Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu"— Esityksen transkriptio:

1 Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Henkilökohtaiset oppimisympäristöt (PLE) ja sosiaalinen media Valtakunnalliset virtuaaliopetuksen päivät Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu

2 Yleistä projektista Rahoittaja: Pohjois-Savon ELY-keskus, ESR
Aikataulu: Budjetti: e Savonia-ammattikorkeakoulu Savon ammatti- ja aikuisopisto Itä-Suomen yliopisto Yritykset, organisaatiot opiskelijan opintoihin ja harjoitteluun liittyvät yritykset/organisaatiot Älykkäät hullut

3 Pilottiryhmät Terveysala
– 13 ensi- ja sairaanhoitajaopiskelijaa (aloittavat) kevät 2011, 70 opiskelijaa PLE opetuksessa ja oppimisessa Tekniikka - 13 kone- ja tuotantotekniikan 3. vuosikurssin opiskelijaa (aikuisopiskelijoita) PLE yritysyhteistyössä Liiketalous – 5 tradenomi- ja 5 atk-tradenomiopiskelijaa (valmistuvia) PLE työnhaun välineenä Savon ammatti ja aikuisopisto – 27 aikuiskoulutusopiskelijaa (hierojan ammattitutkinto, esimiehen erikoisammattitutkinto ) PLE osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa AMK-ryhmät: OSS (Linux, Open Office, Firefox,Skype, Wlan) Sakky-ryhmät: Windows, Microsoft Office, 3G

4 PLE:n idea PeLE-projektissa
PLE on suhteellisen uusi ”käsite”  v alkaen Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen oppimisympäristö  formaali – informaali oppiminen Oppimisympäristö rakentuu sosiaalisen median eri työkaluista (esim. blogit, wikit, kirjanmerkit, yhteisöpalvelut jne.) PLE on verkostoitumisen ja yhteisöllisen oppimisen väline PLE kulkee opiskelijan mukana oppilaitoksesta/työpaikasta toiseen  elinikäinen oppiminen PLE:n avulla oppija näyttää osaamisensa ja verkostonsa, jossa osaaminen ja asiantuntijuus ovat kehittyneet (”missä sä oot ollu töissä ja ketä sä tunnet” PLE:ssa opiskelija tuottaa sisällöt opetuksen muututtava!

5 PLE - opiskelijan oppimisympäristö
SE ERO… ”MOODLEN HAUTAJAISET” PLE - opiskelijan oppimisympäristö LMS (moodle) Opettajien opetus- ympäristö Tehtävät Reflektiot Oppimis- materiaali Verkostot Opettajat Opiskelu- kaverit Yritykset Työelämä Opiskelija Opiskelija Opiskelija Opiskelija

6 Moodle PLE Wordpress Diigo Mind42 Verkos- tot Googlesites/docs
Harjoittelut Harjoittelut Teoriaopin-not Harjoittelut PLE Wordpress Googlesites/docs Diigo Mind42 Harjoittelut Harjoittelut Verkos- tot Kesätyöpaikat Harrastukset

7 Minden PLE Tiinan PLE Open blogi Tarina PLE:n rakentamisesta

8 Tuloksia Opiskelija oppii uusia menetelmiä ja välineitä (saa opiskella uusimmilla menetelmillä) Yhteisölliset tiedonrakentamistaidot kehittyvät  jakaminen, keskeneräisyys, tiedon jalostaminen Yhteistyöelämän kanssa tehostuu  työelämä mukaan oppimisprosesseihin Oma PLE !  koko opintojen tietovarasto+verkostot Yksilöllisiä ratkaisuja opintojaksojen suorittamiseen Opiskelija hallinnoi omaa oppimisprosessiaan ja ottaa siitä vastuun Opiskelija tiedon tuottajana Vakiintunut käytännöksi ! Sakkyjatkoprojekti ”ple perustutkinnoissa

9 Haasteita Mitä, jos kaikki eivät halua sosiaaliseen mediaan?  voiko pakottaa? Opettajat, jotka eivät muuta toimintatapaansa, vaikka välineet muuttuvat Tottumattomuus jakamiseen ja ”julkisuuteen” (opettajat/opiskelijat) Tietoturva- ja suoja-asiat Vaitiolovelvollisuus (esim. terveysala)


Lataa ppt "Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google