Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Anna Alftan Heikki Hannula
Pedagogisia malleja Anna Alftan Heikki Hannula
2
Pedagogisen suunnittelun lähtökohtia
Opetus- menetelmät Pedagogiset mallit Oppimiskäsitykset/teoriat Ihmiskäsitykset
3
Pedagogiset mallit DIDAKTINEN KOLMIO Opettaja Pedagoginen asiasisältö
Henkilösuhde Oppiaines Opiskelija Opiskelu, opettaminen ja didaktinen suhde
4
Viisi valittua mallia Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL)
Tutkiva oppiminen DIANA-malli Kehittämispohjainen malli (LbD – Laurea) Kognitiivinen oppipoikamalli Muita malleja löydät esim. wikipediasta
5
Ongelmaperustainen oppiminen
Poikela, E. & Poikela, S. 2005
6
Tutkiva oppiminen Työskentelyteorian luominen Ongelmien asettaminen
Kriittinen arviointi Syventävän tiedon hankkiminen Tarkentuvan ongelman asettaminen Uuden työskentelyteorian luominen Kontekstin luominen Jaettu asiantuntijuus
7
DIANA-malli DIANA-mallin kulmakivet A B
Yhteisen perustan luominen oppimiselle verkossa B Verkossa oppimisen autenttinen eteneminen C Verkossa oppimisen dialogiset toimintatavat D Oppimisen uudelleen suuntaaminen ja osaamisen kehittäminen DIANA-mallin kulmakivet
8
Kehittämispohjainen oppiminen (LbD)
Organisaation strateginen valinta Pragmatistinen oppimiskäsitys -> Tutkimus- ja kehittämistoiminta Painottaa oppimistuloksia Edellyttää opiskelijalta aktiivisuutta
9
Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas
Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas. (Viitattu )
10
Kognitiivinen oppipoikamalli
Mallintaminen Valmentaminen Scaffolding, älykkään toiminnan tikapuiden rakentaminen Artikulointi Reflektointi Tutkiminen (Collins, A., Brown, J.S. & Newman, S.E. 1989)
11
Lähteet Aarnio, H Oppijalähtöisyyttä ja yhteisöllisyyttä tietoverkkoja ja verkostoja hyödyntävään oppimiseen. Tutkimustuloksia DIANA-klinikalta. Hämeen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus. Collins, A., Brown, J.S. & Newman, S.E Cognitive apprenticeship: teaching the crafts of reading, writing and mathematics. Teoksessa Resnick, L.B. Knowing, Learning and Instruction. Erlbaum. New Jersey. Hillsdale. Laurea ammattikorkeakoulu. Kehittämispohjaista oppimista – LbD-opas. (Viitattu ) Poikela, E. & Poikela, S Ongelmaperustainen opetussuunnitelma – teoria, kehittäminen ja suunnittelu. Teoksessa Poikela, E & Poikela, S. (toim.) Ongelmista oppimisen iloa – ongelmaperustaisen pedagogiikan kokeiluja ja kehittämistä. Tampere University Press,
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.