Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEeva-Liisa Mikkola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs 3.2.2006 Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2
PROJEKTITYÖN MERKITYS ”Projektityön taitojen opiskelu ja niistä kokemuksen hankkiminen on sijoitus tulevaisuuteen” ”Projektiosaaminen on tulevaisuudessa keskeinen ihmisten työmarkkinapotentiaalia edistävä seikka” ”Projektityö on osa työelämän kokonaisvaltaista muutosta”
3
PROJEKTITYÖN MERKITYS ”Työelämästä on tullut niin mutkikasta ja hektistä, etteivät menestyvät yritykset enää pärjää ilman projektityötaitoja...” ”… kyse on organisaatioiden muutoksenhallintakyvystä” Taito johtaa projekteja luo Suomeen uuden kilpailukyvyn. (Pere 2003: Dipoli) Laadittu Pirkko Vesterisen (2005) luennon mukaan
4
PROJEKTIOPPIMISEN KONTEKSTI OPPIMINEN T&K ALUEKEHITYS PROJEKTI- OPPIMINEN
5
PROJEKTIPEDAGOGIIKAN TASOT/NÄKÖKULMAT 1.AMMATILLINEN PROJEKTI 2.OPETUSPROJEKTI 3.OPPIMISPROJEKTI
6
AMMATILLINEN PROJEKTI Painopiste: –sekä opiskelijan ammatillisessa työskentelyssä, että opettajien ohjauksessa –tulos/produkti, tilaajan/asiakkaan tarpeet –ammatillinen kompetenssi –projektin hallinta ja ajoitus
7
OPETUSPROJEKTI Painopiste: -opettajien suunnittelu- ja opetustyössä -projektin asema koulutuskokonaisuudessa/opetussuunnitelmassa -opetukselliset tavoitteet ja sisällöt -oppimisympäristöjen rakentamisessa, oppimisen laadukas mahdollistaminen ECTS OPS prosessi liittyy lähinnä tähän
8
OPPIMISPROJEKTI Painopiste: -opiskelijan oppimisprosessissa -omakohtainen tavoitteenasettelu, ongelmanasettelu, tiedonhankinta, tietojen konstruointi, henkilökohtainen kompetenssi, taidot, itsenäinen työskentely, itsearviointi -”lokikirja”, reflektoiva työskentely
9
PROJEKTIOPPIMISEN HAASTE saada koulutuksen projekti toimimaan kaikilla edellä mainituilla näkökulmilla arvioituna saada oppiminen näkyväksi, koska ammattikorkeakoulun projektioppimisen syvin tavoite on saada aikaan oppimista ja ottaa tarvittavat kompetenssit haltuun prosessi vs. produkti
10
MODULOITU MALLIOPS DESIGN MANAGEMENT OPINNÄYTETYÖ HARJOITTELU 1 2 3 4 5 6 7 8 SYVENTÄVÄT OPINNOT VALINNAINEN OPINTOKOK. TEOLLINEN MUOTOILU TUOTEVIESTINTÄ
11
MALLIOPETUSSUUNNITELMA I II III IV V Suunt. amm. opinnot DM (15 op) Muotoilujohtaminen x x Yritystoim.suunnittelu x Markkinointitutkimus x DM projekti x x LUKUVUODET JA JAKSOT Malliops = malli/näyttö opiskelijalle, kuinka opinnot on suoritettavissa säädetyssä ajassa Moduloituja opintokokonaisuuksia, kokonaisuudessa projekti
13
VUOSITEEMAT 1. vuosi2. vuosi3. vuosi4. vuosi Vuositeemat TUTUSTUA LEARNING ABOUT …………. OMAKSUA LEARNING FOR …………. SISÄISTÄÄ LEARNING THROUGH …… KEHITTÄÄ LEARNIN IN ………. Osaamis- tavoitteet Perusvalmiudet ja orientaatio Suunnitelu- ja valmistus- prosessin mallintaminen Ammatilliset valmiudet Projekti- ja vuorovaikutus- taidot. Verkostojen luominen aidoissa yrityskonteks- teissa Konseptit, tuotekehitys ja tuotemuotoilu Persoonallisen tyylin kehittyminen Itsenäistyvä ammattilainen työelämän verkostoissa Muotoilu- strategiat Epävarmuuden sieto, riskin- ja vatuunottokyky
14
MALLIOPS Tuotemuotoilu ja -viestintä Vuositeema MuotoilujohtaminenXX DM moduuli Yritystoiminnan suunnitteluXX Moduulin osaamistavoitteet MarkkinointitutkimusXX DM projektiXXXXXXX Moduuli X Opintojakso AXXX Moduulin osaamistavoitteet Opintojakso BXXXX Opintojakso C (projekti)XXXXX kompetenssi 1kompetenssi 2kompetenssi 3kompetenssi 4kompetenssi 5kompetenssi 6kompetenssi 7kompetenssi 8kompetenssi 9 kompetenssi 10 Kompetenssimäärittely
15
Homo projecticus (Uusikylä 1999) Omaa laajaa osaamista: kohtalaisen hyvä kaikessa, erityisen hyvä jollakin alalla Omaa hallittua riskinottokykyä On rohkea On ’uniikki’ (ei ’keskinkertainen’) On yritteliäs On verkostoitumiskykyinen On visionääri (Ridderstråle & Nordström:Funky Business) Pirkko Vesterisen (2005) luennon mukaan
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.