Liikkeenjohdon semiotiikkaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Yksilö ostajana.
Kaupallisen alan kulttuuri
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Asiakkuudet luovalla alalla
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet

1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä
Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta
ITÄMERI-STRATEGIA JA ITÄ-SUOMI ESKO ANTOLA.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Projekti: Iso rinkeli.
Projektin nimi: Iso rinkeli
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
N-piirin johtamisvalmennus Lionsklubin muutosjohtaminen.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
2 Työyhteisön kehitysvaiheet, esimiestyö ja viestintä
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta
Viestintäsuunnitelma
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Lionsklubin muutosjohtaminen 107 N Apj-Lpj seminaari Bykulla
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
8: Liikkeenjohdon semiotiikkaa ”Muutoksen merkit”. Luotaus semioottisena järjestelmänä Leif Åberg syksy 2000 Kahdeksas istunto
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg syksy 2000 Toinen istunto 4.10.
Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2006
Johdatus viestintään, kuudes luento
Johdatus viestintään Luento
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
Liikkeenjohdon semiotiikka
Sisäisen viestinnän merkitys työyhteisölle Tekijät: Jukka Hietaharju Pekka Kukkola RAT7SN2.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Johdatus viestintään, luento
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
10: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Synteesi Liikkeenjohdon semioottisen teorian rakennuspuut Leif Åberg kevät 1998 Kymmenes istunto 29.4.
YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Klubin strategia työkalu KST
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
MOTTO, VISIO, MISSIO TAI MUU VASTAAVA OTSIKKO
10: Semioottista synergiaa!
VIESTINTÄ.
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Arvioinnista arkipäivää
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Lionsklubin muutosjohtaminen
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
Esityksen transkriptio:

Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg kevät 1998 Ensimmäinen istunto, 25.2.

Aihepiirit: Liikkeenjohto, mm Semiotiikka, mm strateginen johtaminen ohjausprosessi yhteisöviestinnän osa-alueet: profilointi, tiedottaminen, markkinointi, luotaus, muutosviestintä Semiotiikka, mm semioottinen neliö generatiivisen kulun kielioppi myyttianalyysi autokommunikaatio maisemasemiotiikka visuaalisten viestien semioottinen analyysi

Työmuodot Tietoiskut Ideapurskeet Pienryhmät Oppimispäiväkirja Oheisaineistot Take home -”tentti”

Viestintä ja strateginen johtaminen

Miksi tarkastella? liikaa kelohonkastrategioita joiden toteutus jätetään puolitiehen toiminnan oikeutus eli legitimiteetti unohdetaan usein viestintä on hissukseen saavuttamassa sen roolin, joka sille kuuluukiin mutta mitä on strateginen viestintä?

Ihmislähtöinen visiotyö jotta visiointi onnistuu, yrityksen on yhdistettävä samaan aikaan liikkeenjohdon prosessit ja prosessit, jotka kumpuavat ihmisistä

Leijan lennättämisen taito: leija lentää, jos on tuulinen sää, ja jos vastatuuleen juoksemalla onnistuu antamaan leijalle sen tarvitseman nostovoiman

Miksi leijametafora? leijan lennätys on herkkää puuhaa; jatkuvasti on tarkkailtava ympäristön muutoksia pelkkä leija on vain väline, tarvitaan ihmisiä saamaan se ilmaan leijan eri osien on oltava balanssissa. Jos leija puoltaa, se ei nouse, oli lennättäjä kuinka taitava tahansa

on tärkeää pitää se aktiivisesti tasapainossa Kun leija lentää, on tärkeää pitää se aktiivisesti tasapainossa

Tämä aktiivinen tasapaino saavutetaan viestinnän avulla

Åbergin leija VISIO LEGITIMI- TEETTI YRITYS- KULTTUURI STRATEGIA LIIKEIDEA, MISSIO YRITYS- KULTTUURI STRATEGIA RYHMÄN JA TIIMIN TAVOITTEET RYHMÄDYNAMIIKKA YKSILÖDYNAMIIKKA TEHTÄVÄT

