Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001."— Esityksen transkriptio:

1 Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001

2 1. Näkökulmia kolmanteen sektoriin 2. Kansalaisyhteiskunnan ja viestinnän perusteet 3. Valinnaiset opinnot Viestinnän harjoitus- kurssi Esimiesviestin- nän erikois- kurssi Sosiaali- politiikan erikoiskurssi Kansalais- toiminnan organisointi Vapaaehtois- toiminnan motivointi ja sitoutuminen Työskentely oppivassa organisaatiossa 4. E r i k o i s t y ö 5. Kolmannen sektorin haasteet S K S SK KSK K K S K

3 Yhteiskunnan sektorit, etenkin tämä kolmas

4 Yhteiskunnan sektorit JulkinenYksityinen Kolmas va- paasti kukkiva lähim- mäisyys vapaa- ehtois- toiminta palve- lujen tuottaminen

5 Kansalaisyhteiskunta on 4 näkyjen luoja ja innovaattori, 4 sosiaalinen vaikuttaja ja 4 rajallinen työllistäjä. 4 Vapaaehtoistoiminnan tarve on lisääntynyt, koska hyvinvointipalveluja on supistettu. Toiminta ammattimaistuu, mikä aiheuttaa kuormitusta vapaaehtoisille.

6 Teesejä: 1 Poliittisen järjestelmän vakaus edellyttää kansalaisyhteiskunnan tukea legitimointi mitä paremmin tieto kulkee kansalaisyhteiskunnan ja päätöksenteko- koneiston välillä, sitä paremmin epäkohdat huomataan ja uudet ideat voidaan hyödyntää

7 2Järjestötoiminnan kautta ihmiset pystyvät vaikuttamaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon paremmin kuin yksin toimiessaan

8 3 Dilemma: on pakko organisoitua, jotta voi toimia ja saada tukea vaarana on spontaanin kansalaisliikkeen spontaanisuuden menettäminen kaikesta huolimatta on oltava elävä ja demokraattinen

9 4 Demokraattisuus järjestön omassa päätännässä sekä tehokas viestintä järjestön johdon ja jäsenten välillä estävät jämähtämisen ja harvainvallan

10 5 Sekä sisäisen että ulkoisen legitimiteetin on oltava kunnossa 6Driving force (toimintaa ohjaava voima) on tärkeä

11 Viestintä kolmannella sektorilla: reunaehdot 4 Vähäiset voimavarat 4 Esiintyminen julkisuudessa on monen kolmannen sektorin toimijan elinehto 4 Sisäisen viestinnän merkitys on elintärkeä –motivointi ja innostaminen –sisäistäminen –mobilisointi

12 4 Verkottuminen ei ole enää vaihtoehto, vaan elinehto 4 Elinikäinen oppiminen on haaste ja mahdollisuus, sekä vapaaehtois- toimijalle että organisaatiolle henkinen kasvu oppiva organisaatio

13 Tarvitaan kolmenlaisia viestintävalmiuksia 4 median ja julkisuuden toiminnan tuntemusta –suhteet joukkoviestimiin, julkisuusmekanismit 4 vaikuttavan, innostavan viestinnän hallintaa –profilointi, visiotyö, motivointi, sitoutuminen, julkissuhteet, lähiverkot 4 kampanjoinnin hallintaa –varainkeruu, mobilisointi

14 vaihe 1 ”issue” ydinjoukko vaihe 2 kriittinen massa ja ketjureaktio vaihe 3 kansalaisliike: suuntaus ? ! ? ? Viestintä ja kansalaistoiminnan vaiheet

15 Psykologiset liittymismotiivit: henkilö- tai asiakeskeiset Arvot Tavoitteet Tarpeet Vaikuttamis- mahdollisuudet Toiminnan tuloksellisuus Status Viestintä Sitoutuminen Sitoutu- minen - samastuminen - jatkuvuus - uupumus - irtautuminen

16 Jaksaminen vapaaehtois- toiminnassa Vapaaehtois- toiminta  Palvelujen tuottaminen  Vapaaehtoinen pakko Työohjaus, koulutus    Uupumi- nen Jaksami- nen 


Lataa ppt "Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google