Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ"— Esityksen transkriptio:

1 AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Merja Veijola Merja Veijola

2 Näyttöjen suunnittelussa keskeisiä asioita mm. 1
Ammattiosaamisen näytöt on liitetty osaksi koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmaa. * opetussuunnitelman yhteinen osa ja tutkintokohtainen ops * arviointisuunnitelmat ja näyttöjen toteuttamissuunnitelmat ESIMERKKI Eri osapuolet (opiskelijat, opettajat, työelämän edustajat) perehdytetään ja koulutetaan ammattiosaamisen näyttöihin. * tiedottaminen * valmentaminen * kouluttaminen * selkeä ja ymmärrettävä materiaali (materiaalin määrä!?) Ammattiosaamisen näytöt toteutetaan työelämän toimintakokonaisuuksina eli tekemällä käytännön työtehtäviä oppilaitoksessa tai työpaikoilla. * luotetaan näyttöön arviointimenetelmänä, opiskelija saa näyttää osaamisensa työtä tekemällä Merja Veijola

3 Näyttöjen suunnittelussa keskeisiä asioita… 2
Ammattiosaamisen näytöt suunnitellaan ja toteutetaan oppilaitoksen ja työpaikkojen yhteistyönä. * ”näyttöaineistot laadittiin yhteistyössä työelämän edustajien kanssa” * yksittäisen opiskelijan näyttö suunnitellaan yhteistyössä (opiskelija + työpaikkaohjaaja + opettaja) * näytön arviointi arviointisuunnitelman mukaan: työpaikkaohjaaja ja opettaja yhdessä, opettaja yksin tai työpaikkaohjaaja yksin Ammattiosaamisen näytöistä saatua palautetta hyödynnetään kehittämistyössä. * palautejärjestelmän kehittäminen/mm. miten palautetta kerätään, miten hyödynnetään Merja Veijola

4 Opiskelijan polku kohti näyttöjä
Tiedottaminen näytöistä aloitetaan jo opintojen alkuvaiheessa. Esimerkki: Ryhmän ohjaaja ja opinto-ohjaaja tiedottavat (keskenään aiemmin sovitulla tavalla) koulutuksen ja opetusuunnitelman esittelyn yhteydessä myös työssäoppimisesta ja ammattiosaamisen näytöstä arviointimenetelmänä. Opintokokonaisuuksien alussa tiedotetaan opintokokonaisuuden arvioinnista ja näytöstä. Ennen työssäoppimista ja näyttöä järjestetään INFO tilaisuus oppilaitoksella, johon voidaan kutsua myös työpaikkaohjaajia mukaan. Tutustutaan näyttöaineistoon ja siinä oleviin näytön arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin. Huom. Myös opettajat ja työpaikkaohjaajat perehdytettävä näyttöihin. Merja Veijola

5 Ammattiosaamisen näyttöjen konkreettinen suunnittelu/yksittäisen näytön suunnittelu
Opiskelijan näyttösuunnitelma tehdään ennen ammattiosaamisen näyttöä Se on hyvä laatia yhdessä opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa. ”mitä osaamista työpaikalla on mahdollista näyttää”, käydään läpi arvioinnin kohteet, voidaanko osaaminen työssäoppimispaikassa näyttää kaikissa arvioinnin kohteissa Kun opiskelija osallistuu näytön suunnitteluun hänelle konkretisoituu mitä osaamista arvioidaan (mikä on arvioinnin kohteena) ja millaisilla kriteereillä osaamisen tasoa arvioidaan motivoi: opiskelija saa tietoa siitä mitä hänen pitää ammattiosaamisen näytössä näyttää ”on suunnittelua siitä mitä työtä tai työtehtäviä tekemällä näyttö toteutetaan” Huom. suunnitelma näyttöä varten voi olla myös suullinen Merja Veijola

6 Mitä näytössä arvioidaan?
Ammatillisten opintokokonaisuuksien keskeistä, työn tekemisen kannalta oleellista osaamista! Arvioinnin kohteet: ks. näyttöaineistoja työprosessin hallinta työtehtävän hallinta (työmenetelmät,-välineet ja materiaalit) työturvallisuuden hallinta työn perustana olevan tiedon hallinta kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen (oppimistaidot, ongelmanratkaisutaidot, vuorovaikutus- ja viestintätaidot, yhteistyötaidot, eettiset ja esteettiset taidot) yhteiset painotukset (kansainvälisyys, kestävä kehitys, teknologian ja tietotekniikan hyödyntäminen, yrittäjyys,laadukas ja asiakaslähtöinen toiminta, kuluttajaosaaminen, työsuojelusta ja terveydestä huolehtiminen) Merja Veijola

