Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?"— Esityksen transkriptio:

1 TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

2 Koulutuksen kokonaistavoite arvioida ja kehittää työpaikkaopintojen ratkaisuja yhteistyössä työpaikkaohjaajien kanssa siten, että - työpaikkaopintojen suunnitelmat, ohjelmat ja arviointi kehittyvät - eri osapuolten rooli ja tehtävät työpaikkaopinnoissa täsmentyvät - syntyy aluekohtainen malli työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi jatkossa

3 Lähipäivien teemat 1.Yritysten rooli, työpaikkajaksojen toteutusmallien arviointi, työpaikkajaksojen tavoitteet ja suunnittelu, pedagogiset ratkaisut ja ohjaussuunnitelma 2.Työpaikkajakson arviointi, yhteistyön, ohjaamisen ja perehdyttämisen työkalut 3.Työpaikka oppimisympäristönä, työpaikkaohjaajakoulutuksen konsultoivat mallit 4.Työpaikkaohjaajakoulutuksen suunnitelmat ja kokemukset, seminaarin aikana esille tulleet lisäkysymykset

4 JAETTU ASIANTUNTIJUUS KUKA OPETTAA KETÄ? KOULUTUKSEN KONTEKSTI – OHJAUSTILANTEET TOPS TPO:N (opettajien)ONGELMAT OHJAUSTILANTEISSA, ARVIOINNISSA JA SUUNNITTELUSSA TYÖSKENTELY- TEORIAN LUOMINEN: MITÄ ON OHJAUS? ARVIOINTI? TP-OPINTOJEN SUUNNITTELU KRIITTINEN ARVIOINTI JA TARKENTUVAN ONGELMAN ETSIMINEN SYVENTYVÄ TIETO JA UUDET TOIMINTATAVAT

5 Mikä työpaikkaopinnoissa 1.VETÄÄ (innostaa, kannustaa kehittämään, toimii hyvin ja auttaa kehittymään) 2.TYÖNTÄÄ (tökkii, on hankalaa, ei toimi, aiheuttaa vastustusta) Listaa kumpaankin teemaan asioita ja arvioi Veto asteikolla 0 - +10 ja Työntö asteikolla 0 - -10.

6 Työpaikkaopintojen ohjaajayhteisö Työpaikkajakson tavoitteet työpaikkaohjaaja Opiskelija(-t) Opettaja( -t), asiakkaat esimiehet tiimi Viranomaiset

7 Työpaikkaopintojen tavoitteet työpaikkojen oppilaitoksen ja opettajan opiskelijan sekä yhteisestä näkökulmasta

8 Yritysten rooli – mitä tavoitteita työpaikan näkökulmasta? miksi yritysten tulisi olla mukana työpaikkaopintojen järjestämisessä? miten opiskelijasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty työpaikalle? miten yrityksen tulisi osallistua ja mihin yrityksen on mahdollista osallistua? kenen yrityksessä pitäisi osallistua?

9 Opettajan ja oppilaitoksen rooli – mitä tavoitteita oppilaitoksen näkökulmasta? mitä opetuksellisia ja pedagogisia tavoitteita työpaikkaopinnoilla on? mitä opettajan osaamisen ja työelämäyhteistyöhön liittyviä tavoitteita työpaikkaopinnoilla on? ketkä osallistuvat tavoitteiden asettamiseen, milloin ja miten? kenen oppilaitoksessa tulisi sitoutua tavoitteisiin?

10 Opiskelijan rooli mitä tavoitteita opiskelijalla voi olla työpaikkaopintojen suhteen? mitä tavoitteita opiskelijalle tulisi asettaa työpaikkaopintojen suhteen?

11 Työpaikkaopintojen suunnitelma minkälaiseen käsitykseen oppimisesta suunnitelma nojaa? mitkä ovat työpaikkaopintojen tavoitteet? miten arvioidaan opiskelijan lähtötaso? mitä työpaikkaopinnoissa tehdään, mitkä ovat työtehtävät? miten työpaikkaopinnot ohjataan, ketkä ja milloin? miten työpaikkaopinnot arvioidaan?

12 opk1opk2opk3val1 tp1*** * tp2***** tp3*** * Työpaikkaopintojakson työpaikat - opintokokonaisuudet

13 KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN (BARNETT 1989, RUOHOTIE 2000) Välitön kokemus Tapahtuma Pohdiskeleva havainnointi: mitä tapahtui? Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen: mitä opittiin sovellusmahdollisuudet ? Toteutuksen suunnittelu; mitä tulisi tehdä toisin? Aktiivinen kokeilu: tehdään toisin MITEN HUOMIOIT MALLIN ELEMENTIT TYÖPAIKKAOHJAAJIEN SUUNNITTELUSSA?

