMIIKKA YKSILÖDYNAMIIKKA TEHTÄVÄT
12
VISIO Åbergin leija LEGITIMI- TEETTI LIIKEIDEA, MISSIO V I E S T I N T Ä YRITYS- KULTTUURI STRATEGIA RYHMÄN JA TIIMIN TAVOITTEET RYHMÄDYNAMIIKKA YKSILÖDYNAMIIKKA TEHTÄVÄT
13
VISIO Åbergin leija LEGITIMI- TEETTI LIIKEIDEA, MISSIO YRITYS- KULTTUURI VISION ESILLE- PANO STRATEGIA RYHMÄN JA TIIMIN TAVOITTEET RYHMÄDYNAMIIKKA MUU- TOS- VIES- TIN- TÄ YKSILÖDYNAMIIKKA TEHTÄVÄT LUO- TAUS
14
A) Vision esillepano: työkaluja
kehystarina linkittää menneet ja tulevan ja asemoi nykyhetken strategiset avainsanat esim. 3x3x3-kuviona strategiset perusviestit: lauseita, jotka kuvaavat avainsanoja tekstimuotoisina slogan: työyhteisöä kuvaava iskevä perusviesti tunnus, “tunnari”: työyhteisön logo+tunnus tai äänitunnus
15
Kehystarina “kaikkien tarinoiden äiti”
ankkurointi: paikka, aika ja toimijat juonirakenne: aktantit Proppin aktanttiteoria: tehtävän antaja, etsitty, sankari, valesankari, roisto, auttaja ja ylempi voima Greimasin aktanttiteoria: objekti, subjekti, lähettäjä, vastaanottaja, auttaja ja vastustaja
16
Juonirakenne jatkuu ... Greimasin kanoninen kertomus:
sopimusosa: lähettäjä viestii vastaanottajalle ja subjektille toiminnan tavoitteen, jonka subjekti pyrkii toteuttamaan asettamisosa: subjekti saa lähettäjältä valtuutuksen ja kyvyt toimia toimintaosa: subjekti toteuttaa tavoitteen tunnustusosa: subjektin sankarius tuodaan ilmi ja hänet palkitaan
17
Juonirakenne jatkuu ... kokeiden, testien sarja (Greimas):
kvalifioiva testi: pätevöityminen ja initiaatio eli valmistautuminen tehtävään ratkaiseva testi: itse suoritus ja siinä onnistumiset ja epäonnistumiset glorifioiva testi: voiton hedelmistä nauttiminen tai marttyyrin kohtalo
18
Kehystarinan paradigmaattinen avaaminen
syntagmaattiset ja paradigmaattiset valinnat (tarkasteltiin jo aiemmin) universaalimyyttejä voi käyttää: maailman synty, maailmanloppu, jälleensyntyminen, ikuinen nuoruus, ikuinen etsiminen, kulta-aika, jumalsankarit
19
Ulkoinen legitimiteetti
Kehys- tarina VISIO: palmusaaret MISSIO Ulkoinen legitimiteetti Sisäinen legitimiteetti HYVÄ PERIMÄ
20
B) Luotaus Luotauksen avulla työyhteisö pyrkii havaitsemaan toiminnan kannalta olennaiset muutokset ajoissa, jotta oikaiseviin toimiin voidaan ryhtyä ulkoinen ja sisäinen luotaus
21
1 Olennaisten tekijöiden tunnistus 6 Valvonta
Luotaus 5 Toimenpiteet 2 Seuranta 4 Toimenpide- suositukset 3 Tulkinta
22
Koskevat vain meitä, itse aiheu- tettu
Trendit Satunnais- vaihtelut Koskevat vain meitä, itse aiheu- tettu
23
Case: kiistakysymysten hallinta (issues management)
Grunigin tilanneteoria pyrkii selittämään työyhteisön ympäristössä aktivoituvien ryhmittymien (publics) syntyä ja toimintaa ryhmittymä koostuu ihmisistä, jotka havainnoivat tiettyyn työyhteisöön liittyvän asian tai ongelman (issue), kokevat sen ongelmaksi ja ovat valmiita organisoitu-maan tehdäkseen asialle jotain
24
Ryhmittymälajit: ei-ryhmittymä on ryhmä, jolla ei ole kolmen muun ryhmittymän ominaisuuksia latentti ryhmittymä: tietoinen asiasta, ei koe tai havaitse sitä ongelmaksi tietoinen ryhmittymä: tiedostaa asian ongelmaksi, jolloin tietojen keruu aktivoituu aktiivinen ryhmittymä: päättänyt tehdä jotain ongelman ratkaisemiseksi
