Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ARVIOINTI Vanhempainilta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Ritva Kareketo kouluttaja
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla A. Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus ja oppimisen arviointi B. Oppimisen arvioinnin menetelmät C. Opiskelijan osaamisen arviointi D. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan arviointi E. Maahanmuuttaja opiskelijan ohjaaminen ja arviointi

Tavoitteet Koulutettava syventää osaamistaan opiskelijan arviointia koskevista säädöksistä ja määräyksistä. Hän ymmärtää arvioinnin merkityksen eri osapuolille. Tunnistaa opiskelijan arvioinnin vaiheet ja hyödyntää tietoa omassa työssään. Hän osaa arvioida yhteistyössä koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmaa. Koulutettava käyttää työssäoppimisen sopimusta osana laadukasta työssäoppimisen toteuttamista.

Lisätietoa Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 ja asetus ammatillisesta koulutuksesta 811/1998 (muutokset: L 479/2003, L 601/2005, A 603/2005) Hätönen.H. (2010). Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana. www.ohjaan.fi Hätönen.H.& Romppainen.B. (2007). Arviointi ja palaute oppimisen ja kehityksen tukena. Helsinki. Kirjapaino Kyriiri Oy. Frisk,T.(2008).Opas arvioinnista kouluttajille. Helsinki:Edita Prima Oy Hyppönen, O.(2004).Erilaisia oppimisen arviointimenetelmiä – kuvaukset, vahvuudet ja haasteet. TKK Opetuksen ja opiskelun tuki. http//www.dipoli.tkk.fi/ok/ Hätönen,H.(2006).Eläköön opetussuunnitelma II.Opas ammatillisen koulutuksen järjestäjille ja oppilaitoksille.Saarijärvi :Opetushallitus. Ammattiosaamisen näytöt käyttöön.(2006).Opetushallitus. Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy Työssäoppimisen opas – kehittyvä työelämäyhteistyö.( 2007).Opetushallitus .Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy Taloudellinen Tiedotustoimisto( 2006). Työssäoppijan ohjaus ja arviointi työpaikalla. Opiskelijan arvioinnin hyviä käytäntöjä.(2008).Opetushallitus.

Opiskelija arvioinnin kokonaisuus arvioinnin tehtävät ja tavoitteet osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen oppimisen ja osaamisen arviointi sisältäen työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytöt arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit arvosanasta päättäminen arvioinnin uusiminen ja arvosanojen korottaminen arvioinnin oikaiseminen tutkintotodistuksen saaminen.

Opiskelijan arvioinnin tehtävät ja tavoitteet Ohjata, motivoida ja kannustaa opiskelijaa oppimistavoitteiden saavuttamisessa Arvioida opiskelijan oppimista, työskentelyä ja osaamista monipuolisesti. Kehittää opiskelijan itsearviointitaitoa Opiskelijalla oltava mahdollisuus itsearviointitaitojen harjaannuttamiseen oppimisen aikana Itsearvioinnin tulisi olla säännöllistä arkitoimintaa sekä oppimisen että osaamisen arvioinnissa Vahvistaa myönteistä minäkuvaa ja kasvua ammatti-ihmisenä Tuottaa tietoa opiskelijan osaamisen tasosta opiskelijalle itselleen opettajille ja työnantajille jatko-opintoihin pyrkimistä varten

Opiskelijan arvioinnin tehtävät ja tavoitteet Opiskelijan arvioinnin eri vaiheilla on erilainen tehtävä opiskelijan arvioinnin kokonaisuudessa. Lähtötason arviointi tuo tiedon nykytilanteesta ja luo pohjan opiskelun suuntaamiselle ja kehittämiselle. selvitetään opiskelijan oppimisvalmiudet, mahdollisesti tavat oppia opetuksessa mielekästä kiinnittää uusi asia opiskelijan jo oppimaan asiaan, jolloin on tiedettävä, mitä opiskelija jo osaa työssäoppimaan mentäessä opiskelija voi itse kertoa työpaikkaohjaajalle, mitä hän jo asiasta osaa Oppimisen ja osaamisen arvioinnin tarkoitus on tuottaa tietoa oppimisen edistämistä ja ohjaamista varten, koulutuksen kehittämistä varten, oppimistulosten osoittamiseksi erilaisten todistusten ja tutkintojen avulla sekä osaamisesta ja edellytyksistä toimia tietyssä tehtävässä ja alalla.

