Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä 5.5.2010 Seija Rannikko.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä 5.5.2010 Seija Rannikko."— Esityksen transkriptio:

1 Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä 5.5.2010 Seija Rannikko

2 Oppimisen ilmiöt aaltoliikkeessä – poimittuja muutoksen merkkejä • Sosiaalinen media + yhteisöt • Kommunikointi virtuaalisessa tilassa • Verkosto-osaaminen • Parvioppiminen, yksin ymmärtäminen raskasta • Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen • Ohjaaja – oppimisen tukija • Oppimisympäristöt • Oppimisen tasa-arvo • Yksittäiset projektit → on tehtävä yhdessä • Ekologisuus • Ulkoa opettelu • Luokkahuone • Aineopetus • Perustaidot • Asiantuntijuus Nouseva Huipulla Laskeva

3 Kehittyvä toiminta- ja oppimisympäristö TOIMINTA- ja OPPIMIS- YMPÄRISTÖ Viestintä- järjestelmät Valitut välineet Työ/harrastus/ muu OHJAAJAT Vastaava ohjaaja Substanssiohjaajat Muut ohjaajat: opot, tutorit, mentorit,... Toimintakulttuuri Strategiat Pedagoginen tuki Tekninen tuki OPISKELIJA Sitoutuiminen PLE Ryhmäytyminen

4 Oppimisen tila ja aika

5 Ohjaus  kiinteä ja välttämätön osa oppimisympäristöä  ohjauksellisia elementtejä:  opintojen rakenne  oppimisympäristö  ohjaavat oppimistehtävät  ohjaava materiaali esim. työpaikan ohjeet  vertaisoppiminen ja –arviointi  opettajan ja työpaikkaohjaajan ohjaus

6 Ohjaajan osaaminen  pedagogiset taidot  opsin pohjalta tunnistaa oppimisympäristön tarjoamat mahdollisuudet oppimiselle  ohjaukselliset - käynnistää ja ylläpitää oppimista - suuntaa ja kohdentaa oppimista - jäsentää asioiden käsittelyä...  oppimisympäristön rakentaminen  verkosto- ja yhteistyöosaaminen  eri ympäristöjen ja työvälineiden/-menetelmien yhdistäminen

7 Opiskelijoiden näkemyksiä  Aila Paaso Osaava ammatillinen opettaja 2020 http://www.edelfoi.fi/fi/kirjasto/osaavao pettaja/

8 Vahvuuksia  Opettajia kiinnostaa oppilaiden koulunkäynti ja he tukevat oppilaita tilanteissa kun tilanteissa. Sekä ilahtuvat itsekkin oppilaiden onnistumisista.  Kykyä lukea erilaisia oppijoita teoriatietoa.  Opetussuunnitelmien laatiminen ja mielenkiintoisten tuntien laatiminen

9 Heikkouksia  Perehtyä enemmän nykypäivän käytäntöön opettamallaan alueella. Huomioimaan eritasoiset opiskelijat esim. nuoret ja aikuiset  Taito tuoda asiat helposti ja ymmärrettävästi esille opiskelijalle. - Ihmistuntemusta

10 Mahdollisuuksia  Läheisempi yhteistyö työelämän kanssa. - Jatkuva yhteistyö työelämään, että pysytään ajan tasalla asioissa muuten jäädään jälkeen.  Netin käyttö, ihmisten ja ikäryhmien lähentyminen, tavallaan sukupuolien kuilun katoaminen maailman muuttuessa

11 Uhkia  Se että opettajat suhtautuvat kielteisesti uusiin tapoihin ja tyyleihin ja muilta oppimiseen. vanhoissa kaavoissa pysyminen.  Pitäydytään liikaa "tutussa ja turvallisessa" ei uskalleta ottaa riskejä, kun maailma muuttuu.  Täydennyskoulutusten puute, tietojen päivittämisen halu.

12 Muutoksen ensioireita  En tunnista mitään oireita. Ainakaan tällähetkellä ei tule mieleen.  Opettajina on myös henkilöitä, joilta puuttuu pedagoginen osaaminen kokonaan. He ovat alan ammattilaisia ja osaavat vaaditut työt, mutta pedagogisissa taidoissa ja tiedoissa on puutteita tai ne puuttuvat kokonaan.

13 Millaisen tulevaisuuden rakennamme?  Tulevaisuus ei ole jossain siellä, mihin olemme menossa, vaan se on jotain sellaista, mitä olemme yhdessä luomassa.


Lataa ppt "Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä 5.5.2010 Seija Rannikko."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google