Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Seija Lehto, Sirpa Tuppurainen; lähde: TUTKE II materiaalit, Opetushallitus; L787/2014, A799/2014, A801/2014 CC BY-NC-ND
2
Tutkinnon perusteiden uudistamisen taustaa
oppiaine työelämän toimintakokonaisuus opetus oppiminen OSAAMISPERUSTEISUUS
3
Osaamisperusteisuudesta
Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa osaaminen osaaminen osaaminen osaaminen osaaminen aiemmin hankittu osaaminen osaaminen
4
Osaamisperusteisuudesta
työelämässä tarvittava ammattitaito = opiskelija osaa
5
Osaamisperusteisuudesta
Osaaminen Taidot Tiedot Tutkinnon osan tuottama ammattitaito
6
Tutkinnon perusteet tutkinnon osat = toimintakokonaisuuksia ja työprosesseja
Tutkinnon osan sisältö = osaamiskokonaisuudet työprosessi, työmenetelmät, työvälineet, perustana oleva tieto, elinikäisen oppimisen avaintaidot arvioinnin kohteita
7
Oppimistulokset Oppimistulokset (tiedot, taidot, pätevyys) arvioitava ammatillinen toiminta arvioidaan käytännön työtilanteessa Arviointi: itsearviointi, oppimistulosten arviointi (tutkinnon osan arvosana), ammattiosaamisen näytön arvosana Tiedot Taidot Pätevyys
8
Opiskelijan arviointi
oppimisen arviointi = oppimisen tuki; ohjaus ja kannustus osaamisen arviointi = lopputulos
9
arviointikriteerit opiskelijan osaaminen
10
Uuden lainsäädännön tavoitteet
työelämävastaavuus, muutosherkkyys, rakenteen selkeys, joustavuus, osaamisperusteisuus oppiainekeskeisyys, sisältökeskeisyys, aikakeskeisyys
11
ammatillinen perustutkinto, osaamisala (koulutusohjelma), osaamispiste (opintoviikko)
12
Ammatillinen perustutkinto
Pakollinen osa Valinnainen osa Vapaasti valittava osa Pakollinen osaamisalan osa Pakollinen osa Valinnainen osa Pakollinen osa Pakollinen osa Valinnainen osa
13
Valinnaisuus töissä
14
Valinnaisuus ja joustavat opintopolut
15
Tutkinnon perusteet MÄÄRÄYS: tutkintonimikkeet, tutkinnon muodostuminen, tutkinnon osat ja osaamispisteet, ammattitaito- ja osaamistavoitteet, osaamisen arviointi
16
Tutkinnon muodostuminen
180 osaamispistettä = ammatilliset 135 osp, yhteiset 35 osp, vapaasti valittavat 10 osp, (+ yksilöllisesti syventävät, HOPS) sisältäen työssäoppimalla opittua vähintään 30 osp EI erillistä opinnäytettä
17
OSAAMISEN TUOTTAMINEN me kaikki yhdessä
19
Opetussuunnitelma, yhteinen osa
1) koulutuksen toteuttamistavat; 2) Työssäoppimisen toteuttaminen; 3) yksilölliset valinnan mahdollisuudet sekä tutkinnon osien järjestäminen yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien ja työelämän kanssa; 4) opinto-ohjauksen toteuttaminen ja HOPSin laadinta; 5) erityisopetuksen toteuttaminen ja HOJKSin laadinta 6) opiskelijan arvioinnin yleiset periaatteet; 7) aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menettelytavat.
20
Mahdollisuus yksilölliseen osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen
Opetussuunnitelma Mahdollisuus yksilölliseen osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen Oppimistulospohjainen suunnittelu Osaamis- ja toimintakokonaisuudet
21
Pohdittavaa Miten opiskelijan on mahdollista edetä opinnoissa henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaisesti? Miten oppimistilanteessa varmistetaan myönteinen ja kannustava ilmapiiri sekä ylläpidetään oppijan motivaatiota? Nivelvaiheen tuen lisäksi, miten tuemme pitkäjänteistä kiinnittymistä opiskeluun (ja työhön)? Miten työelämä on mukana oppimisprosessin ohjauksessa ja miten yhteistyö toteutuu? Miten tutkinnon osien ja moduulien/oppimisprojektien toteutuksessa on mahdollista hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä? Miten opiskelijan eteneminen on mahdollista tutkinnon osa kerrallaan? Miten opiskelijalle tiedotetaan erilaisista oppimisen tuen mahdollisuuksista ja miten tuki järjestetään? Missä opiskelijan on mahdollista näyttää osaamisensa?
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.