Oppimisen ja osaamisen arviointi Opiskelijan oppimisen arviointi motivoi, ohjaa ja kannustaa opiskelijaa opintojen aikana. Oppimisen arviointia tehdään jatkuvasti opiskelijan oppimisprosessin aikana. Oppimisen arvioinnista on tehty kirjallinen suunnitelma opetussuunnitelmaan. Osaamisen arviointi tulee selkeästi erottaa oppimisen arvioinnista. Osaamisen arvioinnilla kootaan tietoa opiskelijan saavuttamasta osaamisesta. Osaamisen arviointi tuottaa tietoa sekä opiskelijalle että eri sidosryhmille

Arvioinnista tiedottamisen tavoitteena: toiminnan sujuvuuden takaaminen Opiskelijoille ja kaikille arviointiin osallistuville on tiedotettava ennen opintojen alkamista arvioinnin periaatteista ja niiden soveltamisesta. Tiedotettavia asioita ovat ainakin: arvioinnin tehtävät ja tavoitteet osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen oppimisen ja osaamisen arviointi sisältäen työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytöt arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit arvosanasta päättäminen arvioinnin uusiminen ja arvosanojen korottaminen arvioinnin oikaiseminen tutkintotodistuksen saaminen. Opiskelijan arvioinnista tiedottamisen päätehtävänä on se, että kaikki arviointiin osallistuvat (opiskelija, opettaja ja työpaikkaohjaaja) ovat tietoisia niistä oikeuksista, vastuista ja velvollisuuksista, joita opiskelijan arviointi heille tuo. Arvioinnista tiedottamisen tavoitteena on toiminnan sujuvuuden takaaminen. Tiedottamisessa ovat tärkeitä yhteiset pelisäännöt, tiedon muotoileminen ymmärrettävään muotoon sekä asioiden kehitteleminen yhdessä keskustellen ja neuvotellen.   Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on tiedottaa ja huolehtia riittävästä koulutuksesta opettajille, työnantajille ja työpaikkaohjaajille opiskelijan arvioinnista. Opettajan tehtävänä on huolehtia yksittäisen työpaikkaohjaaja perehdyttämisestä opiskelijan arviointiin työssäoppimisjaksolla. Työpaikkaohjaajan toimii yhdyshenkilönä työpaikan, opiskelijan ja oppilaitoksen välillä. Hänen tehtävänään on tiedottaa opiskelijan arvioinnista koko työyhteisölle. Opiskelija on aktiivinen osapuoli, jota rohkaistaan kysymään, tarkistamaan tietojaan ja pohtimaan opiskeluunsa liittyviä asioita. Perusvaatimus on, että opiskelija on ymmärtänyt saamansa tiedon oikein. Tiedottamisen kanaviksi voidaan valita suullinen, kirjallinen ja/tai sähköinen viestintä kohderyhmän mukaan. Oppilaitoksessa tulisi olla kirjallinen suunnitelma siitä, miten opiskelijoiden arviointiin liittyvistä asioista tiedotetaan. Suunnitelmasta pitää käydä ilmi tiedottamisen sisältö ja tehtävien vastuunjaot.

Tiedottamisen vastuut Tiedottamisessa ovat tärkeitä yhteiset pelisäännöt, tiedon muotoileminen ymmärrettävään muotoon sekä asioiden kehitteleminen yhdessä keskustellen ja neuvotellen. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on tiedottaa ja huolehtia riittävästä koulutuksesta opettajille, työnantajille ja työpaikkaohjaajille opiskelijan arvioinnista. Opettajan tehtävänä on huolehtia yksittäisen työpaikkaohjaaja perehdyttämisestä opiskelijan arviointiin työssäoppimisjaksolla. Työpaikkaohjaaja toimii yhdyshenkilönä työpaikan, opiskelijan ja oppilaitoksen välillä. Hänen tehtävänään on tiedottaa opiskelijan arvioinnista koko työyhteisölle. Opiskelija on aktiivinen osapuoli, jota rohkaistaan kysymään, tarkistamaan tietojaan ja pohtimaan opiskeluunsa liittyviä asioita. Perusvaatimus on, että opiskelija on ymmärtänyt saamansa tiedon oikein. Tiedottamisen kanaviksi voidaan valita suullinen, kirjallinen ja/tai sähköinen viestintä kohderyhmän mukaan. Oppilaitoksessa tulisi olla kirjallinen suunnitelma siitä, miten opiskelijoiden arviointiin liittyvistä asioista tiedotetaan. Suunnitelmasta pitää käydä ilmi tiedottamisen sisältö ja tehtävien vastuunjaot.

Oppimistehtävä 1 Pohdi saamaasi tiedotusta ja perehdytystä opiskelijan arvioinnista ja mieti miten niitä tulisi kehittää. Työparin kanssa keskustelua ja keskustelun tulokset kirjataan taululle kaikkien nähtäväksi. 11

Oppimisen arviointi Oppimisen arvioinnin tavoite on, että opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava. Oppimisen arvioinnissa opettajan tai työpaikkaohjaajan tulee käyttää opiskelijaa motivoivia ja aktivoivia menetelmiä. Niiden avulla tuetaan ja motivoidaan opiskelijaa ammattitaitovaatimusten tai tavoitteiden saavuttamisessa. miten tuen ja ohjaan, jotta saan tuloksia aikaan? miten seuraan opiskelijan oppimista saadakseni luotettavan kuvan edistymisestä? Opiskelijan oppimisen arviointi on kriteeriperusteista, jolloin opiskelijan oppimista verrataan ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin sekä niiden pohjalta laadittuihin arviointikriteereihin. Oppimisen arvioinnilla kehitetään opiskelijan itsearviointitaitoa. Itsearvioinnissa opiskelija arvioi oppimistaan tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten, tavoitteiden ja arviointikriteereiden perusteella. Työssäoppimisen arviointi on oppimisen arviointia, joka on ohjaavaa ja kannustavaa työssäoppimisen tavoitteiden (tutkinnon perusteista nostetut tavoitteet) saavuttamisen arviointia. Arviointitiedon avulla suunnitellaan, miten opiskelijan kehittymistä tuetaan jatkossa. Opiskelijan on saatava työssäoppimisestaan rehellistä, avointa jatkuvaa oppimisen arviointia. Oppimisen arvioinnin tulee olla opiskelijakeskeistä ja -lähtöistä. Opiskelijakeskeisyys tarkoittaa sitä, että jokaista opiskelijaa autetaan ja tuetaan eteenpäin opinnoissa hänen lähtötasonsa huomioiden.    Työssäoppimisen arvioinnissa on olennaista korostaa kehittymisen mahdollisuuksia. Vaikka arvioinnissa tulee esille kehitettäviä asioita, tulee opiskelijan saamansa tiedon avulla uskoa voivansa oppia, muuttaa ja kehittää toimintaansa. Työssäoppimisjakson arviointi/palaute on tärkeää tehdä siten, että opiskelijalla on sen avulla mahdollisuus muuttaa toimintaansa konkreettisesti ja suunnata opiskeluaan uudelleen kohti toivottujen tavoitteiden saavuttamista. Työssäoppimisen oppimisen arvioinnin tulee perustua tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin, tavoitteisiin, ja arviointikriteereihin ja sen tulee olla riittävän konkreettista. Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja kantavat yhdessä vastuun siitä, että opiskelijan oppiminen tapahtuu suhteessa tavoitteisiin. Opiskelijan itse suorittama arviointi omasta työskentelystään kuuluu hyvään arviointikäytäntöön. Yksisuuntaisen palautetiedon vastaanottaminen harvoin saa aikaan muutosta ihmisen toiminnassa. Toisen/toisten tekemä arviointi ja sen perusteella annettu palaute toimii ikään kuin oman arvioinnin tutkimisen ja tarkastelun peilinä. Yhteisessä tarkastelussa opiskelijan käsitys omasta toiminnasta suhteutuu toisten näkemyksiin ja käsitys itsestä voi siten realisoitua ja laajentua. Oppimisen aikainen arviointi/palaute sekä itsearviointi edellyttävät tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten, tavoitteiden sekä arviointikriteereiden tuntemista.

Oppimisen arviointi Työssäoppimisen arviointi on oppimisen arviointia, joka on ohjaavaa ja kannustavaa työssäoppimisen tavoitteiden (tutkinnon perusteista nostetut tavoitteet) saavuttamisen arviointia. Arviointitiedon avulla suunnitellaan, miten opiskelijan kehittymistä tuetaan jatkossa. Opiskelijan on saatava työssäoppimisestaan rehellistä, avointa jatkuvaa oppimisen arviointia. Oppimisen arvioinnin tulee olla opiskelijakeskeistä ja –lähtöistä Työssäoppimisen arvioinnissa on olennaista korostaa kehittymisen mahdollisuuksia. Vaikka arvioinnissa tulee esille kehitettäviä asioita, tulee opiskelijan saamansa tiedon avulla uskoa voivansa oppia, muuttaa ja kehittää toimintaansa.

Oppimisen arviointi Oppimista arvioidaan koko työssäoppimisen ajan antamalla opiskelijalle suullista tai kirjallista palautetta oppimisen etenemisestä. Numeerista arviointia ei oppimisen arvioinnissa tarvita. Palautteella tuetaan ja ohjataan opiskelijaa mahdollisimmanhyviin suorituksiin tuomalla esille opiskelijan vahvuudet. Oppimisen arvioinnin perusteella tehdään tarvittavat muutokset opiskelijan opetukseen ja oppimisen tukemiseen. Muutokset kirjataan henkilökohtaiseen työssäoppimisen suunnitelmaan. Opiskelijan oppimisen arviointi ja palaute työssäoppimisjakson aikana on hyvä kirjata opiskelijan henkilökohtaiseen työssäoppimisen suunnitelmaan. Arvosanoja ei työssäoppimisen arvioinnissa tarvita, vaan tieto siitä, mitä opiskelija osaa ja mitä on vielä opiskeltava. Arvosanojen sijaan tulisi suosia suullisen palautteen antamista opintojen aikana   Oppimisen arviointiin olennaisesti liittyvien arviointikeskustelujen tavoitteena on saattaa nämä osapuolten tekemät arvioinnit vuoropuheluun, dialogiin keskenään.

Opiskelijan arvioinnin kehittäminen Arvioitaessa ja kehitettäessä opiskelijan arviointia työssäoppimisjaksojen aikana tulisi hakea vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin: Onko varmistettu se, että opiskelijan ennakkovalmennus on tehty ohjeiden mukaan ja työssäoppimisen sisältö, arviointimenetelmät, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit on selvitetty opiskelijalle ja työpaikalle. Onko varmistettu se, että opettajan ja työpaikkaohjaajien tekemä ohjaus ja seuranta toteutuvat ohjeiden mukaan.   Onko varmistettu se, että opiskelija saa riittävästi ohjausta ja tukea työssäoppimisen aikana. Onko varmistettu se, että opiskelija oppii henkilökohtaisen työssäoppimisensuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.

Oppimistehtävä 2 1 Miten opiskelijan lähtötaso otetaan huomioon työssäoppimisjakson alussa? 2 Millaisia motivoivia ja aktivoivia menetelmiä käytetään opiskelijan oppimisen arvioinnissa työssäoppimisjaksolla? 3 Miten palautekeskustelut järjestetään? 4 Millä tavalla opiskelijan itsearviointitaitojen kehittymistä tuetaan työssäoppimisjakson alussa, aikana ja lopussa? Jako 5 ryhmään jollakin enetelmällä/ noin 5-6 hlöä ryhmässä Kierto myötäpäivään, aikaa pöydän luona 10 minuuttia kierros vastataan vain kysymyksiin miten toimitaan kierros kerätään kehittämisideat purku se ryhmä esittelee joka viimeisenä pöuvyvän ääressä

Oppimistehtävä 3 Anna opiskelijoille erikseen oppimisen (arviointia) palautetta näkemäsi videon perusteella. 17