Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Opettamisesta osaamiseen -kehittämisohjelma Tuire Ranta-Meyer

2 Tule meille, meillä opit lentämään omilla siivilläsi!
Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

3 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu
Metropolian toiminta-ajatus: Osaamista ja oivallusta tulevaisuuden tekemiseen Metropolian asiakaslupaus 6: Tuotamme uutta osaamista korkeakoulu-yhteisön ja yhteistyökumppaneiden vuorovaikutuksessa Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

4 Mitä mahdollisuuksia Metropolialla?
Oppimisen tärkeys korostunut työelämässä, yrityksissä, yhteiskunnassa Tieto ja oppiminen kohonneet taloudellisen kehityksen katalysaattoriksi Metropolia voi halutessaan olla todellisen oppimisen vallankumouksen keskus Oppimiskäsityksen kaukainen muuttuminen heijastuu selvästi (vihdoin?) myös ohjaukseen. Oppimiskäsityksessä opiskelijan olemista keskiössä on korostettu. Ohjauksessa on selvästi nyt tulossa opiskelijan oman vastuun ja valintojen korostaminen kuitenkin häntä tukien. Tämä on erittäin tärkeää työelämää ajatellen. Inhimillisyyttä ei koskaan korosteta liikaa. Kaikki olemme ihmisiä. Kohtaaminen hetkessä voi olla todella merkityksellistä, ei anneta sen olla välinpitämätöntä. Hoidetaan aina ensin ihmistä, sitten asiat… Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 4

5 Mitä mahdollisuuksia Metropolialla?
Oppimisen uusi ekosysteemi hakeutumista mahdollisimman monien tiedon virtojen ja lähteiden äärelle ja kyky hyödyntää niitä omassa toiminnassa Learning by interacting! Learning by doing! Learning by using! Oppimiskäsityksen kaukainen muuttuminen heijastuu selvästi (vihdoin?) myös ohjaukseen. Oppimiskäsityksessä opiskelijan olemista keskiössä on korostettu. Ohjauksessa on selvästi nyt tulossa opiskelijan oman vastuun ja valintojen korostaminen kuitenkin häntä tukien. Tämä on erittäin tärkeää työelämää ajatellen. Inhimillisyyttä ei koskaan korosteta liikaa. Kaikki olemme ihmisiä. Kohtaaminen hetkessä voi olla todella merkityksellistä, ei anneta sen olla välinpitämätöntä. Hoidetaan aina ensin ihmistä, sitten asiat… Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 5

6 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu
Mitä ohjaaminen on? Kokonaisvaltaista työtä Ohjattavan pienenkin voimaantumisen kokemuksen edistämistä Palkitsevaa ja ohjaajaa energisoivaa Kohtaamista arjessa osittain jokaisen opettajan ja henkilökunnan jäsenen luontevaa ammattitaitoa Ohjaamista ammatilliseen kasvuun Tukemista ja valmennusta Oppimiskäsityksen kaukainen muuttuminen heijastuu selvästi (vihdoin?) myös ohjaukseen. Oppimiskäsityksessä opiskelijan olemista keskiössä on korostettu. Ohjauksessa on selvästi nyt tulossa opiskelijan oman vastuun ja valintojen korostaminen kuitenkin häntä tukien. Tämä on erittäin tärkeää työelämää ajatellen. Inhimillisyyttä ei koskaan korosteta liikaa. Kaikki olemme ihmisiä. Kohtaaminen hetkessä voi olla todella merkityksellistä, ei anneta sen olla välinpitämätöntä. Hoidetaan aina ensin ihmistä, sitten asiat… Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 6

7 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu
Joskus tarvitaan pysähtymistä opiskelijan asian äärelle… Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

8 Miksi henkilökohtaistamista tarvitaan?
Opiskelijat ovat yksilöitä Jokaisella oma tiensä, opintopolkunsa ja uratavoitteensa Koulutusrakenteiden muuttuminen Opiskelija tarvitsee monenlaista ohjausta ja tukea Henkilökohtaistaminen ja vaikuttamisen mahdollisuus lisää motivaatiota Kohti työelämää, omat vahvuudet tunnistamalla. Onnistunut opinto-ohjaus ohjaa myös elinikäiseen omien taitojen täydentämiseen, osaamisen reflektointiin, tavoitteiden asetteluun. 8 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 8

9 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu
On monenlaisia reittejä perille, monenlaisia polkuja opintoihin, monenlaisia valintoja. Erilaisten valintojen kunnioittaminen ja opiskelijan tukeminen opintosuunnitelman suunnassa tapahtuvissa ratkaisuissa. Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

10 Mitä henkilökohtaistaminen merkitsee koulutusorganisaatiossa?
Tulevaisuudessa opinto-ohjauksen tarve tulee kasvamaan (yksilöllistyminen, uuden sukupolven uudenlaiset arvot, aikuiskoulutuksen uudet muodot, e-oppiminen) Henkilöstön jaksaminen ja työnohjaus korostuvat Henkilökohtaistaminen merkitsee työmäärän lisääntymistä kustannukset nousevat väistämättä Henkilöstö tarvitsee Ohjausrakenteet, koulutusta, toimintamalleja, tukea (mm. opiskelijoiden heterogeeniset taustat, aikuisopiskelijoiden määrän lisääntyminen, opintojen henkilökohtaistaminen (HOPS, AHOT), verkko-opiskelu, projektioppiminen, kansainvälisyys) Tarvitaan joskus myös työnohjausta. VAIKKA yhteiskunnan tavoitteena on ollut lyhentää tutkintoaikoja ja keskeyttämisiä, kustannukset eivät välttämättä vähene. 10 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 10

11 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu
Organisaation toimintojen täytyy tukea ohjausprosessia. Organisaation täytyy olla järjestynyt. Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

12 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu
Organisaatio tukee opinto-ohjauksen onnistumista Hyvä koulutussuunnittelu ja toimiva opetussuunnitelma ovat merkityksellisiä opinto-ohjauksen onnistumisen kannalta Opintopolun joustavuus Aikataulujen toimivuus Sisältää yksilöllisiä valintamahdollisuuksia Realistisuus (kaikkea ei voi kustannussyistä tai tarkoituksenmukaisuussyistä henkilökohtaistaa) Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

13 Henkilökohtaistamalla ohjausta
Opiskelijalla on mahdollisuus oppia työelämässä tarvittavia ongelmanratkaisutaitoja yhteistyötaitoja suunnitelmallisuutta, aikataulujen pitämistä, pitkäjänteisyyttä realistinen ymmärrys taidoistaan ja kehittymishaasteistaan Opiskelijalla on mahdollisuus löytää omat vahvuudet merkityksellisyyttä opiskeluun yhteisö jossa viihtyy ja voi hyvin Oppiva yhteisö opettaja/suunnittelija oppii paljon itse antautuessaan avoimeen vuorovaikutukseen opettajalla ja hallinnolla mahdollisuus saada jatkuvaa palautetta opintosuunnittelun ja opetussuunnitelman toimivuudesta 13 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 13

14 Metropolian hyvä ohjaus antaa siivet työelämään
14 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 14


Lataa ppt "Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google