AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työssäoppimisen ohjaus
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
TYÖSSÄOPPIMISINFO klo 13 auditoriossa Datanomien koulutusohjelmakohtainen työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Informaatioteknologiapalveluiden.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Liiketalouden perustutkinto
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Laaja-alainen arviointi
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ 24.1.2008 Merja Veijola 24.1.2008 Merja Veijola

Näyttöjen suunnittelussa keskeisiä asioita mm. 1 Ammattiosaamisen näytöt on liitetty osaksi koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmaa. * opetussuunnitelman yhteinen osa ja tutkintokohtainen ops * arviointisuunnitelmat ja näyttöjen toteuttamissuunnitelmat ESIMERKKI Eri osapuolet (opiskelijat, opettajat, työelämän edustajat) perehdytetään ja koulutetaan ammattiosaamisen näyttöihin. * tiedottaminen * valmentaminen * kouluttaminen * selkeä ja ymmärrettävä materiaali (materiaalin määrä!?) Ammattiosaamisen näytöt toteutetaan työelämän toimintakokonaisuuksina eli tekemällä käytännön työtehtäviä oppilaitoksessa tai työpaikoilla. * luotetaan näyttöön arviointimenetelmänä, opiskelija saa näyttää osaamisensa työtä tekemällä 24.1.2008 Merja Veijola

Näyttöjen suunnittelussa keskeisiä asioita… 2 Ammattiosaamisen näytöt suunnitellaan ja toteutetaan oppilaitoksen ja työpaikkojen yhteistyönä. * ”näyttöaineistot laadittiin yhteistyössä työelämän edustajien kanssa” * yksittäisen opiskelijan näyttö suunnitellaan yhteistyössä (opiskelija + työpaikkaohjaaja + opettaja) * näytön arviointi arviointisuunnitelman mukaan: työpaikkaohjaaja ja opettaja yhdessä, opettaja yksin tai työpaikkaohjaaja yksin Ammattiosaamisen näytöistä saatua palautetta hyödynnetään kehittämistyössä. * palautejärjestelmän kehittäminen/mm. miten palautetta kerätään, miten hyödynnetään 24.1.2008 Merja Veijola

Opiskelijan polku kohti näyttöjä Tiedottaminen näytöistä aloitetaan jo opintojen alkuvaiheessa. Esimerkki: Ryhmän ohjaaja ja opinto-ohjaaja tiedottavat (keskenään aiemmin sovitulla tavalla) koulutuksen ja opetusuunnitelman esittelyn yhteydessä myös työssäoppimisesta ja ammattiosaamisen näytöstä arviointimenetelmänä. Opintokokonaisuuksien alussa tiedotetaan opintokokonaisuuden arvioinnista ja näytöstä. Ennen työssäoppimista ja näyttöä järjestetään INFO tilaisuus oppilaitoksella, johon voidaan kutsua myös työpaikkaohjaajia mukaan. Tutustutaan näyttöaineistoon ja siinä oleviin näytön arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin. Huom. Myös opettajat ja työpaikkaohjaajat perehdytettävä näyttöihin. 24.1.2008 Merja Veijola

Ammattiosaamisen näyttöjen konkreettinen suunnittelu/yksittäisen näytön suunnittelu Opiskelijan näyttösuunnitelma tehdään ennen ammattiosaamisen näyttöä Se on hyvä laatia yhdessä opiskelijan, opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa. ”mitä osaamista työpaikalla on mahdollista näyttää”, käydään läpi arvioinnin kohteet, voidaanko osaaminen työssäoppimispaikassa näyttää kaikissa arvioinnin kohteissa Kun opiskelija osallistuu näytön suunnitteluun hänelle konkretisoituu mitä osaamista arvioidaan (mikä on arvioinnin kohteena) ja millaisilla kriteereillä osaamisen tasoa arvioidaan motivoi: opiskelija saa tietoa siitä mitä hänen pitää ammattiosaamisen näytössä näyttää ”on suunnittelua siitä mitä työtä tai työtehtäviä tekemällä näyttö toteutetaan” Huom. suunnitelma näyttöä varten voi olla myös suullinen 24.1.2008 Merja Veijola

Mitä näytössä arvioidaan? Ammatillisten opintokokonaisuuksien keskeistä, työn tekemisen kannalta oleellista osaamista! Arvioinnin kohteet: ks. näyttöaineistoja työprosessin hallinta työtehtävän hallinta (työmenetelmät,-välineet ja materiaalit) työturvallisuuden hallinta työn perustana olevan tiedon hallinta kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen (oppimistaidot, ongelmanratkaisutaidot, vuorovaikutus- ja viestintätaidot, yhteistyötaidot, eettiset ja esteettiset taidot) yhteiset painotukset (kansainvälisyys, kestävä kehitys, teknologian ja tietotekniikan hyödyntäminen, yrittäjyys,laadukas ja asiakaslähtöinen toiminta, kuluttajaosaaminen, työsuojelusta ja terveydestä huolehtiminen) 24.1.2008 Merja Veijola

Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytön arvioinnin ero: Oppimisprosessin arviointi työssäoppimisen aikana on oppimisen tukemista ja ohjaamista sekä oppimisen seurantaa * työssäoppien opiskelija oppii ops:n tavoitteiden mukaisia asioita ja harjaantuu jo oppimassaan * työssäoppiminen yksi oppimisen menetelmä * opiskelijan oppimisesta ja kehittymisestä annetaan luontevasti ja jatkuvasti palautetta Ammattiosaamisen näytössä arvioidaan, kuinka hyvin on saavutettu ops:n mukainen ja työelämän kannalta keskeinen osaaminen (kansalliset näyttöaineistot) Ei arvioida oppimisprosessia eikä oppimisessa edistymistä 24.1.2008 Merja Veijola

Lähtökohtia opiskelijan ohjaukseen ja tukeen näytössä Jokaisella opiskelijalla oikeus saada riittävästi yksilöllistä ohjausta ennen näyttöä, näytön aikana sekä ohjaavana palautteena näytön jälkeen. Ohjaavat keskustelut ja suullisen palautteen antaminen opiskelijalle. Näytön osa-alueiden uusintamahdollisuus jo näyttöprosessin kuluessa; opiskelija saa palautetta ja ohjausta siitä, mitä hänen tulee toiminnassaan muuttaa jotta onnistuisi näytössä. Näytön jälkeen käydään arviointikeskustelu ja annetaan henkilökohtainen palaute ja ohjaus. Näyttökokemuksen käsittely; purkumahdollisuus ryhmässä ja tarvittaessa yksilöllisesti. 24.1.2008 Merja Veijola

Opiskelijan tulisi tietää ennen näyttöä - mitä osaamista näytössä edellytetään - miten näyttö ja työssäoppiminen sovitetaan yhteen - kuka/ketkä ovat näyttöä arvioimassa - miten itsearviointi tehdään - miten arvioidaan, mitkä ovat arvioinnin kohteet - miten arviointikeskustelut järjestetään - voiko näyttöjen aikana esittää kysymyksiä ja miten ne vaikuttavat arviointiin - mitä tapahtuu jos näyttö hylätään tai keskeytetään - miten näytön arvosana vaikuttaa opinto- kokonaisuuden arvosanaan 24.1.2008 Merja Veijola

Näytön arviointikeskustelu Arviointikeskustelussa on vähintään tallennettava tiedot siitä * kuka näytön antoi * mikä oli näytettävä opintokokonaisuus * missä näyttö toteutettiin *mitä näytössä tehtiin *minkä tasoista osaaminen oli arviointikohteittain arvioituna *miten arviointia perusteltiin * milloin arviointi suoritettiin * ketkä arviointiin osallistuivat ESIMERKKI Lisäksi on hyvä dokumentoida * miten eri arvioijat arvioivat näytön arviointikohteittain * miten näytön voi täydentää tai uusia mikäli jossakin arvioinnin kohteessa osaaminen jää alle t1 tason 24.1.2008 Merja Veijola

Näytön arvosanan muodostamisesta Arvosana annetaan arviointikohteittain annettujen arviointien pohjalta. Jos arviointikohteiden arvosanat eroavat paljon toisistaan, ei lasketa niistä keskiarvoa. Sen sijaan on arvioitava jo arviointikeskustelussa, mitkä arvioinnin kohteet ovat tärkeintä osattavaa ko. opintokokonaisuudessa ESIMERKKI Ammattiosaamisen näytöstä annetaan arvosana opintokokonaisuuksittain. Jos näyttö kattaa vain osan opintokokonaisuudesta, on kunkin osan näytön arviointi dokumentoitava siten, että opintokokonaisuuden näyttöarvosana saadaan dokumentoinnin pohjalta. 24.1.2008 Merja Veijola

Opintokokonaisuuden arvosanan muodostuminen Osaamisen/oppimistulosten arvioinnista saadaan opintokokonaisuuden arvosana. Etukäteen on selvitettävä ja ilmoitettava, miten opintokokonaisuuden arvosana muodostuu ammattiosaamisen näytön ja muun arvioinnin pohjalta (esimerkki) * Arviointisuunnitelmassa on jokaisen opintokokonaisuuden arvosanan muodostumisesta selkeä ohje (miten muodostetaan, mitä painotetaan) Arvosananasta päätettäessä noudatetaan ops:n tutkintokohtaisen osan opintokokonaisuuden arviointisuunnitelmaa. Arvosanasta päättävät arvioitavien opintojen opetuksesta vastaava opettaja tai jos opettajia on useita, opettajat yhdessä/ arviointisuunnitelman mukaan 24.1.2008 Merja Veijola