Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaija Kinnunen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Laajennettu työssäoppiminen 1 24.3.2009 ©koulutus()eximo5.fi
2
Oppimisen muuttuvassa maastossa 1 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto 2
3
Oppimisen muuttuvassa maastossa 2 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto 3
4
Tulevaisuuden trendit Kansallinen ennakointiverkosto, Oppimisen muuttuva ilmasto 2008 TrenditHaasteet Epälineaariset oppimisuratOppijan tuki Koulutuksen ja tutkintojen joustavuus Yhteisöllinen oppiminen (me-opimme) Kommunikaatiotaidot Dialogisuus Virtuaalisuus Web 4
5
Identiteetti rakentuu oppimisprosessissa Kuka minä olen ja mihin minä kuulun Mihin minä pystyn Mihin minä kykenen vaikuttamaan Miten minä kytkeydyn yhteisöön Mikä on minulle arvokasta ja merkityksellistä 5
6
Identiteetti Arvot (mikä on arvokasta ja merkityksellistä) Osaaminen (tiedot ja taidolliset valmiudet, yleissivistys, erityistaidot ja metataidot) Verkostot (yhteisöt, joihin kuuluu ja ei kuulu, verkostot, sosiaalinen pääoma) 6
7
Oppimisen tilat Fyysinen tila: työympäristöt, ryhmätyötilat, kirjastot, innovointitilat, oppimisen maantiede (älykkäät rakenteet) Virtuaalinen tila: Internet, sosiaalinen media, 3D-ympäristöt Sosiaalinen tila: yhteisöt, tiimit, luokat jne. Mentaalinen tila: motiivit, toiveet, pelot, vireystila 7
8
Oppimisen polku 8 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto
9
Me-ajattelu (we-think) Ihmiset yhdessä hahmottavat todellisuutta ja muodostavat siitä käsitteitä Me-ajattelun voima ei ole ajattelijoiden määrässä vaan ajattelijoiden laadussa ja erilaisuudessa Luovuus ja oppiminen edellyttävät heterogeenisuutta 9
10
Me-oppimisen malli 10 Lähde: Kansallinen ennakointiverkosto
11
Oppimisprosessin ohjaavia elementtejä Rakenne ja aikataulu Ohjaavat oppimistehtävät Ohjaava materiaali esim. työpaikoilla olevat ohjeet, internet, Web jne. Opettajan ja muiden ohjaajien ohjaus Ohjaava arviointi 11
12
Ohjaavat oppimistehtävät Keskeistä, että antavat tilaa opiskelijoiden luovuudelle ja ajattelulle Edellyttävät opiskelijoilta tiedonhakua ja –prosessointia Oppimisprosessia jäsentävät oppimistehtävät Opiskelijoiden omat kysymykset ja kokemukset esiin Avoimet, kohdennetut tehtävät 12
13
Ohjaava arviointi Itsearviointi: oppijan arvio oppimisestaan Vertaisarviointi: toimii peilinä oppijalle, yhteisöllisyys Prosessiarviointi: miten oppija työskenteli Tuotosarviointi: sisältö Konteksti: soveltaminen 13
14
Muistisääntöjä ohjaukseen Ole ”läsnä”/mukana, työskentele yhdessä Siedä keskeneräisyyttä Tartu asioihin ”miettimisen” jälkeen ”Älä tyhjennä pajatsoa kerralla” Totu kaaokseen, lopussa asiat jäsentyvät ja ajatus kirkastuu… Varaa aikaa ohjausta varten kalenteriisi ja pidä siitä myös ”kiinni” 14
15
Oppimisympäristön ja –prosessin suunnittelu Millaisissa oppimisympäristöissä opiskelu tapahtuu? Työssäoppimisympäristöt, muut oppimisympäristöt (harrastukset, kolmannen sektorin ympäristöt jne.) Mitä eri oppimistilanteita prosessi sisältää? Miten oppimistilanteet voidaan järjestää työssäoppimispaikalla tai muissa oppimisympäristöissä? Tarvitaanko lähiopetusta? Miksi? Voidaanko lähiopetusta toteuttaa verkon välityksellä? Mitä välineitä käytetään? Miksi? Miten ohjaus tukee oppimisprosessia? Miten ohjaajan/ohjaajien, tutorin ja tuen yhteistyö rakentuu? Mitkä ovat ohjauksen muodot? Miten arvioidaan? Ohjaus ja palaute 15
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.