Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Petri Leimu
2
Opiskelija on oppimisen asiantuntija?
Mitä opiskelija voi tehdä itse oppimisen ja osaamisen arvioinnin laadun parantamiseksi?
3
Opiskelija-arvioinnin lähtökohdat
1. Arvioinnin on oltava ohjaavaa ja kannustavaa Tehtävä yhteistyössä eli opettajat, opiskelijat ja työpaikkakouluttajat 2. Arvioinnin tulee perustua opetussuunnitelmien kriteereihin Ammattitaitovaatimukset eli mitä on osattava tehdä. Arvioinnin kriteerit eli miten on osattava. 3. Arvioinnin on kehitettävä opiskelijan itsearviointia Ohjataan oman osaamisen havainnointiin konkreettisesti, jäsentämällä opiskelijalle annettu työ.
4
Opiskelijan ARVIOINTI
OPH:n 2012 ohjeiden mukaan kaksiosainen: Opiskelijan oppimisen arviointi Opiskelijan osaamisen arviointi
5
Mitä on oppimisen arviointi?
Ei suoraan opiskelijan tutkintotodistukseen tulevaan arvosana. Ei tarvitse antaa numero-arviointia. Opettajat ja työpaikkakouluttajat tekevät.
6
Opiskelija seuraa itse oppimistaan
Tietotekninen järjestelmä, jossa opiskelija seuraa omaa oppimistaan sähköisen päiväkirjan muodossa. Periaatteessa opiskelijan jokaisesta oppitunnista (taito, tieto, TO) TAO:ssa on kolmen vuoden ajalta hänen itsensä tekemä oppimiskuvaus. Lisäksi kahdeksan itsearviointia ja palautetta oppimisesta / vuosi.
7
Oppimispäiväkirja
8
Oppimisen itsearviointilomake
9
Mitä on osaamisen arviointi?
Osaamisen arviointi on taidon, tiedon ja asenteen arviointia. Osaamisen arviointi tapahtuu tutkinnon perusteita noudattaen. Arviointiasteikolla T1, H2, K3, Hy Näyttöjen avulla ja muun arvioinnin avulla.
10
Osaamisen arviointi 1.Näytöt ovat osaamisen arviointia
Näytöt jaetaan TAO:ssa kahteen osaan Jatkuvanäyttö (JN) ja Ydinnäyttö (Y) Jatkuvan näytön suorite tallennetaan työkuvin ja selostein sähköiseen järjestelmään opiskelijan toimesta. Ydinnäyttö järjestetään opintojen lopuksi ja arvioijat ovat seuraamassa työtä.
11
Jatkuva näyttö
12
Osaamisen arviointi 2. Koulutuksenjärjestäjä päättää muusta
osaamisen arvioinnista. TAO:ssa muuta osaamisen arviointia ovat: Kokeet tms. sekä opettajien tietojaksoon liittyvät tehtävät Opinnäyte ( sähköinen NAK) Työelämäasenne (läsnäolo)
15
Pohdittavaa… Parantaako em. Toiminta oppimisen ja osaamisen arvioinnin laatua? Miksi tämänkaltainen järjestelmä? Mitä laitteistoja/välineitä tarvitaan? Mikä on opettajan rooli?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.