Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?"— Esityksen transkriptio:

1 Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Johtaja Jorma Kauppinen Löytöretki toiseen maailmaan VIII Konnevesi

2 Uudet opetussuunnitelmat

3 Uudet opetussuunnitelmat käyttöön
Uudet ops-perusteet hyväksyttiin Paikalliset opetussuunnitelmat otetaan käyttöön nyt elokuussa 2016 esi-, perus- ja lisäopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sekä aikuisten perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa Siirtymäkaudet perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa

4 Valmisteilla olevat ops-perusteet
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet – valmistuvat lokakuussa 2016 – käyttöön 2017 Taiteen perusopetuksen ops-perusteet eri taiteen aloille – valmistuvat 2017 – käyttöön 2018 Aikuisten perusopetuksen ops-perusteet uudistetaan

5 MUUTOKSIA PERUSOPETUKSESSA 1/2
Tavoitteena taata tarpeelliset tiedot ja taidot sekä innostaa oppimaan Oppimisympäristöt aikaisempaa moninaisempia – tieto- ja viestintäteknologian taidot Oppiaineiden sisältöjen ja aloitusaikojen muutoksia

6 MUUTOKSIA PERUSOPETUKSESSA 2/2
Laaja-alaisen osaaminen osana oppiaineita Monialaiset oppimiskokonaisuudet eheyttämässä opetusta Valinnaisuutta tuotu myös alaluokille Oppimisen arviointiin monipuolisuutta

7 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen ja vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Siihen kuuluu myös kyky käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla. Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen

8 PAINOPISTEET LUKION UUDISTUMISESSA

9 LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEIDEN PÄIVITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT
LAAJA-ALAINEN YLEISSIVISTYS LUKIOKOULUTUKSESSA PEDAGOGIIKKA JA OPPIMINEN LUKIOSSA LUKION TOIMINTA-KULTTUURI LUKIO-KOULUTUKSEN PAIKALLINEN OPETUS-SUUNNITELMA-TYÖ LUKION OPISKELIJAN OHJAUS JA TUKI LUKION OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEIDEN PÄIVITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT Lähtökohtana ovat nykyiset perusteet, joita kehitetään edelleen vastaamaan tulevaisuuden osaamishaasteisiin muuttuvassa toimintaympäristössä. Laaja-alainen yleissivistys lukiokoulutuksessa • Lukiokoulutuksen yleissivistävän opetus- ja kasvatustehtävän tukeminen • Oppiaineiden tieteenaloihin ja niiden yhteyksiin perustuvan yleissivistyksen rakentaminen • Laaja-alaista osaamista kehittävän opiskelun vahvistaminen • Kestävän elämäntavan, elinikäisen oppimisen ja aktiivisen kansalaisen valmiuksien tukeminen Pedagogiikka ja oppiminen lukiossa • Lukion pedagogiikan uudistumisen ja yhteiskuntaan avautumisen tukeminen • Monipuolisten opiskeluympäristöjen ja opetusteknologian käytön tukeminen • Opiskelijan oppimaan oppimisen taitojen edistäminen • Opiskelijan korkea-asteen jatko-opintovalmiuksien ja työelämätietouden kehittäminen Lukion toimintakulttuuri • Yhteisöllisen ja osallistavan toimintakulttuurin edistäminen • Yhdessä tekemisen, osaamisen jakamisen ja monipuolisen yhteistyön vahvistaminen Lukion opiskelijan ohjaus ja tuki • Opiskelijan tukeminen lukio-opinnoissa hänen kehittymistarpeidensa mukaan • Opiskelijan ohjauksen vahvistaminen ja yhteisöllisen ohjausvastuun korostaminen Lukiokoulutuksen paikallinen opetussuunnitelmatyö • Selkeän perustan antaminen paikalliselle lukiokoulutuksen opetussuunnitelmatyölle • Sähköisen opetussuunnitelmatyökalun tuottaminen koulutuksen järjestäjien ja lukioiden käyttöön

10 Oppiminen muutoksessa? 1/2
Uusien opetussuunnitelmien käyttöönotto + hallituksen kärkihanke Uusi peruskoulu + Uusi lukio – Uskalla kokeilla –kehittämishanke= erinomainen mahdollisuus pohtia ja uudistaa oppimista perusopetuksessa ja lukioissa Kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta: Kokeilukeskus Opetushallitukseen

11 Oppiminen muutoksessa? 2/2
Roolien muutos: opettajan/oppijan roolit? Kouluista oppivia yhteisöjä? Arvioinnin monipuolistaminen?

12 Oppivan yhteisö Oppiva yhteisö Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Osallistuminen ja demokraattinen toiminta Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautu-minen Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo

13 Oppimista tukeva arviointikulttuuri
Koulu vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään oppijoina Monipuolinen arviointi ja siihen perustuvan ohjaavan palautteen antaminen ovat opettajien keinoja oppilaiden oppimisen tukemiseen Suuri osa arvioinnista on opettajien ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta Yhteistyö kotien kanssa on osa hyvää arviointikulttuuria Arvioinnin myötä saatu tieto auttaa myös opettajia suuntaamaan opetustaan oppilaiden tarpeiden mukaisesti

14 VERKOSTOT KEHITTÄMISTYÖN TUKENA
Opetushallitus koordinoi kansallisia kehittämis- verkostoja: - Perusopetuksen Majakka- verkosto - Lukiokoulutuksen kehittämisverkosto - Varhaiskasvatuksen verkostoa kootaan

15 Uuden viraston perustaminen

16 Uusi Opetushallitus Nykyinen Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyvät tehtävineen uudeksi virastoksi Laki uudesta virastosta hyväksyttiin kesäkuussa 2016 eduskunnassa Uuden viraston pääjohtajana aloittaa Olli-Pekka Heinonen Uuden Opetushallituksen organisoituminen ja toimintojen kehittäminen käynnissä

17 KIITOS ! Lisätietoa:


Lataa ppt "Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google