Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli 20.2.2013 Tuija Partanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli 20.2.2013 Tuija Partanen."— Esityksen transkriptio:

1 TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli 20.2.2013 Tuija Partanen

2 Tavoitteet  Kohderyhmänä erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat  Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutus työelämälähtöisesti  Yhteistyön lisääminen nykyisten yhteistyöyritysten kanssa  Yhteistyöyritysten laadunvarmennus top-analyysin avulla  Uusien yhteistyösopimusten solmiminen  Työssäoppimisjaksojen poikkeamien tilastointi ja syiden selvitys  Tehostetun tuen ennakointi opiskelijalle, työvalmentaja opettajan tukena  Omnialainen työvalmentajamalli = erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen ongelmien ratkaisuun kehitetään uudenlainen toimenkuva ja toimintamalli 20.2.2013Tuija Partanen

3 Opettaja, ennen työssäoppimista  TOP–verkkopalvelusta: Opettajan ohje työssäoppimiseen ja ammattiosaamisen näyttöihin  Yhteistyö työvalmentajan kanssa, riittävän tiedon välitys työvalmentajalle 20.2.2013Tuija Partanen

4 Opettaja, työssäoppimisen aikana  Käy sovittujen resurssien puitteissa työpaikalla  Työssäoppimisen seuranta, suunnittelu ja kehittäminen  Palavereihin ja arviointitilaisuuksiin osallistuminen 20.2.2013Tuija Partanen

5 Opettaja, työssäoppimisen jälkeen  Keskustelua työssäoppimisen onnistumisesta ja kokemuksista  Suhteet työelämään 20.2.2013Tuija Partanen

6 Opettajan vastuulla  Ammattialansa asiantuntija, kokonaisvastuu aina opettajalla työssäoppimisesta  Työelämäyhteydet  Työpaikkojen kontaktihenkilö  Työpaikan sopivuuden/laadun varmistaminen, opiskelijan tavoitteiden mukaisesti  Lomakkeiden allekirjoitukset ja tarkistukset  Opiskelijan osaamisen varmistaminen 20.2.2013Tuija Partanen

7 Työvalmentaja, ennen työssäoppimista  Alkukeskustelu ryhmästä opettajan kanssa  Työvalmentaja arvio yhdessä opettajan ja opiskelijan kanssa tilanteen ja tuen tarpeen  Samalla sovitaan vastuut ja roolijako käydään läpi  Keskustellaan opiskelijan osaamisesta  Työvalmentaja keskustelee opiskelijan kanssa työelämän pelisäännöistä  Työvalmentaja tutustuu opiskelijalle asetettuihin tavoitteisiin  Tutustutaan tulevaan työpaikkaan etukäteen 20.2.2013Tuija Partanen

8 Työvalmentaja, työssäoppimisen aikana  Tarpeen mukaan tukee opiskelijoita työmatkalla ja työpaikalla  Tarvittaessa tukee opiskelijaa tottumaan uuteen ympäristöön ja uusiin ihmisiin  On työpaikan ja opiskelijan välinen ”tulkki”  Mukana opiskelijan arvioinnissa 20.2.2013Tuija Partanen

9 Työvalmentaja, työssäoppimisen jälkeen  Keskustelee oppilaan ja opettajan kanssa työssäoppimisen onnistumisesta ja kokemuksista  On mukana jatkosuunnitelmissa ja tulevien työssäoppimisen suunnittelussa  Työpaikan laadunvarmennus top-analyysin avulla  Työn edetessä uusien työpaikkojen hakeminen 20.2.2013Tuija Partanen

10 Työpaikkaohjaaja Vastaa työssäoppijan perehdyttämisen, työnopastuksen ja valvonnan järjestämisestä. Vastaa työssäoppijan työturvallisuudesta. Tiedottaa työssäoppimisesta henkilökunnalle ja mahdollisille sidosryhmille Laatii työssäoppimissuunnitelman työssäoppijan ja opettajan kanssa. Perehtyy työssäoppimisen tavoitteisiin Toimii ohjaajana, valmentajana, kannustajana ja neuvonantajana. Perehdyttää opiskelijan työpaikan toimintaan, työyhteisöön, työtehtäviin ja työturvallisuuteen. 20.2.2013Tuija Partanen

11 Työpaikkaohjaaja Vastaa työssäoppijan opastuksesta, ohjauksesta, palautteen antamisesta ja arvioinnista. Suunnittelee opettajan ja työssäoppijan kanssa työssäoppimisjaksojen sisältöjä. Osallistuu ammattiosaamisen näytön suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Ohjaa työssäoppijaa työtehtävien suorittamisessa ja luo oppimista edistäviä työtilanteita. Järjestää mahdollisuuksia seurata työprosessien kulkua ja moniammatillista yhteistyötä. Edistää työssäoppimisen mahdollisuuksia työpaikalla ja edistää työpaikan oppimisilmapiiriä. 20.2.2013Tuija Partanen

12 Työpaikkaohjaajan rooli  Ensinnäkin hän ohjaa opiskelijaa työnteon kulttuuriin siinä toimintaympäristössä, jossa työtä tehdään.  Toiseksi hän ohjaa opiskelijaa niihin ammattitaidon perusteisiin, joita kyseisessä työtehtävässä ja ammatissa tarvitaan.  Lisäksi hän tukee opiskelijan itsearvioinnin taitojen kehittymistä ohjaamalla opiskelijaa arvioimaan omaa toimintaansa työpaikalla. 20.2.2013Tuija Partanen


Lataa ppt "TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli 20.2.2013 Tuija Partanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google