7 Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytön arvioinnin ero:
Oppimisprosessin arviointi työssäoppimisen aikana on oppimisen tukemista ja ohjaamista sekä oppimisen seurantaa * työssäoppien opiskelija oppii ops:n tavoitteiden mukaisia asioita ja harjaantuu jo oppimassaan * työssäoppiminen yksi oppimisen menetelmä * opiskelijan oppimisesta ja kehittymisestä annetaan luontevasti ja jatkuvasti palautetta Ammattiosaamisen näytössä arvioidaan, kuinka hyvin on saavutettu ops:n mukainen ja työelämän kannalta keskeinen osaaminen (kansalliset näyttöaineistot) Ei arvioida oppimisprosessia eikä oppimisessa edistymistä Merja Veijola

8 Lähtökohtia opiskelijan ohjaukseen ja tukeen näytössä
Jokaisella opiskelijalla oikeus saada riittävästi yksilöllistä ohjausta ennen näyttöä, näytön aikana sekä ohjaavana palautteena näytön jälkeen. Ohjaavat keskustelut ja suullisen palautteen antaminen opiskelijalle. Näytön osa-alueiden uusintamahdollisuus jo näyttöprosessin kuluessa; opiskelija saa palautetta ja ohjausta siitä, mitä hänen tulee toiminnassaan muuttaa jotta onnistuisi näytössä. Näytön jälkeen käydään arviointikeskustelu ja annetaan henkilökohtainen palaute ja ohjaus. Näyttökokemuksen käsittely; purkumahdollisuus ryhmässä ja tarvittaessa yksilöllisesti. Merja Veijola

9 Opiskelijan tulisi tietää ennen näyttöä
- mitä osaamista näytössä edellytetään - miten näyttö ja työssäoppiminen sovitetaan yhteen - kuka/ketkä ovat näyttöä arvioimassa - miten itsearviointi tehdään - miten arvioidaan, mitkä ovat arvioinnin kohteet - miten arviointikeskustelut järjestetään - voiko näyttöjen aikana esittää kysymyksiä ja miten ne vaikuttavat arviointiin - mitä tapahtuu jos näyttö hylätään tai keskeytetään - miten näytön arvosana vaikuttaa opinto- kokonaisuuden arvosanaan Merja Veijola

10 Näytön arviointikeskustelu
Arviointikeskustelussa on vähintään tallennettava tiedot siitä * kuka näytön antoi * mikä oli näytettävä opintokokonaisuus * missä näyttö toteutettiin *mitä näytössä tehtiin *minkä tasoista osaaminen oli arviointikohteittain arvioituna *miten arviointia perusteltiin * milloin arviointi suoritettiin * ketkä arviointiin osallistuivat ESIMERKKI Lisäksi on hyvä dokumentoida * miten eri arvioijat arvioivat näytön arviointikohteittain * miten näytön voi täydentää tai uusia mikäli jossakin arvioinnin kohteessa osaaminen jää alle t1 tason Merja Veijola

11 Näytön arvosanan muodostamisesta
Arvosana annetaan arviointikohteittain annettujen arviointien pohjalta. Jos arviointikohteiden arvosanat eroavat paljon toisistaan, ei lasketa niistä keskiarvoa. Sen sijaan on arvioitava jo arviointikeskustelussa, mitkä arvioinnin kohteet ovat tärkeintä osattavaa ko. opintokokonaisuudessa ESIMERKKI Ammattiosaamisen näytöstä annetaan arvosana opintokokonaisuuksittain. Jos näyttö kattaa vain osan opintokokonaisuudesta, on kunkin osan näytön arviointi dokumentoitava siten, että opintokokonaisuuden näyttöarvosana saadaan dokumentoinnin pohjalta. Merja Veijola

12 Opintokokonaisuuden arvosanan muodostuminen
Osaamisen/oppimistulosten arvioinnista saadaan opintokokonaisuuden arvosana. Etukäteen on selvitettävä ja ilmoitettava, miten opintokokonaisuuden arvosana muodostuu ammattiosaamisen näytön ja muun arvioinnin pohjalta (esimerkki) * Arviointisuunnitelmassa on jokaisen opintokokonaisuuden arvosanan muodostumisesta selkeä ohje (miten muodostetaan, mitä painotetaan) Arvosananasta päätettäessä noudatetaan ops:n tutkintokohtaisen osan opintokokonaisuuden arviointisuunnitelmaa. Arvosanasta päättävät arvioitavien opintojen opetuksesta vastaava opettaja tai jos opettajia on useita, opettajat yhdessä/ arviointisuunnitelman mukaan Merja Veijola


Lataa ppt "AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google