5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Ammattiosaamisen näytöt
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammattiosaamisen näyttö
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
HYVÄT NÄYTTÖKÄYTÄNNÖT
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Kokkolan ammattiopisto
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ritva Kareketo kouluttaja
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Osaamisen ja sivistyksen asialla Miten näytöissä eteenpäin? Näyttö - mahdollisuus erilaiselle oppijalle Hämeenlinna Seija Rasku.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Arviointi.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Liiketalouden perustutkinto
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Esityksen transkriptio:

5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön, -menetelmien ja –järjestelmien kannalta  tukeeko ohjaus- ja tukipalvelut oppimista  onko työssäoppiminen laadukasta  tukeeko arviointimenetelmät opiskelijan oppimista oppimista

5.2 Näyttöjen arviointia koskevat säädökset  Näyttöjen arviointia koskevat samat säädökset ja määräykset kuin muutakin opiskelija-arviointia  Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/98  Asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/98  Opetussuunnitelman perusteet  Itsearviointi (arvioinnin on perustuttava opiskelijan omaan itsearviointiin sekä opiskelijan, opettajan ja työpaikka- itsearviointiin sekä opiskelijan, opettajan ja työpaikka- ohjaajan kanssa käytävään arviointikeskusteluun)  Arvioinnin tukena voi käyttää OPH:n julkaisua ’Opiskelija arvioinnin opas’

5.3 Näyttöjen suunnittelu toteuttaminen ja arviointi työelämäyhteistyönä  Koulutuksen järjestäjä ja työelämän edustajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat näytöt yhdessä  Arvioinnin lähtökohdat ja tavoitteet pysyvät entisellään, mutta työelämän edustajien rooli opiskelijan arvioinnissa lisääntyy  Arvioinnilla pyritään mittaamaan entistä enemmän opiskelijan kykyä tehdä sitä työtä, mistä hän tulevaisuudessa saa palkkansa

5.4 Näyttöjen arvioinnin toteuttaminen  Näytöissä arvioidaan opintokokonaisuuden keskeinen ammatillinen osaaminen  Arvioinnin kohteet ovat opetussuunnitelman perusteissa mainitut;  työprosessin hallinta (työtehtävien suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kehittäminen)  työmenetelmien, -välineiden ja –materiaalien hallinta  työn perustana olevan tiedon hallinta  kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen  yhteiset painotukset

5.5 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi  Näytöistä annetaan arvosana opintokokonaisuuksittain.  Näyttöjen arviointi dokumentoidaan yhdenmukaisesti opintokokonaisuuksittain ja arviointikohteittain siten, että jälkikäteen voidaan todeta arvioinnin perusteet.  Dokumentointiohjeet annetaan opetussuunnitelman perusteissa ja näytön perusteissa.

5.6 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi  Näytöt ovat osa opiskelijan arviointia, ja niillä on määräävä merkitys kunkin ammatillisen opintokokonaisuuden arvosanaa muodostettaessa.  Muulla arvioinnilla varmistetaan työn perustana oleva tietopohja, sen laajuus sekä työmenetelmien monipuolinen hallinta  Lisäksi saadaan kokonaiskuva opiskelijan kehittymisestä laajalti Opiskelijalle tulee tiedottaa opintojen alussa tulevista näytöistä ja niiden vaikutuksesta opintojen etenemiseen ja arvosanoihin!

5.7 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi  Näytön arviointiin osallistuvat opettaja, työelämän edustaja ja opiskelija yhdessä (=yhteisarviointi) (=yhteisarviointi)  Näytön arvosanasta päättävät näytön arviointiin osallistuneet siten kuin kolmikantainen toimielin on hyväksynyt koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman osana olevassa näyttöjen ja opiskelijan arvioinnin toteuttamissuunnitelmassa.

5.8 Näyttöjen arviointi ja arvioinnin dokumentointi  Tutkintotodistuksen antaa koulutuksen järjestäjä. Opiskelijan on suoritettava kaikkien ammatillisten opintokokonaisuuksien näytöt vähintään tyydyttävän tasoisesti saadakseen tutkintotodistuksen.  Tutkintotodistus on kaksiosainen: todistus suoritetuista opinnoista ja näyttötodistus.  Näyttötodistuksen allekirjoittavat koulutuksen järjestäjän edustaja ja kolmikantaisen toimielimen puheenjohtaja.  Suoritetuista opinnoista annettavassa todistuksessa opintokokonaisuuden arvosana muodostuu näytön ja muun arvioinnin perusteella. Arvosana voi muodostua myös pelkän näytön perusteella, jos näytössä on riittävän laaja-alaisesti voitu osoittaa opintokokonaisuuden tavoitteiden saavuttaminen.