14 Oppiminen yhteisen työn kontekstissa (Poikela 2005) Tekemällä oppiminen Kokemuksen vaihto Yhteinen reflektointi Käsitteellisen tiedon organisointi

15 MILLOIN KOULUTUS ON VAIKUTTAVAA? koulutus on vaikuttavaa silloin, kun - aika - paikka - tilanne ovat mahdollisimman todelliset MITÄ TARKOITTAA TYÖPAIKKAOHJAAJIENKOULUTTAMISEN NÄKÖKULMASTA?

16 KOKEMUKSELLINEN JA REFLEKTIIVINEN OPPIMINEN Konkreettinen kokemus Reflektiivinen havainnointi( toiminnan jälkeinen reflektio Abstrakti käsitteellistämine n/ toimintaa edeltävä reflektio Aktiivinen toiminta/ toiminnan aikainen reflektio

17 Miten työssäoppiminen nivoutuu oppimiskulttuuriin? opetussuunnitelmalähtöisyys: ops lähtökohtana työpaikkalähtöisyys: työympäristö lähtökohtana yhteensovittaminen: opsin ja työpaikan mahdollisuuksien yhteensovittaminen: yksilöllistäminen: opiskelijan HOPS lähtökohtana

18 PROSESSIIN LIITTYVÄT TAVOITTEET SISÄLTÖÖN LIITTYVÄT TAVOITTEET OHJAUS

19 Ennen insinööri opintoja Opinto- jen alussa Ennen työpaik- kaopinto ja Työpaikk aopintoj en aikana Työpaikk opinto- jen jälkeen Kuka ohjaa Mitä ohjataan Millä menetel millä Työpaikkaopintojen ohjaussuunnitelma

20 Ennen insinööri opintoja Opinto- jen alussa Ennen työpaik- kaopinto ja Työpaikk aopintoj en aikana Työpaikk opinto- jen jälkeen Oppilaito s Työpaikk a Millä menetel millä Työpaikkaopintojen ohjaussuunnitelma

21 Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 1.Oman tehtävän tarkoituksenmukainen omaksuminen ja kokemuksen kartuttaminen 2.a) Oman tehtävän arviointi, työtoverien ja esimiehen palaute b) Henkilökohtaisen työn ja muiden työn yhteinen arviointi ja suhteuttaminen toisiinsa 3. a) Yhteisen työn ja kehitystarpeiden jäsentäminen ja oppimissuunnitelman laatiminen

22 Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 3b) Oman työn suunnittelu ja oppimissuunnitelman laatiminen esimiehen kanssa 4. Työ- ja kehitystehtävien toteuttaminen yhteisesti ja itsenäisesti 5. Kokemuksista keskustelu 6. Yhteisen ja yksilöiden toiminnan ja oppimisen yhteinen arviointi 7. Työssä oppimisen arviointi ja seuranta 8. Oppimisen johtamisjärjestelmän luominen ja ylläpitäminen

23 Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 9. Kehitetyn ja dokumentoidun toimintatavan käytäntöön vieminen 10. Työssä oppimisen ohjausmallien toteuttaminen käytännössä

24 Ongelmalähtöisyys tupa-jaksojen suunnittelussa 1.Haluammeko kehittää työpaikkaopintoja ja työpaikoilla tapahtuvaa ohjausta? 2.Minkälaista osaamista/asiantuntijuutta tavoitellaan? 3.Minkälainen tupajaksojen ja työpaikkaohjaajien koulutuksen malli sopisi? 4.Miten se rakennetaan? 5.Mitä uutta osaamista sen rakentaminen vaatii? 6.Miten tupa-suunnitelma viedään käytäntöön? 7.Miten arvioimme tupajaksosuunnitelmat, niiden ohjauksen ja arvioinnin?

25 Välitehtävä: Tarkenna itsellesi tehtävä, joka liittyy työpaikkaopintojen ohjaukseen ja/tai arviointiin: Esim. Keskustele opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa teemasta: -mitä työpaikkaopinnoissa pitäisi arvioida? -muokkaa työpaikkajakson suunnitelmaa tämän päivän haasteiden pohjalta ja liitä suunnitelmaan ohjaussuunnitelma -mitä haasteita arviointiin liittyy? Lähetä haasteet etukäteen martti.majuri@hamk.fimartti.majuri@hamk.fi


Lataa ppt "TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google