Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE"— Esityksen transkriptio:

1 OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Palautteen merkitys opiskelijalle Palautteen antaminen Hyvän palautteen tunnuspiirteet Hampurilaispalaute

2 PALAUTTEEN MERKITYS OPISKELIJALLE
Opiskelijan on tärkeää saada palautetta toimistaan työssäoppimispaikassa Hyvä ja positiivinen palaute motivoi opiskelijaa opinnoissaan. Hän pystyy hyvän palautteen ”siivittämänä” vastaanottamaan yhä haasteellisempia työtehtäviä. Hän uskoo ja luottaa omaan kykyynsä ja taitoonsa suoriutua tulevista työtehtävistä. Työpaikkaohjaajan kannattaa antaa palaute mahdollisimman monipuolisesti ja on hyvä, jos palautetta pystyvät antamaan muutkin työyhteisön jäsenet. Työssäoppimispaikan palaute on usein erilaista ja erisisältöistä kuin oppilaitoksen ja opettajan palaute. Työskentely-ympäristö ja lähtökohdat ovat erilaiset koulussa kuin työpaikalla. Oppilaitos perehtyy enemmän perusasioiden ohjaukseen ja oppimiseen, kun taas työelämässä pääsee tutustumaan paremmin erilaisille asiakasryhmille suunnattuja ruokapalveluja. Erilaiset näkemykset ja lähtökohdat ovat enemmänkin hyödyksi kuin haitaksi.

3 PALAUTTEEN ANTAMINEN Jatkuvan palautteen antaminen opiskelijalle on erittäin tärkeää opiskelijan oppimisen edistymiseksi Opiskelijaa voidaan ohjata tarkentavilla kysymyksillä. Malta odottaa, kunnes opiskelija itse oivaltaa, mitä tilanteen parantamiseksi voi tehdä Harkitse suorien neuvojen antamista tilannekohtaisesti Kannattaa miettiä, kuinka paljon palautetta toinen voi ottaa kerralla vastaan Kannattaa kiinnittää huomiota, milloin on sopiva aika ja tilanne antaa palautetta Voit tarkistaa kysymällä, onko palautteesi ymmärretty oikein Ohjaa ja kannusta oppimaan lisää

4 HYVÄLLE PALAUTTEELLE TUNNUSOMAISTA
Kannattaa keskittyä tähän hetkeen ja tilanteeseen sekä miettiä miten selvitään tulevasta. Älä katso ennen suoritettuja / menneitä virheitä Palautetta kannattaa antaa säännöllisesti ja riittävän usein Korjaavaa palautetta on hyvä antaa heti työskentelyn lomassa, ei kuitenkaan asiakkaiden kuullen. Ei syyllistämällä opiskelijaa vaan ohjaamalla Positiivista palautetta kannattaa antaa pienimmistäkin edistymisistä ja saavutuksista Ole rehellinen palautteen antamisessa Pohdi paljonko voit antaa palautetta kerrallaan ja harkitse oikea ajankohta Opiskelijalta kannattaa tarkistaa, onko palautteesi ymmärretty oikein Ohjaa ja kannusta oppimaan lisää Arvioi vain opiskelijan tekemiä töitä, älä oppijaa henkilönä

5 HAMPURILAISPALAUTE On yksi esimerkki palautteen antamisesta
Hampurilaisen kansi merkitsee, että ensin käsitellään myönteisiä ja konkreettisia yksityiskohtia: mitä opiskelija osaa tai on tehnyt onnistuneesti Pihvi merkitsee, että seuraavaksi tehdään kannustavia ja rohkaisevia ehdotuksia: mitä opiskelija voisi vielä parantaa tai kehittää työssään Alin sämpylä / sämpylän pohja merkitsee myönteistä, toteavaa ja kannustava loppukommenttia


Lataa ppt "OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google