Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisen koulutuksen reformista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisen koulutuksen reformista"— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen koulutuksen reformista
Timo Repo, yli-insinööri Ammatillinen osaaminen -yksikkö

2 #amisreformi #reformintuki Ammatillisen koulutuksen uutiskirje tilaa: Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteinen

3 Säädökset Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017
Uusi laki voimaan , siirtymäsäännökset Asetus ammatillisesta koulutuksesta 673/2017 Asetus opiskelijaksi ottamisen perusteista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa 699/2017 Asetus ammatillisen koulutuksen, lukiokoulutuksen ja perusopetuksen jälkeisen valmistavan koulutuksen hakumenettelystä 685/2017 Asetus ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista 682/2017 Asetus eräiden oppilailta ja opiskelijoilta perittävien maksujen perusteista 681/2017 Asetus ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteesta 680/2017 Asetus oppisopimuskoulutuksessa olevan opiskelijan opintososiaalisista eduista 679/2017 26/12/2018 Opetushallitus

4 Uusi laki – uudet tutkinnon perusteet
Ammatillisten perustutkintojen laajuus on 180 osaamispistettä Ammattitutkintojen laajuus on 120, 150 tai 180 osaamispistettä Erikoisammattitutkintojen laajuus on 160, 180 tai 210 osaamispistettä Tutkinnon osien osaamispisteet määräytyvät sen mukaan, mikä on niihin sisältyvän osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa koko tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin Ammatilliseen perustutkintoon sisältyy yhteisiä tutkinnon osia, jotka ovat  viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen  ja yhteiskunta- ja työelämäosaaminen. Tutkintojuliste löytyy: 26/12/2018 Opetushallitus

5 Ammatillisten tutkintojen määrän kehittyminen
26/12/2018 Opetushallitus

6 OPH valmistelee määräykset
Tutkintojen perusteet Todistukseen ja sen liitteisiin merkittävät tiedot Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteista sekä arvosanojen muuntamisesta Kurinpitokeinojen käyttämisen ja niihin liittyvien menettelytapojen suunnitelman laatimisesta Opiskelijahuollon keskeisistä periaatteista Terveydentilavaatimuksista 26/12/2018 Opetushallitus

7 Keskeistä uudessa ammatillisessa koulutuksessa
Henkilökohtaistaminen Työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta sovitaan oppi- tai koulutussopimuksella Osaaminen osoitetaan näytöissä ja osaamisen arvioivat opettaja ja työelämän edustaja Opiskelijan osaamisen arvioivat opettaja ja työelämän edustaja Koulutuksen järjestäjä antaa todistukset Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää koulutuksen järjestämisluvan 26/12/2018 Opetushallitus

8

9 Henkilökohtaistamisessa keskeiset kohdat
Hakeutuminen ja sopivan tutkinnon valinta Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Henkilökohtaiset osaamisen hankkimisen polut Osaamisen osoittaminen näytöissä ja osaamisen arviointi  Ohjauksen varmistaminen, erityisen tuen tarpeen huomioon ottaminen, henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman päivittäminen tarpeen mukaisesti, dokumentointi 26/12/2018 Opetushallitus

10 Opetushallitus

11 Osaamisen hankkiminen
Osaamista hankitaan / koulutukseen osallistutaan vain siltä osin, kuin se on tarpeellista tavoitteen saavuttamiseksi (tutkinto tai tutkinnon osat) Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan kirjataan tutkintokoulutuksen tai muun tarvittavan osaamisen hankkimisen tavoitteet, sisällöt, opetus ja muut osaamisen hankkimisen tavat ja ajoittuminen 26/12/2018 Opetushallitus

12 Työpaikalla järjestettävä koulutus
Oppisopimuskoulutus, Oppisopimuskoulutus perustuu jatkossakin työsopimukseen ja työnantajan ja koulutuksen järjestäjän sopimukseen. Osaamista hankitaan pääosin työpaikalla, työpaikalla opiskelua täydennetään tarvittaessa muissa oppimisympäristöissä. Koulutussopimukseen perustuva koulutus, korvaa aiemman työssäoppimisen, Opiskelija ei ole työsuhteessa, eikä hänelle makseta palkkaa eikä muuta vastiketta. Koulutuksen järjestäjä ja työpaikan edustaja tekevät sopimuksen kirjallisesti tutkinnon osa tai sitä pienempi kokonaisuus kerrallaan. Koulutussopimuksessa ei makseta korvausta koulutussopimustyöpaikan tarjoajalle Tavoitteellista, ohjattua ja tuettua Suunnitellaan osana henkilökohtaistamista Perustuu työpaikkojen ja koulutuksen järjestäjien yhteistyöhön 26/12/2018 Opetushallitus

13 Osaamisen osoittaminen näytöissä
Tutkinnon osien edellyttämä ammattitaito ja osaaminen osoitetaan tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa (näyttö) Yhteisten tutkinnon osien osaaminen tarvittaessa muulla tavoin Tutkinnon perusteissa kuvattu tarkemmin, millaisissa työympäristöissä ja mitä työtehtäviä tehden osaaminen osoitetaan kussakin ammatillisessa tutkinnon osassa Näyttöjen lisäksi yksilöllisesti täydentävät tavat, jos osaamista ei voida arvioida kattavasti näytön perusteella 26/12/2018 Opetushallitus

14 Työelämätoimikuntien tehtävät
toimikunnat Osallistuvat näyttöjen toteutuksen ja arvioinnin laadun varmistamiseen Osallistuvat ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen ja tutkintojen perusteiden kehittämiseen Käsittelevät tutkintokoulutuksen opiskelijan osaamisen arviointia koskevat oikaisupyynnöt Vastaa kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyys-kokeen järjestämisestä ja valvonnasta 26/12/2018 Opetushallitus

15 Rahoitusjärjestelmä 26/12/2018 Opetushallitus

16 #amisreformi #reformintuki Ammatillisen koulutuksen uutiskirje tilaa: Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteinen


Lataa ppt "Ammatillisen koulutuksen reformista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google