Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi 19.10.2017.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi 19.10.2017."— Esityksen transkriptio:

1 Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi

2 Ennakkotehtävä: Kirjoita muutamalla sanalla miten ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun arviointi eroavat toisistaan? Arvioinnin perustaa: Ammattillisessa peruskoulutuksessa opiskelijan arviointia säätelevät laki - Opiskelijan arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan opiskelua, kehitetään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin, rakennetaan tietoa opiskelijan osaamisesta sekä varmistetaan perustutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttaminen. Ammattikorkeakoulut päättävät itse opiskelija-arvioinnista osana arviointisääntöään - Arvioinnin toteuttaminen, arviointiasteikot ja niiden soveltaminen, arviointitilaisuus, arviointituloksista tiedottaminen ja rekisteröinti, arvosanan korottaminen ja arvioinnin oikaiseminen (Ammattikorkeakoululaki , , VN:nasetus ammattikorkeakoulusta /1129http://

3 e-perusteet

4 Ammatillisessa koulutuksessa
Laki (L 630/1998, 787/2014) (tämä laki on kumottu L:lla /531, joka on voimassa alk.) asetus (A811/1998, 799/2014) (arviointiaineiston säilyttämisestä) OPH:n määräykset ammatillisten perustutkintojen perusteista (arvioinnin opas) Laissa ei pelkästään määrätä opetuksen ja arvioinnin sisällöstä, vaan myös laadusta.

5 Laki: 4 luku - Arviointi Käykää nettisivulla tästä linkistä ja nostakaa käsi ylös, kun olette valmiita. Myöhemmin teemme väittämiä aiheesta.

6 OPH: Säädökset ja ohjeet
määräyksiä, ohjeita ja lomakkeita ammattikoulutuksen järjestäjille esim. SORA-säännös Hyvän ohjauksen kriteerit

7 Ammattikorkeakouluissa
jokainen AMK päättää itse opiskelija-arvioinnista arviointisääntö /A1.pdf?sequence=1 (Amk-opiskelijan opas: Arviointi ja oikeusturva) oamkissa/osaamisen-arviointi

8 Amk arviointisääntö sisältää
tentit hyväksiluvut eli osaamisen osoittamiset arviointikehikko, eli osaamisen taso arviointimenettely, eli arvioinnin toteuttaminen tutkintolautakunta (mm. opintosuorituksia koskevia oikaisupyyntöjä) Arvioinnin toteuttaminen: vilppi, muut määräykset

9 Ammattikorkeakoululaki
/932, VN:n asetus amk:ista /1129

10 Väittämä 1 Ammattikouluissa opiskelijan oppimista arvioi opetuksesta vastaava koulutuksen järjestäjän asettama toimielin. 30

11 Opiskelijan oppimista arvioi opetuksesta vastaava opettaja.
(24 b § (787/2014) Oppimisen arviointi) Opiskelijan oppimista arvioidaan antamalla opiskelijalle suullista tai kirjallista palautetta. Opiskelijan oppimista arvioi opetuksesta vastaava opettaja. Työssäoppimisessa opiskelijan oppimista arvioi myös työnantajan nimeämä henkilö. Oppisopimuskoulutuksessa tietopuolisten opintojen oppimista arvioi opetuksesta vastaava opettaja. Työpaikalla tapahtuvassa koulutuksessa oppimista arvioi työnantajan nimeämä henkilö.

12 Väittämä 2 Opiskelijan osaamista arvioidaan ammattikouluissa vertaamalla sitä koulutuksen järjestäjän tarjoamaan opetukseen. 630

13 25 § ( /787) Opiskelijan osaamisen arviointi Opiskelijan osaamista arvioidaan vertaamalla sitä tutkinnon tai koulutuksen perusteissa määrättyyn osaamiseen. 

14 Väittämä 3 Ammatillisen koulutuksen arviointia ohjaavat OPH:n määritykset, laki ja asetus.

15 Tiiun ja Esan resurssipankki

16 Väittämä 4 Amk-opiskelijan osaamisen arviointi perustuu opintojaksojen kuvauksissa esitettyihin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin?

17 Osaamisen arviointi perustuu opintojaksokuvauksissa esitettyihin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on ammattikorkeakoulussa sekä numeraalista että laadullista. Oamk.in opinto-opas

18 Väittämä 5 Ammattikorkeakoulun opiskelija voi lukea hyväkseen sekä korvata tutkintoon tai erikoistumiskoulutukseen kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella.

19 .37 § Opintosuoritusten arviointi ja opintojen hyväksilukeminen Opiskelija saa tutkintoa tai erikoistumiskoulutusta suorittaessaan ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväkseen muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon tai erikoistumiskoulutukseen kuuluvia opintoja muilla samantasoisilla opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväkseen sekä korvata tutkintoon tai erikoistumiskoulutukseen kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella.

20 Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit
5.1. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt. 3.1. Käytät opetuksessasi monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä. 3.3. Opetat ja/tai ohjaat digitaalisia oppimisratkaisuja hyödyntäen. 10.1. Kehität omaa toimintaasi opettajana ja ohjaajana keräämäsi palautteen perusteella. 11.1. Ohjaat opiskelijoiden ammatillista kasvua

21 Palautelomake löytyy osoitteesta: https://goo


Lataa ppt "Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi 19.10.2017."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google