Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi"— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Oulun TOPPI

2 Opiskelijan ohjaus Työpaikkaohjaaja (arviointikriteerit OPH 2012):
varmistaa yhdessä koulutuksen tai tutkinnon järjestäjän edustajan ja opiskelijan kanssa, että työpaikalla järjestettävän koulutuksen oppimistavoitteet ovat tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten mukaisia osaa kuvata työprosessin eri vaiheita opiskelijalle osaa kytkeä opiskelijan työtehtävät tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksiin ja osaa tarvittaessa monipuolistaa työtehtäviä

3 ottaa ohjauksessa huomioon erilaiset opiskelijat, opiskelijoiden oppimisen edellytykset, terveyden ja toimintakyvyn sekä mahdollisen tuen tarpeen kannustaa opiskelijaa seuraamaan ja dokumentoimaan oman oppimisensa edistymistä ottaa ohjauksessa huomioon opiskelijan henkilökohtaiset oppimistavoitteet

4 luo ohjaustilanteisiin myönteisen ja luottamuksellisen ilmapiirin
ohjaa ja kannustaa opiskelijaa myös hankaliksi koetuissa oppimistilanteissa ottaa ohjauksessa huomioon työsuojelu- ja työturvallisuusasiat käyttää opiskelijan ohjauksessa tarkoituksenmukaisesti monipuolisia menetelmiä hyödyntää mahdollisuuksien mukaan käytössä olevaa tieto- ja viestintätekniikkaa sekä sosiaalisen median työkaluja.

5 Työpaikalla tapahtuva oppiminen on
TAVOITTEELLISTA Osa ammatillista perustutkintoa ja opetussuunnitelmaa Työelämävalmiudet Laki ammatillisesta koulutuksesta (laki 630/98 ja asetus 811/98) OHJATTUA Elinikäinen oppiminen Hiljaisen tiedon siirtäminen ammattilaisilta KOKONAISVALTAISTA Ammatillisuus ja ammatillinen vuorovaikutus Teoriatiedon soveltaminen käytäntöön ja käytännön ongelmien ratkaisu teoriatiedon avulla

6 Työpaikalla tapahtuva oppiminen on
KOKEMUKSELLISTA Mestari – kisälli Moniammatillinen yhteistyö Verkostotyö ARVIOITUA Oppimisen ja osaamisen arviointi

7 Mitä ohjaaminen on? Oppimisen ohjaaminen on aina luonteeltaan käytännöllistä toimintaa ja perustuu vuorovaikutukseen.

8 Ohjauksen tavoitteena
edistää opiskelijan oppimista, oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta – ”kannettu vesi ei kaivossa pysy” opiskelija oppii tekemään tuottavaa ja laadukasta työtä oikeilla ja turvallisilla työmenetelmillä opiskelija kehittyy ottamaan enemmän vastuuta työskentelystään

9 Opiskelijalähtöinen ohjaaminen
luo opiskelijalle mahdollisuuksia oppia ja hankkia tietoa erilaisin tavoin luo yksilöllisiä työssäoppimistilanteita erilaisille opiskelijoille luo myönteistä ja motivoivaa ilmapiiriä ja toimii oikeudenmukaisesti toimii yhteistyössä sekä opiskelijan että oppilaitoksen opettajan/ohjaajan kanssa ristiriitatilanteissa toimii rakentavana ratkaisijana

10 Ohjauksen keinoja Kuuleminen ja kuunteleminen
Kysymysten käyttäminen ohjauksessa Opiskelijan yksilöllisyyden huomioonottaminen Sanallinen ja sanaton viestintä Tukeminen ja empaattisuus Kiireettömyys ja kärsivällisyys

11 Ohjauksen keinoja Selkeys, jäsentäminen, eteneminen asia kerrallaan
Neuvominen, hiljaisen tiedon siirtäminen Esimerkkinä toimiminen oman alansa ammattilaisena Itseohjautuvuuteen kannustaminen Vastuun antaminen

12 Ohjauksessa huomioitavaa
Erilaiset tavat oppia: Näköaistiin perustuva tiedon vastaanottaminen (visuaalinen) Kuuloaistiin perustuva tiedon vastaanottaminen (auditiivinen) Tuntoaistiin perustuva tiedon vastaanottaminen (kinesteettinen)

13 Ohjauksessa huomioitavaa
Erilaiset tavat oppia: Kokeminen Pohtiminen Ajatteleminen ja käsitteellistäminen Tekeminen

14 Ohjauskeskustelun vaiheet
Ohjauskeskusteluun valmistautuminen Aika, paikka ja keskustelurauha Ohjauskeskustelun toteuttaminen Opiskelijan asioiden ja kokemusten käsittely Opiskelijan ohjaaminen tavoitteiden suuntaisesti Ohjauskeskustelun yhteenveto Arviointi, palaute ja ”miten eteenpäin”

15 Oppimisen arviointi ja palautteen antaminen
Opiskelija tarvitsee palautetta oppimisestaan ja osaamisestaan Säännöllisesti ja kannustavasti Suhteessa tavoitteisiin, ammattitaitovaatimuksiin sekä kriteereihin perustellusti tosiasioihin viitaten Arjen työtehtävissä oppijan omaa oivallusta hyödyntäen Kehittävä palaute kahden kesken Anna palaute ystävällisesti, suoraan ja selkeästi!

16 Työpaikkaohjaajan tehtäviä
Osallistuu työssäoppimisen sopimuksen laatimiseen yhdessä opiskelijan ja oppilaitoksen ohjaajan kanssa: - työssäoppijan tavoitteet, työtehtävät ja -prosessit - työjärjestelyt - turvallisuusnäkökohdat - ammattiosaamisen näyttö / näyttötutkinto Kartoittaa mitä omalla työpaikalla on mahdollista opiskella Luo edellytykset työpaikalla tapahtuvalle oppimiselle, ohjaukselle ja arvioinnille Luo turvallisen ympäristön tutustua ammattiin ja työpaikan toimintatapoihin

17 Työpaikkaohjaajan tehtäviä
Ohjaa opiskelijaa tutkinnon perusteiden, ammattitaitovaatimusten, arvioinnin kohteiden ja arviointikriteereiden sekä opiskelijan tavoitteiden mukaisesti Ohjaus- ja palautekeskusteluissa: Käsittelee opiskelijan kokemuksia ja toimintaa Tuo esille opiskelijan onnistumiset ja kehittymisen tarpeet Ohjaa opiskelijaa itsearviointiin

18 Työpaikkaohjaajalla on oikeus saada perehdytystä kyseisen tutkinnon osan ohjaamiseen ja arviointiin
Ohjauksen tulee olla koko työyhteisön yhteinen asia.

19 Keskustelun aiheita Ohjaamisen haasteita ja ratkaisuja Teemoja:
Opiskelijan arkuus työtehtävissä ja asiakkaiden kohtaamisessa Työpaikan pelisääntöjen noudattaminen Opiskelijan motivaation puute Opiskelijan oppimisvaikeuksien tukeminen


Lataa ppt "Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google