Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari 18.5.2010 Seija Paasovaara.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari 18.5.2010 Seija Paasovaara."— Esityksen transkriptio:

1 LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari 18.5.2010 Seija Paasovaara

2 Opetuksen, tutkimus- ja kehittämis- sekä aluekehittämistehtävän integroiva Laurean pedagoginen toimintamalli: Learning by Developing Laurean strateginen valinta on integroida kaikessa toiminnassaan ammattikorkeakoulun kolme tehtävää: Opetus-, tutkimus- ja kehittämis- sekä aluekehitystehtävä  Learning by Developing – Kehittämispohjainen oppiminen NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

3 Learning by Developing (LbD) on autenttisuuteen, kumppanuuteen, kokemuksellisuuteen ja tutkimuksellisuuteen perustuva, uutta luova toimintamalli NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

4

5 LbD - Kehittämispohjaisen oppimisen lähtökohtana on aidosti työelämään kuuluva, käytäntöä uudistava kehittämishanke, jonka eteenpäin vieminen edellyttää opettajien, opiskelijoiden ja työelämäosaajien yhteistyötä ja jossa parhaimmillaan tuotetaan uutta osaamistietoa. NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

6 LbD - Kehittämispohjaisen oppiminen verkottaa monialaisesti ja monitoimijaisesti työpaikkojen eri toimijat työpaikkojen tulevat ammattilaiset ammattikorkeakoulun opetus- ja tutkimushenkilöstön kehittämishankkeen mukaisesti mm. tutkimuslaitosten henkilöstöä kehittämishankkeen mukaisesti kansainvälisen kumppanuusverkoston jne. Hiljaisen tiedon ja teoreettisen, näyttöön perustuvan tiedon jakaminen ja rajoja ylittäen uuden osaamisen kehittyminen NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

7 Ammattikorkeakoulussa on uuden tiedon luomisen ja ymmärryksen lisääntymisen ohella olennaista se, että syntyy aitoa ja näkyvää tekemisen osaamista. Learning by Developing yhdistää kaksi ammattikorkeakoulupedagogiikan traditiota; ammattikasvatuksen (learning) ja tutkimuksellisuuteen perustuvan korkeakouluopetuksen (developing). NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

8

9 Oppimisprosessi ja kehittämishankeprosessi kietoutuvat toisiinsa myös niin, että kehittämishankkeen ympärille rakentuvassa oppimisympäristössä mahdollistuu yksilön oma oppiminen ja yhdessä oppiminen sekä uuden osaamistiedon rakentuminen. Siinä on mukana työelämäosaamisessa oleva tieto (in practice), sitä selittävä tieto (of) practice ja sitä kehittävä, uutta tuottava tieto (for practice). (Raij 2006.) NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

10 Opiskelijakeskeinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta Learning by Developing: 1. luo toimintamallin Laurean proaktiiviselle kumppanuudelle osana työelämää 2. tuo innovatiivisen alueen työelämän kehittämisen vaatimukset oppimisen kohteeksi 3. luo systemaattisen ja projektimuotoisen toimintatavan tuloksellisille verkostosuhteille 4. luo toimintamallin, jolla innovaatiosykliä voi olennaisesti kehittää, myös kansainvälisestä näkökulmasta 5. luo rakenteen yritysosaamisen kytkemiseksi huippuinnovatiiviseen alueeseen sekä kansainvälisen kehityksen kärkeen 6. luo perustaa innovaatiolähtöiselle yrittäjyydelle NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

11 Opiskelijakeskeinen T&K&I NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara

12 Innovatiivinen oppimisympäristö: Process Modelling and Simulation Laboratory Innovatiivinen oppimisympäristö: Laurea Medical and Care Simulation Centre Innovatiivinen oppimisympäristö: Moniaistinen tila Innovatiivinen oppimisympäristö: InnoPaja Innovatiivinen oppimisympäristö & pedagoginen toimintamalli: P2P Mielenter- veys-, kriisi- ja päihdetyö- osaaminen Terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisen osaaminen LbD – OPPIMIS- YMPÄRIS -TÖT Syrjäytymistä ehkäisevän ja ohjaavan sosiaalityön osaaminen Varhaiskasva- tuksen osaaminen Talouden johtamisen osaaminen Oikeudellinen osaaminen Kliinisen hoitotyön osaaminen Projektijohta misen osaaminen Yrittäjyyso- saaminen Yrittäjyyso- saaminen NOPS-hanke Lapsen ja nuoren hyvä arki -hanke VaPaRi-hanke OSAAMI NEN T&K&I – KÄRJET Uudet avaukset KOHTI 2012 ”PALVELU- NEUVOLA” Uudet avaukset KOHTI 2012 ”PALVELU- NEUVOLA” SERIOUS GAMEPEDAGOGY ENTREPRENEURSHIP SERIOUS GAMEPEDAGOGY ENTREPRENEURSHIP PPPP-SERVICE DEVELOPMENT & DESIGN THROUGH PROCESS MODELLING, SIMULATIONS & RFID LEARNING OUTCOMES THROUGH SIMULATIONS PPPP-SERVICE DEVELOPMENT & DESIGN THROUGH PROCESS MODELLING, SIMULATIONS & RFID LEARNING OUTCOMES THROUGH SIMULATIONS 1. SOSIAALI- JA TERVEYDEN- HUOLLON PPPP-PROSESSIT, MALLINNUS & SIMULAATIOT & RFID 2. SIMULAATIO-OPETUKSEN TUTKIMUS & KL. OSAAMISEN KEHITTYMINEN 1. SOSIAALI- JA TERVEYDEN- HUOLLON PPPP-PROSESSIT, MALLINNUS & SIMULAATIOT & RFID 2. SIMULAATIO-OPETUKSEN TUTKIMUS & KL. OSAAMISEN KEHITTYMINEN KANSAIN- VÄLISYYS 1.PELIEN PEDAGOGIIKKA 2. YRITTÄJYYS & YRITYSTOIMINTA 1.PELIEN PEDAGOGIIKKA 2. YRITTÄJYYS & YRITYSTOIMINTA Venäjä Baltia Kv- - verkosto Seija Paasovaara 24.3.2010 LbD- HANKKEET

13 LÄMMIN KIITOS HYVÄÄ SEMINAARIA RENTOUTTAVAA KESÄÄ 15.12.2014NOPS 18.5.2010/Seija Paasovaara13


Lataa ppt "LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari 18.5.2010 Seija Paasovaara."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google