Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017"— Esityksen transkriptio:

1 VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017

2 Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen
Hanke tehostaa koulutuksen järjestäjien toimintaa ja helpottaa reformin mukaisen toiminnan käynnistämistä sekä uudistaa ja digitalisoi toimintaprosesseja ja oppimisympäristöjä. Opiskelijan mahdollisuus yksilöllisiin ja joustaviin polkuihin lisääntyy. Yhteistyöverkosto tehostaa kehittämistyötä. Hanke parantaa koulutuksen osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden vahvistumista ja koulutuksen tuloksellisuutta vähentämällä keskeyttämisiä. Opiskelijoita osallistetaan oppimisprosessiin Oppimisprosessin vertaisreflektoinnin ja Opiskelijoiden vertaistukiryhmän avulla

3 Tavoite 1 Opiskelijoiden oppimisprosessin vertaisreflektointi
Luodaan ja pilotoidaan oppimisprosessin reflektoinnin malli - opiskelijat yhdessä tutustuvat oppimisvaiheessa tutkinnon perusteisiin, ammattitaito- ja osaamisvaatimuksiin ja arviointikriteereihin. Ohjataan opiskelijoiden välistä keskustelua oppimiseen ja ammattiin. - opiskelijat yhdessä keskustelevat oppimisesta, kuvaavat omaa oppimisprosessiaan ja antavat toisilleen palautetta oppimisesta. - opiskelijaryhmät toimivat aluksi ohjatusti opettajan johdolla ja myöhemmin ilman opettajaa. - opiskelija pystyy itse vertaisreflektoinnin avulla tietämään, miten hyvin hän on oppinut tutkinnon perusteiden osaamis- ja ammattitaitovaatimukset ja mitä hänen on vielä opittava. Hankkeessa toimivien opettajien ohjausosaaminen kasvaa ja on levitettävissä esim. tiimiopettajuuden ja hankkeessa syntyvän materiaalin avulla

4 Tavoite 1, tulos Tuloksena saadaan malli, jossa
- opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava - opiskelija pohtii omaa osaamistarvettaan ja osaamistaan sekä saa siitä palautetta - opiskelija oppii reflektoimaan omaa osaamistaan vertaisryhmässä ja antamaan palautetta toisten oppimisesta (tärkeä työelämätaito) Vertaisreflektointiryhmiä on yhteensä 28, kussakin 3-20 opiskelijaa AOTavastia 6 Hyria 6 FAI 4 VAAO 4 Kiipula 2 Ypäjä 2 Brahe 4

5 Tavoite 2 Kootaan opiskelijoista vapaaehtoisia vertaistukiryhmiä joissa tavoitteena on opiskelijoiden elämäntaitojen ohjaaminen Itsetuntemuksen ja opiskelumotivaation ja mielenterveyden vahvistaminen Pyritään löytämään keinoja, joilla opiskelija itse voi tietoisesti vaikuttaa omaan hyvinvointiin, ajatteluun ja stressinhallintaan Tavoitteena on löytää toimiva malli vertaistukiryhmän toimintaan

6 Tavoite 2, tulos Vertaistukiryhmät toimivat pienryhminä, joihin osallistuu 4-10 opiskelijaa Pienryhmissä mukana olevien opiskelijoiden Itsetunto lisääntyy ja motivaatio opiskeluun kasvaa Opintojen keskeyttämisriski pienenee Opiskelijat kokevat pystyvänsä vaikuttamaan omaan elämäänsä omien valintojensa kautta Vertaistukiryhmiä on hankkeen aikana 8 (yhteensä 55 opiskelijaa), suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana 18 henkilöstön edustajaa AOTavastia 3 Hyria 3 FAI 2 VAAO - Kiipula - Ypäjä - Brahe -

7 Tavoite 3 Opettajien ohjausosaamisen vahvistaminen
- laaditaan aineistoa opettajien ohjausosaamisen vahvistamiseksi opiskelijoiden yksilöllisten polkujen mahdollistamiseksi Reformin tuomat muutokset toiminnassa Yksi tapa suorittaa tutkinto Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääminen Joustavat tutkinnot Osa opettajista tarvitsee osaamista eri-ikäisten ohjaamiseen Erityistä tukea tarvitsevien ohjaustarve lisääntyy Vahvistetaan yhteisten tutkinnon osien osaamisen arviointia työelämässä Vahvistetaan opettajien ohjausosaamista osaamisen arviointiin aidoissa työelämän tilanteissa

8 Tavoite 3, tulos Opettajat saavat yhteistä aineistoa ohjausosaamisen vahvistamiseksi Prosessikuvausten täsmentäminen, materiaalit ja materiaalilinkit Aineistojen perehdyttäminen ja kokemusten kerääminen konsultoivan ja ohjaavan työotteen käyttämisestä opiskelijoiden ohjaamisessa Opettajat saavat osaamista eri-ikäisten ja erityisopiskelijoiden ohjaamiseen Opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja tuetaan systemaattisesti Yhteisten tutkinnon osien osaamisen arviointi työelämässä ammatillisten tutkinnon osien osaamisen arvioinnin yhteydessä vahvistuu

9 Tavoite 4 Asiakaslähtöisten osaamisperusteisuutta tukevien prosessien laatiminen Luodaan osaamisperusteisuutta tukevat prosessit joita sähköiset välineet ml. opiskelijahallintajärjestelmä tukevat Kehitetään toimintaa vertaiskehittämisen kautta, jolla varmistetaan Reformin mukaisen toiminnan käynnistyminen Vahvistetaan kaikkien toimijoiden osaamista Lisätään toiminnan tehokkuutta oppilaitosverkoston tuen lisäksi etsimällä eri tutkintojen yhteisiä ammattitaitovaatimuksia ja suunnitellaan yhteisiin tavoitteisiin digitaalista opetusaineistoa

10 Tavoite 4, tulos Reformin tavoitteiden mukainen asiakas- ja työelämälähtöinen toiminta käynnistyy Prosessien muuttaminen asiakaslähtöisyyttä ja osaamisperusteisuutta tukeviksi Opiskelijahallintojärjestelmän toimivuuden varmistaminen Varmistetaan opiskelijoiden henkilökohtaisten oppimispolkujen toteuttaminen Toiminta tehostuu tutkintojen välisten yhteisten ammattitaitovaatimusten löytymisen kautta ja digitaalisen aineiston käyttöä lisäämällä


Lataa ppt "VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google