Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsa Manninen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu: Arvot Strategiat Prosessit Toimintasuunnitelmat Yhteistyö suunnittelussa
2
IL:n integrointi opetussuunnitelmaan Luo pohjan opetus- ja kirjastohenkilöstön yhteiselle näkemykselle Motivoi opiskelijoita Takaa jatkuvuuden Varmistaa samanlaiset käytännöt eri aloilla
3
Miksi integroida? Oppiminen on tehokkaampaa, kun se pohjautuu kokemukseen Opiskelijat ovat motivoituneita, kun heillä on todellinen tarve Opiskelijoiden tulee voida soveltaa oppimaansa heti käytäntöön
4
Mitä tarvitaan? Yhteinen käsitys oppimisesta, tiedosta, opiskelijoista (ihmiskäsitys) Soveltuvat opetusmenetelmät Sitoutuminen (johto, opetus- ja kirjastohenkilöstö, atk-henkilöstö) Tekniset valmiudet Koulutusta Aikaa
5
IL:n opetuksen nykytila Kajaanin ammattikorkeakoulussa Vuosikellon mukaan: – 1. Vsk: kirjastoon tutustuminen, tiedonhaun perusopetus (opettaja ilmoittaa tehtävän etukäteen) – 2. Vsk: englanninkieliset tietokannat (sidottu englannin kielen opetukseen) – 3. –4. Vsk: menetelmäopinnot, opinnäytetyövaihe (lähiopetus, tehtävä)
6
IL:n opetuksen kehittämishanke Keskustelut kaikkien opettajien kanssa Samalla kirjastohenkilökunnan tietoisuus opiskelijasta oppijana kasvaa (asiantuntijuuden kehittyminen, kompetenssit vrt. koulutusalat) E-aineistojen läpikäynti ja markkinointi Kurssikirjakäytännöt
7
IL:n opetuksen kehittämishanke: tavoitteet Läpäisyperiaate (vrt. esim. atk-taitojen kehittyminen) Opetushenkilökunnalla kirjastoaineistojen tuntemus ja hyödyntäminen opetuksessa; vaatii mm. jatkuvaa e-aineistojen markkinointia ja koulutusta Kumppanuus Yhteistyöverkoston rakentaminen Neuvotteleva työtapa, toisen asiantuntijuuden hyödyntäminen
8
IL:n opetuksen kehittämishanke: haasteita Aika, aika ja aika Palaset kokonaisuudeksi Resurssien turvaaminen jatkossa Opetuksen tehokkuuden varmistaminen – Sopivien testausmenetelmien löytäminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.