Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen."— Esityksen transkriptio:

1 PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen

2 Yleistä projektista Rahoittaja: Pohjois-Savon ELY-keskus, ESR Budjetti: 627 270 e Savonia-ammattikorkeakoulu Savon ammatti- ja aikuisopisto Itä-Suomen yliopisto Yritykset, organisaatiot  opiskelijan opintoihin ja harjoitteluun liittyvät yritykset/organisaatiot

3 Tavoite Kehittää ja pilotoida henkilökohtaisia oppimisympäristöjä Opetuksessa ja oppimisessa Työnhaussa Yritysyhteistyössä Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa

4 PLE:n idea PeLE-projektissa PLE on suhteellisen uusi ”käsite”  v. 2006 alkaen Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen oppimisympäristö  formaali – informaali oppiminen Oppimisympäristö rakentuu sosiaalisen median eri työkaluista (esim. blogit, wikit, kirjanmerkit, yhteisöpalvelut jne. Elgg) PLE on verkostoitumisen ja yhteisöllisen oppimisen väline PLE kulkee opiskelijan mukana oppilaitoksesta/työpaikasta toiseen  elinikäinen oppiminen PLE:n avulla oppija näyttää osaamisensa ja verkostonsa, jossa osaaminen ja asiantuntijuus ovat kehittyneet (”missä sä oot ollu töissä ja ketä sä tunnet” PLE:ssa opiskelija tuottaa sisällöt  opetuksen muututtava!

5 ehtävätOpiskelija PLE :n määritelmä PeLE-projektissa Opettajan materiaali Opiskelijan tehtävät Opiskelija tiedon tuottajana I Metakogn.taidot I Verkostoituminen I Oman oppimisprosessin haltuunotto I Elinikäinen oppiminen I Informaali oppiminen Opiskelijan tehtävät Opettajan materiaali Opiskelijan tehtävät PLE opettajat työelämä opiskelijat harrastukset reflektiot cv

6 Oppimisprosessit harjoittelujaksot Tehtävät verkostot CV Ryhmätyöt Yhteisöllinen oppiminen Harjoittelun ohjaajien palaute OPETTAJATOPETTAJAT Opiskelijan PLE Reflektoinnit Opiskelutoverit Harjoittelun ohjaajat Asiantuntijat Harrastukset Keskusteluryhmät Yms.

7 PeLE-projektissa: 62 pilottiopiskelijaa Sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijat (PLE opetuksessa ja oppimisessa) – harjoittelun ohjaus! Tradenomi- ja it-tradenomiopiskelijat ( PLE työnhaussa) Koneinsinööriopiskelijat ( PLE yritysyhteistyössä) Hierojan ammattitutkinto ja hotelli-, ravintola- ja suurtalousesimiehen erikoisammattitutkinto (PLE osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa) V. 2011 Terveysalan kaikki aloittavat opiskelijat tekevät oman PLE:n

8 Käytettyjä sosiaalisen median välineitä NING  Googlesites, Wordpress-blogit Googledocs – ryhmätehtävät Wikispace – ryhmätehtävät Connect Pro Doodle – ajanvaraus Delicious, Diigo

9 www.markokaartinen.net www.timokallio.net www.kaleidoskopia.fi www.ilkkarautiainen.org https://sites.google.com/site/mindespele/

10 http://plepele.wordpress.com


Lataa ppt "PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google