Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettamisesta osaamiseen -seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettamisesta osaamiseen -seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Ohjauksen kokonaissuunnitelma ja opintojen henkilökohtaistaminen HAMKissa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari Pirjo Kuisma ja Irma Kunnari / HAMK

2 Opiskelijan oppiminen
Merkityksen hankkimista itselle  ammatillinen minäkuva. Ammatillinen kasvu Ammatillinen asiantuntijuus Käsitteellinen oppiminen Taidollinen oppiminen Sisällöllinen tietämys Käytännöllinen osaaminen Palautteesta oppiminen  itsearviointi Yhteisöllisyyttä tukevat taidot Prosessin ohjaaminen Persoonallinen kehittyminen

3 Ohjausosaamisen rakentamista organisaation eri tasoilla ja tasojen välillä - verkostotyötä
Yksilön työn taso Yksilön oman osaamisen tunnis-taminen suhteessa yhteisöihin Oma henkilö-kohtainen kokemus ja toimijuus Yhteisen ymmärryksen ja käytäntöjen rakentaminen arjessa oman yksikön toiminta-ympäristössä Osaamisen kehittelyä ohjaus koulutuksessa ”Käsit-teellisten luomusten” institutio-nalisointi työryhmien kautta Raken-teiden luominen Ohjaus-osaamisen peilaus ja rikasta-minen kansalli-sissa (AMK) ja kv- verkos-toissa (EARLI, IAEVG) Ohjausosaamisen peilaus ja arviointi kansalisissa ja kv-verkostoissa Yhteisen työn taso Organisaation taso Verkostojen taso Organisaation taso

4 Ohjausta HAMKissa raamittaa 1/2
Koulutusstrategia 2009 OPS –toimintaohje 2009 (ammatillisen kasvun opinnollistaminen) Opiskelijan ohjaus –toimintaohje 2009 Ohjaussuunnitelmat / lukuvuosittain Integraatiosuunnitelmat (kv-ohjelmat) /lukuvuosittain AHOT –toimintaohje 2008 HOPS –ohje (valmistuu kevät 2010)

5 Ohjausta HAMKissa raamittaa 2/2
OPO –ryhmän toiminta (yhteiset toimintatavat) Opettajatuutorien koulutus (ohjausosaamisen lisääminen) HAMKOn kanssa yhteistyössä vertaustuutoroinnin kokonaisuus Opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmä Toimipistekohtaiset opiskeluhuoltoryhmät Opiskelijapalaute- ja opetuksen laatukyselyt

6 Opiskelijan ohjauksen ulottuvuudet
Yksilölliset lähtökohdat ja tavoitteet Opiskelun taustalla vaikuttavat henkilökohtaiset asiat Ammatillisen kasvun prosessi Heikko kytkentä osaamis-perustaiseen arviointiin Opiskelijan oppiminen Vahva kytkentä osaamis-perustaiseen arviointiin Käytännön asiat Osaamisen kertyminen eri oppimis- ympäristöissä Normit ja säädökset

7 Ohjauksen pelikenttä -
Ohjauksen ulottuvuudet ja toimijat HAMKissa 2009

8 HOPS ammatillisen kasvun prosessissa

9 Ohjauksen ja HOPSauksen haasteita HAMKissa
Monenlainen ymmärrys ohjauksesta ja HOPSista Ohjauksen mieltäminen kaikkien työksi, ohjauksen kasautuminen HOPS-prosessin mieltäminen jokaista opiskelijaa koskevaksi ja koko opintojen ajan jatkuvaksi prosessiksi Prosessien ja tietojärjestelmien yhtäaikainen kehittäminen Erilaiset toimenkuvat, osaaminen ja resurssit ohjaajilla Jatkuvan keskustelun ja suuntaamisen ylläpitäminen Tiedonsiirrot eri järjestelmien välillä eHOPS järjestelmän keskeneräisyys Koulutus ja tukimateriaali ja sen tavoittavuus

10 Mistä ohjauksen laatu syntyy?
Kattavuus Saatavuus Osaaminen Työnjako Yhteiset järjestelmät ja prosessit on kuvattu ja niihin sitoudutaan Jatkuva yhteinen käsittely ja keskustelu Ohjausprosessien dokumentaatio - eHOPSin käyttöönotto

11 eHOPS-prosessi

12 eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin
Opintosuunnitelma pohjana oman ryhmän OPS opiskelijan omat valinnat ryhmän OPSista ja muusta HAMKin tarjonnasta Opintojaksototeutukset ja -suoritukset opintojaksototeutusten valinta tarjonnasta ilmoittautuminen toteutuksille toteutussuunnitelmien seuraaminen opintojaksojen arvioinnit ja hyväksiluvut siirtyvät Winhasta eHOPSille

13 eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin
Kehityskeskustelut ja osaamisen arviointi Opiskelija valmistautuu kehityskeskusteluun vastaamalla ohjaajan tekemiin kehityskeskustelukysymyksiin Vastaukset ja yhteenveto dokumentoituvat osaksi eHOPSia Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSin kautta Työn alla, tulossa 2010 AHOT: hyväksiluvut ja osaamisen näytöt, vapautukset, uusintatentti-ilmoittautumiset, opiskeluvaihto, harjoittelu, jatkoaika, läsnäoloilmoitukset jne.

14 Ohjaajan HOPS-ohjattavat opiskelijat

15 Opiskelijan eHOPS

16 Opintojen poisto- ja lisäysehdotukset HOPSilla

17 Opintojaksototeutukselle ilmoittautumiset

18 Vastattu kehityskeskustelu

19 Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSilta
Laurean ja HAMKin yhteismäärittely SoleOPSin eHOPSin laajentamisesta palvelemaan opiskelijan sähköistä asiointia. Valmistuu 2010.


Lataa ppt "Opettamisesta osaamiseen -seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google