OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Raimo Pelli & Pasi Tulkki. MIKSI EKOSYSTEEMI? EK:n raportti, kesä 2009: •T&K:lla ja opetuksella ei ole yhteyttä •Opinnäytetöistä ei jää amkkeihin.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Turun esi- ja perusopetuksessa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Simulaattorikoulutuksen ABC
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Anna Alftan Heikki Hannula
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma Esa Poikela Seminaari: Oppimisen ja osaamisen tuottamisen ekosysteemi Kymenlaakson ammattikorkeakoulu 6.4.2011 Kouvola

Pedagogiikan uusi paradigma Tietokäsityksen muuttuminen dualistisesta moniulotteiseen tietokäsitykseen tiedon jakamisesta osaamisen tuottamiseen Oppimiskäsityksen muuttuminen yksin oppimisesta yhteistoiminnalliseen oppimiseen opettamisesta oppimisen ohjaamiseen ja johtamiseen Ammattikäsityksen muuttuminen ammattia ei vain omaksuta vaan siitä tullaan osalliseksi ammatillisen identiteetin tuottaminen, henkilökohtaistaminen Organisaatiokäsityksen muuttuminen tavoite ja tulosorganisaatiosta prosessiorganisaatioon tavoite- ja tulosjohtamisesta prosessijohtamiseen

Oppimisen kontekstit, vyöhykkeet ja tilat Oppimisen vyöhykkeet KONTEKSTI Kulttuurinen oppimisympäristö Sosiaalinen oppimisympäristö Fyysinen oppimisympäristö 1 2 Oppimisen tilat 1 Spatiaalinen/sosiaalinen 3 4 2 Sosiaalinen/kulttuurinen 3 Käsitteellinen/virtuaalinen YHTEISKUNTA TYÖELÄMÄ 4 Virtuaalinen/kontekstuaalinen  

Kontekstuaalinen oppiminen Oppimisen ja osaamisen tuottaminen työn ja koulutuksen kontekstit miten informaatio muuntuu osaamiseksi? Informaatio-, tieto- ja oppimisympäristöt fyysiset, sosiaaliset, käsitteelliset ja kulttuuriset ympäristöt tekniset, simulaatio- ja virtuaaliset toimintaympäristöt miten oppimisen ohjaus ja arviointi organisoidaan? Oppimisen tilat fyysinen/spatiaalinen/sosiaalinen sosiaalinen/kulttuurinen/käsitteellinen käsitteellinen/virtuaalinen/kontekstuaalinen miten oppimisen tilat tuotetaan?

Informaatio - tieto – osaaminen Informaatio - tieto – osaaminen - miten informaatio muuntuu osaamiseksi? Teoria Informaatio Kokemus Potentiaalinen tieto Arviointi Osaaminen Kompetenssi Identiteetti - asiantuntijuus - yrittäjyys Käytäntö Hiljainen tieto Praktiikka - miten kokemus ja osaaminen tuotetaan? - miten oppija osallistetaan oppimisen ja osaamisen arviointiin? 4/7/2017

Taitoja tuottava aktiivinen oppimistapa Learning by being - olemalla/ kuulemalla oppiminen Learning by doing - tekemällä oppiminen Learning by making/ developing - tuottamalla/ kehittämällä oppiminen Olemalla, kuulemalla ja tekemällä oppiminen pitäisi jalostaa tuottamalla oppimiseksi, jolloin opiskelijat hankkivat tietoa, oppivat yhteistoiminnal-lisesti, osallistuvat oppimisprojekteihin sekä kehittävät henkilökohtaista osaamistaan aktivoivissa, monipuolisissa oppimisympäristöissä Opetussuunnitelmia tulisi kehittää hallinnollisista, Lehrplan -tyyppisistä suunnitelmista toiminnallisiksi, curriculum-tyyppisiksi opetussuunnitel-miksi.

ESIMERKKINÄ ONGELMAPERUSTAINEN OPS-PROSESSI Haasteena integrointi Luennot, yms. Tutoriaalit, ongelma- teemat ja -syklit Projektit, opinnäytetyöt Harjoittelu, työssäoppiminen Tuloksena osaaminen Prosessin suunnittelu irti luokkahuoneajattelusta – perusryhmänä tutoriaali tutoriaalien optimaalinen määrä noin kerran viikossa ytimenä ongelmateemat, ongelmasyklit ja ongelmien ratkaisu tutoriaaleissa kontaktiopetuksen määrän uudelleenarviointi ja suhteuttaminen itsenäisen opiskeluun harjoitusten, harjoittelun, työssäoppimisen, projektien ja opinnäytetöiden integrointi oppimisen ja osaamisen arviointi

Osaamista tuottavan opetussuunnitelman kehys Ammattikasvatus/ -koulutus Yrittäjyyskasvatus/ Tuottamalla oppiminen Ammatillinen osaaminen - ammatilliset kompetenssit Työelämäläheisyys Työelämäosaaminen - yleiskompetenssit Työelämälähtöisyys Ammatillinen identiteetti - asiantuntijuus - yrittäjyys Yleissivistävä kasvatus/ Yleisosaaminen - kansalaiskompetenssit 4/7/2017

JOHTOPÄÄTÖS Tärkeämpää on luoda, suunnitella ja organisoida oppimisen ja osaamisen tuottamisen tilat sekä ohjata ja johtaa oppimistoimintaa niissä kuin vain tuotteistaa ja myydä koulutus