Åbergin leija V I E S T I N T Ä VISIO LEGITIMI- TEETTI LIIKEIDEA, MISSIO V I E S T I N T Ä YRITYS- KULTTUURI STRATEGIA RYHMÄN JA TIIMIN TAVOITTEET RYHMÄDYNAMIIKKA YKSILÖDYNAMIIKKA TEHTÄVÄT

Åbergin leija VISION ESILLE- PANO MUU- TOS- VIES- TIN- TÄ LUO- TAUS LEGITIMI- TEETTI LIIKEIDEA, MISSIO YRITYS- KULTTUURI VISION ESILLE- PANO STRATEGIA RYHMÄN JA TIIMIN TAVOITTEET RYHMÄDYNAMIIKKA MUU- TOS- VIES- TIN- TÄ YKSILÖDYNAMIIKKA TEHTÄVÄT LUO- TAUS

Visio: tila johon työyhteisön toivotaan pääsevän Åbergin leija eli mielikuva tavoitte-lemisen arvoisesta tulevaisuuden tilasta VISIO Åbergin leija

Legitimiteetti: Legitimointi: Liikeidea: Missio: toiminnan oikeutus mission hyväksyminen, joka tapahtuu sisäisen ja ulkoisen arvioinnin kautta Liikeidea: järjestelmä, jonka avulla työyhteisö ylläpitää hallitsevuut-taan ja ylivoimaista osaamista omalla reviirillään. Missio: työyhteisön ”pyhä tehtävä”, kuvaa olemassaolon tarkoituksen ja oikeutuksen. Åbergin leija LEGITIMI- TEETTI LIIKEIDEA, MISSIO

Yrityskulttuuri: Strategia: koostuu ajan kuluessa syntyneestä yrityksen tavasta toimia sekä yhteisistä arvoista ja uskomuksista. Strategia: osoittaa, miten ympäristön tarjoamat mahdollisuudet ja omat sisäiset vahvuu-det voidaan yhdistää, jotta strategiset tavoit-teet saavutetaan. Åbergin leija YRITYS- KULTTUURI STRATEGIA

Ryhmädynaa-miset tekijät: Tavoitteet: kumpuavat ryhmän toiminnasta. Työyhteisön kannalta tärkeimpiä ovat ryhmän synergia ja ryhmähenki eli ryhmän kokema tunne ryhmän ykseydestä. Tavoitteet: ilmaisevat ne välietapit, jotka saavuttamalla missiota toteutetaan. Åbergin leija RYHMÄN JA TIIMIN TAVOITTEET RYHMÄDYNAMIIKKA

Yksilödynaami-set tekijät: Tehtävä: kumpuavat yksilöstä. Tärkeitä ovat motivaatio, sitoutuminen ja tarpeentyydytys. Tehtävä: koostuu yksilöiden, työryhmän tai tiimin työstä, valtuuksista, voimavaroista ja vastuusta sekä tulostavoitteista. Åbergin leija YKSILÖDYNAMIIKKA TEHTÄVÄT

Viestintä: Sanomien välitystä lähettäjän ja vastaanottajan välillä. Tai: Viestintä on tietyssä kontekstissa tapahtuva prosessi, jossa ihmiset yhdessä luovat, yllä-pitävät ja käsittelevät merkityksiä sanallisin ja sanattomin merkein ja symbolein. Åbergin leija V I E S T I N T Ä

työyhteisön kehystarinan rakentaminen. Vision esillepano eli manifestaatio: työyhteisön kehystarinan rakentaminen. Åbergin leija VISION ESILLE- PANO MUU- TOS- VIES- TIN- TÄ Luotaus: prosessi, jonka avulla heikot muutossignaalit pyritään havaitsemaan riittävän ajoissa, jotta oikaiseviin toimiin ehditään ryhtyä. Muutosviestintä: Muutosta aikaansaavaa ja muutosta kuvaavaa viestintää. LUO- TAUS

Leijan rakennustarpeet:

Ulkoinen legitimiteetti Åbergin leija VISIO: palmusaaret MISSIO Ulkoinen legitimiteetti Sisäinen legitimiteetti HYVÄ PERIMÄ

Troubleshooting: