Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laaja-alainen arviointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laaja-alainen arviointi"— Esityksen transkriptio:

1 Laaja-alainen arviointi
yläkoulun opettajien mietteitä keväältä 2017

2 Yleensä koettiin, että laaja- alainen osaamisen arviointi toteutuu helpostikin opetuksessa.
L1-7 ovat sisäänrakennettuja sisältöihin ja sitä kautta ovat arvioitavissa osana arvosanaa.

3 Hyödyt Oppilaan kanssa työskennellessä korostuu opettajan antama sisältökokonaisuuden oppimisen jälkeen annettu palaute. Oppilas-opettajakeskustelu koettiin kuitenkin tärkeäksi. Minä ja meidän luokka-tunnit koettiin tässä kohtaa hyviksi jo etukäteen. Hyöty oman työn kehittämisessä on se, että oppilas motivoituu, kun tietää mitä tehdään ja miksi. Oppilailta saa uusia näkökulmia opetukseen ja oppimiseen. Oppimistehtävät kehittyvät oppilailta saadun palautteen myötä

4 Mihin arviointi perustuu? Tiedottaminen
Paljon pohdittiin arvioinnin dokumentointia. Jatkuvassa arvioinnissa syntyy tietoa, josta voi seurata myös laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Epävarmuutta koetaan siinä, kuinka suuri painoarvo sillä on lopullisen arvosanan muodostumisessa. Tiedottaminen arvioinnista ja arviointikeskusteluista koetaan tärkeäksi. Käytännöt tiedottaa ovat perinteisiä: pedanet, wilma,. vihkonen huoltajille.

5 YLÄKOULUJEN YHTEISET LINJAUKSET
Arviointi- / oppimiskeskustelujen painopisteenä on laaja-alaisen osaamisen arviointi. KiKy-sopimus tuo 12h lisää YS-aikaa jokaiselle yläkoulun opettajalle. Tämä aika on Orimattilassa päätetty käyttää arviointiin. 7. LUOKKA • jo nyt OPS:ssa syyslukukaudella vanhempaintapaaminen marraskuun loppuun mennessä → jatketaan hyväksi koettua käytännettä • lisäksi laaja-alaisen osaamisen arviointi: ◦ painopisteenä L1, L2, L3 ja L5 ◦ aikaa varattu 12h → voidaan jakaa koulukohtaisesti lukuvuoden ajalle

6 8. LUOKKA • laaja-alaisen osaamisen arviointi: ◦ painopisteenä L1 – L5 ◦ aikaa varattu 12h → voidaan jakaa koulukohtaisesti lukuvuoden ajalle arviointitietoa hankittava oppilaan opettajilta – arviointi ei voi perustua opettajien osalta vain luokanvalvojan henkilökohtaiseen arvioon

7 9. LUOKKA • laaja-alaisen osaamisen arviointi yhdistetään oppilaanohjaukseen liittyvään ohjaukseen (joka painottuu 9. luokalla jatko-opintoihin ohjautumiseen) • arviointi on oltava (myös) oppilaanohjaajan käytettävissä ◦ painopisteenä L6 ja L7 ◦ aikaa varattu 12h → voidaan jakaa koulukohtaisesti lukuvuoden ajalle arviointitietoa hankittava oppilaan opettajilta – arviointi ei voi perustua opettajien osalta vain luokanvalvojan henkilökohtaiseen arvioon

8 Yhteiskoulu 7 luokka syksyllä/alkutalvesta arviointikeskustelu n. 30 min LV pitää. Ennen keskustelua toteutetaan wilmassa kysely oppilaille (ja huoltajille?) Sosiaaliset taidot (L2) Arjen taidot (L3) Itsestä huolehtiminen (L3) Koulun TVT taidot (L5)

9 8 ja 9 luokka Liukukytkinarviointi wilmassa tms.
Oppilaat arvioivat 3 kertaa vuodessa. Opettajat arvioivat ryhmänä 1-2 kertaa vuodessa. Opettajaryhmä koostuu Lv opettajaa jotka opettavat ryhmää. Arvioidaan pääasiassa laaja-alaisia taitoja Asiat käydään läpi oppilaiden kanssa


Lataa ppt "Laaja-alainen arviointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google