25
Latentista aktiiviseksi ryhmittymäksi: ehdot
1 ongelman identifiointi: näkeekö henkilö, että asia on ongelma 2 toiminnan koetut esteet: kokeeko henkilö voivansa tehdä asialle jotain 3 sitoutumisen aste: missä määrin ja kuinka voimakkaasti asia kytkeytyy henkilöön tai hänen läheisiinsä
26
C) Muutosviestintä hyvin rakennettu - ja kerrottu - tavoitekuva luo uskoa oman asian oikeutukseen ja toiminnan jatkuvuuteen tietoisuus turvallisesta tulevaisuudesta on tärkeä
27
Muutosviestintä (Deal ja Kennedy)
aseta sankari vastuuseen muutosprosessista osoita todellinen, perusteltu uhka tai mahdollisuus tee siirtymisrituaaleista muutoksen keskeinen osa kouluta uusiin arvoihin ja tapoihin tuo sisään tietäjiä, shamaaneja, vahvistamaan valittua suuntaa luo näkyviä merkkejä uudelle suunnalle painota turvallista siirtymistä
28
Muutosviestintä (Rogers)
uudet asiat on helpompi saada perille, jos korostat uuden etua vanhaan verrattuna yhteensopivuutta vallitseviin normeihin havaittavuutta konkreettisuutta yksinkertaisuutta
29
Muutostiedottaminen (Pentti Kotoaro)
jatkuvan muutostiedottamisen malli silloinkin on viestittävä, kun ei ole uutista pelkän uutisen lisäksi on aina kerrottava uutisen tausta: mistä on kyse miten tähän on tultu, mitä tähän mennessä on tapahtunut ja mihin seuraavaksi mennään
32
Uutistiedottamisen malli
33
Jatkuvan muutostiedottamisen malli
34
Yleisöviestintä pääasiassa yksisuuntaista viestintää lähetysjärjestelmästä vastaanotto-järjestelmään palaute voi olla epäsuoraa, vähäistä ja viivästynyttä
35
Yleisöviestintä Lähettäjä- järjestelmä Palaute
36
Jaottelu: osin päällekkäisiä käsitteitä
Julkinen puhe: yksi lähettäjä lähettää sanomansa samanaikaisesti puheviestinnän avulla usealle vastaanottajalle (ei istu luontevasti viestinnän käsitteiden hierarkiaan, on pikemminkin eräs keskinäisviestinnän muoto)
37
Kohdeviestintä: viestintätapahtumaan osallistuville järjestelmille on asetettu rajoituksia kuten tietyn yhteisön jäsenyys Pienjoukkoviestintä: periaatteessa avoin järjestelmä, mutta voimavarat tai järjestelmän koko asettavat rajoituksia, kuten sähköinen kirjelaatikkotoiminta tai pienkustannustoiminta, desktop publishing
38
“vertaisviestintä” (liikenneministeriön käsite): verkkopohjaista pull-tyyppistä viestintää
joukkoviestintä: yksi lähettäjä lähettää sanomansa samanaikaisesti viestimiä käyttäen vastaanottajaryhmälle, jonka koolle tai koostumukselle ei ole etukäteen asetettu rajoituksia
39
Push- ja pull -mediat (Negroponte)
perinteiset, pääosin yksisuuntaiset mediat “työntävät” tietoa vastaanottajille
40
Push- ja pull -mediat (Negroponte)
perinteiset, pääosin yksisuuntaiset mediat “työntävät” tietoa vastaanottajille Pull uudet, vuorovaikut-teiset verkkomediat vastaanottajat “vetä-vät” haluamaansa tietoa medioista
41
Joukkoviestintä prosessina
Yleisöviestintä Joukkoviestintä prosessina joukko- viestin kenttätoimittajat uutis- toimistot
42
Suomen mediamaisema joukkoviestintää käytetään paljon
painetut viestimet edelleen vahvoilla samalla “Internet country”
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.