Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA"— Esityksen transkriptio:

1 TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Päivi Koivisto, KT, päiväkodinjohtaja, kehittämisvastaava

2 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos
YLEISTÄ  LAPSELLA OIKEUS SAADA OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA OPETUSTA, OHJAUSTA JA TARVITSEMAANSA TUKEA JOKAISENA ESIOPETUKSEN TYÖPÄIVÄNÄ PERUSOPETUS ESIOPETUS OPPILAS LAPSI OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI KASVUN JA OPPIMISEN TUKI Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos

3 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos
EHEÄ OPPIMISEN POLKU Lasten yksilöllinen tuntemus  opetus vastaa lapsen yksilöllisiin tarpeisiin, edellytyksiin ja kehitysvaiheeseen Laadukas jatkumo edellyttää suunnitelmallisuutta  siirtymävaiheet suunnitellaan ja niitä arvioidaan Toimintakulttuuri  Otettava huomioon osallisuus, uusien monipuolisten työtapojen kokeileminen, uudenlaiset oppimisympäristöt, tuen käytäntöjen yhteneväisyys, jatkuva itsearviointi ja kehittäminen Elinikäinen oppiminen  oppimisen ilo ja innostus Yhteistyö kotien kanssa Edellyttää hyvää pedagogista johtamista Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos

4 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos
OPPIMISKÄSITYS Oppiminen pohjautuu aikaisempaan osaamiseen ja kokemuksiin Aktiivinen ja kokemuksellinen oppiminen havainnollisuus, aktiivisuutta ruokkivat työtavat, toiminnalliset työtavat, eri aisteja hyödyntävät työtavat (tutkiminen, kokeileminen, leikkiminen, liikkuminen, ihmettely ja aistiminen, luovuus) Vuorovaikutuksellisuus Yhteys lapsen kokemusmaailmaan (eheyttäminen, oppimiskokonaisuudet) Oman toiminnan arviointi  Perusta oppimaan oppimisen taidoille Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos

5 LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN
Tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden, toimintakyvyn ja tahdon muodostama kokonaisuus Esiopetusikäisen lapsen osaamisen kehittymiseen vaikuttaa opittavia tietosisältöjä enemmän se, miten esiopetuksessa työskennellään, miten lasten ja ympäristön vuorovaikutus järjestetään ja miten heidän oppimistaan ja hyvinvointiaan tuetaan Ajattelu ja oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen Osallisuus ja vastuullisuus Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos


Lataa ppt "TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google