Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuho Honkanen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Opetusneuvos Marjut Kuokkanen Opetusneuvos Minna Taivassalo EDUCA
2
Opetushallitus pähkinänkuoressa
Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyivät uudeksi kehittämisvirastoksi, jonka nimi on Opetushallitus. Opetushallituksen perustehtävät ovat kehittää koulutusta, varhaiskasvatusta ja elinikäistä oppimista sekä edistää kansainvälisyyttä. Henkilöstöä 370 Pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen
3
Opettajuuden muutos
4
Opettajuuden muutos Vuorovaikutusosaaminen ja yhteisöllisen toimintakulttuurin edistäminen Osaamisen tunnistamis- ja tunnustamis-osaaminen Pedagoginen osaaminen (laadukkaat ohjaus- ja oppimisjärjestelyt) Koulutus- järjestelmien ja lainsäädännön tuntemus Näyttö- ja arviointi-osaaminen Työelämä-, kehittämis- ja tulevaisuus-osaaminen Miten osallistavalla toimintatavalla luodaan osaamisperusteisuutta tukevaa toimintakulttuuria? Mitä on opettajien tavoiteosaaminen? Case: Osaamisperusteisuutta vahvistava ammatillinen opettajuus Toiminnallisuutta ja tekemällä oppimista, case: Toiminnallinen matematiikka oppimisen avaimena video liittyen aiheeseen Kuva mukaellen Osaamisperusteisuutta vahvistava ammatillinen opettajuus –käytännön kuvaus 16/01/2019 Opetushallitus
5
Opettajuus Työelämäyhteistyö kuuluu jokaisella opettajalle
Opettaja on työelämäkumppanuuksien luoja ja kehittäjä Yhteisten tutkinnon osien opettajien työelämäjaksoista hyviä kokemuksia Lue lisää Yto-opettajan työelämäosaaminen /2072/ Kuvan lähde: Yto-opettajan työelämäosaaminen – käytännön kuvaus 16/01/2019 Opetushallitus
6
Opettajuus Osaamisen tunnistaja ja tunnustaja sekä osaamisen arvioinnin osaaja Yksilöllisten opintopolkujen mahdollistaja ja rakentaja, oppimisen ohjaaja Yhteistyö oppimisen ja ohjauksen suunnittelussa (myös yli alojen), tiimiopettajuus Case: Moniammatillinen paikallisesti tarjottava tutkinnon osa laboratorioalan ja metalliosaston yhteistyönä Kuvan lähde: Moniammatillinen paikallisesti tarjottava tutkinnon osa laboratorioalan ja metalliosaston yhteistyönä -käytännön kuvaus 16/01/2019 Opetushallitus
7
Kysymyksiä opettajuudesta?
8
Työelämälähtöisyys
9
Työelämälähtöisyys Oppilaitosympäristö työpaikkaympäristöksi, opiskelijoilla on viikottainen työaika, case: AmisYritys Pedagoginen osuuskuntatoiminta-ajattelu ja NY-yrittäjyys Oppiminen tapahtuu tekemällä töitä työelämän tapaan projekteissa oikeille asiakkaille Case: Projektioppiminen yli tutkintoalojen – Cleantech Case: PopUpCollege, tiimioppiminen oppilaitoksen ulkopuolella Kuva YritysAmis Sisustamo remontoi Lyseon yläkoulun opettajainhuoneen nykypäivään.
10
Opiskelija-/asiakaslähtöisyys
Joustava hakeutuminen Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Tehokas eteneminen ja ohjaus: mm. opiskelijan ”täydet päivät” Henkilökohtainen opintojen etenemisen suunnitelma, jossa myös oppimisympäristöt Lukujärjestykset oppimisympäristöihin, ei oppiainekohtaisesti & tiimiopettajuus mahdollisuus valita opintojen sisällöt ja ajankohdat
11
Opiskelija-/asiakaslähtöisyys
Kaikissa tutkinnon osissa joustava mahdollisuus työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen Sisältöjen integrointi: mielekkäät työelämän työtehtäväkokonaisuudet "Rästipajatoiminta" Verkko-ohjauksen ja digitaalisten oppimisympäristöjen monipuolinen hyödyntäminen Myös kesäajan hyödyntäminen opiskelussa Case: Opiskelijalähtöinen koulutuksen järjestämisen malli Ohttps://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto/2158/?q=591a77 22ab c373b51f5eebdsaamistarjotin
12
Kysymyksiä opiskelijalähtöisyydestä?
13
Palvelun osoite: http://hyvatkaytannot.oph.fi
16/01/2019 Opetushallitus
14
Kysymyksiä?
15
OSAAMISPERUSTEISUUDEN JA ASIAKASLÄHTÖISYYDEN HYVÄT KÄYTÄNNÖT TUTUIKSI seminaarin aineistot
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.