Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
- Opettajan materiaali
Majoitus- ja ravitsemisalan koulutus pääkaupunkiseudulla sekä ammatillisten perustutkintojen uudistus Majoitus- ja ravitsemisalan Ennakointikamari II.
Työpaikkaohjaajakoulutus
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Ammattiosaamisen näytöt
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattiosaamisen näyttö
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työssäoppimisen ohjaus
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Arviointi.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010 Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla A. Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus ja oppimisen arviointi B. Oppimisen arvioinnin menetelmät C. Opiskelijan osaamisen arviointi D. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan arviointi E. Maahanmuuttaja opiskelijan ohjaaminen ja arviointi

Osaamisen arviointi Opiskelijan arviointi on kriteeriperusteista, avointa, luotettavaa ja vertailtavaa, Opiskelijan osaamista verrataan tutkinnon osan arvioinnin kohteisiin ja arviointikriteereihin. Tämä edellyttää, että kaikki arviointiin osallistuvat ymmärtävät ne samalla tavalla Opiskelijalla on oikeus oppia ennen kuin ammattitaitovaatimuksissa ja tavoitteissa määriteltyä osaamista arvioidaan tutkintotodistukseen tulevan arvosanan saamiseksi Osaamisen arviointiin perustuen opiskelijalle annetaan todistukseen tulevat arvosanat arviointiasteikolla T 1 , H 2 ja K 3.   Ammattiosaamisen näytön suunnittelu ja toteutus työssäoppimisjaksolla Työssäoppimisjaksolla tehtävän ammattiosaamisen näytön suunnitteluun osallistuvat opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja yhdessä. Ammattiosaamisen näytön suunnittelu lähtee tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksista. Ammattiosaamisen näyttö kestää sosiaali- ja terveysalalla yleensä noin viiden työvuoron ajan. Suunnittelussa on otettava huomioon, että ammattiosaamisen näytön aikana voidaan luotettavasti arvioida opiskelijan osaaminen. Opiskelija voi kysyä näytön aikana neuvoja työpaikkaohjaajalta ja työpaikkaohjaaja voi tarpeen mukaan ohjata opiskelijaa näytön aikana. Ammattiosaamisen näytön arviointi Ammattiosaamisen näytön arvioinnissa tärkeää on, että näytön arviointikriteerit ovat kaikkien osapuolten tiedossa. Opiskelijan osallistuminen näytön suunnitteluun ja perehdyttäminen arviointikriteereihin suuntaa opiskelijan oppimista ja kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja. Opettajan tehtävänä on perehdyttää opiskelija ja työpaikkaohjaaja arviointikriteereihin. Arviointikohteena näytössä ovat: työprosessin työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin työn perustana olevan tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallintaan. Ammattiosaamisen näytössä arvioidaan niitä asioita, joihin näytön arvioija pystyy luotettavasti kiinnittämään huomiota. Kaikissa näytöissä ei siis arvioida kaikkia arviointikohteita, vaan ne, joita näytön perusteella on mahdollista luotettavasti arvioida. Työpaikkaohjaaja ja/tai opettaja keräävät tietoja opiskelijan osaamisesta seuraamalla työntekoa ja havainnoimalla ennakkoon sovittuja kohteita sekä kirjaamalla havainnot arviointilomakkeelle. Opiskelijalle aidossa työelämän tilanteessa toteutettu näyttö on osoitus ammatillisesta osaamisesta käytännössä. Ammattiosaamisen näyttö on opiskelijalle osa opintokokonaisuuden arviointia

Osaamisen arviointi Ammatillisten tutkinnon osien ammattitaito arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä ja muulla osaamisen arvioinnilla. Ammattiosaamisen näytöllä arvioidaan mahdollisimman laajasti Muu osaamisen arviointi täydentää ammattitaitovaatimuksissa edellytettyä osaamista.

Osaamisen arviointi Osaamisen voidaan katsoa koostuvan työn vaatimien tietojen ja taitojen hallinnasta ja niiden soveltamisesta käytännön työtehtäviin. Osaamisen arvioinnilla pyritään myös ohjaamaan ja kannustamaan opiskelijaa sekä kehittämään opiskelijan itsearviointitaitoja. Ammattiosaamisen näytöt pyritään järjestämään työssäoppimisjaksojen yhteydessä aidoissa työtilanteissa.

Ammattiosaamisen näyttö arviointimenetelmänä Ammattiosaamisen näytöllä arvioidaan opiskelijan osaamista työpaikalla. Opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä miten hyvin hän on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa määritellyn työelämän edellyttämän ammattitaidon. Ammattiosaamisen näyttö lisää tavoitteellisuutta työssäoppimisessa. Ammattiosaamisen näytössä opiskelija tekee samoja työtehtäviä kuin muutenkin työssäoppimisjaksonsa aikana.

Osaamisen arviointi/ Ammattiosaamisen näyttö Ammattiosaamisen näytössä osaamisen arviointi toteutetaan havainnoimalla ja seuraamalla sitä, miten opiskelija työtehtävistä ja työn tekemisestä kokonaisuudessaan kyseisessä työyhteisössä. Ammattiosaamisen näyttö on ammatillisten tutkinnon osien keskeisin ammattitaidon arviointimenetelmä. Osaamisen arvioinnilla arvioidaan oppimisen tulosta. Ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit on määritelty tutkinnon perusteissa.

Osaamisen arviointi/ Ammattiosaamisen näyttö Ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnista päättävät toimielimen määräämät opettajat ja työelämän edustajat yhdessä tai erikseen. Ammattiosaamisen näyttö annetaan kaikista ammatillisista tutkinnon osista, myös valinnaisista tutkinnon osista, jos ne ovat ammatillisia. Ammattiosaamisen näyttö voidaan antaa yhdestä tai useammasta tutkinnon osasta kerrallaan. Jos samassa ammattiosaamisen näytössä arvioidaan useamman tutkinnon osan osaamista, tulee kaikista tutkinnon osista antaa erillinen arvosana arvioinnin kohteittain. Jos tutkinnon osan ammattiosaamisen näyttö annetaan useammassa kuin yhdessä osassa, jokaisesta osasta annetaan arvosanat arvioinnin kohteittain, mutta kokonaisarvosanaa ei muodosteta, ennen kuin kaikki osat on suoritettu.

Osaamisen arviointi/ Ammattiosaamisen näyttö Arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit Tutkinnon perusteissa on tutkinnon osittain esitetty arvioinnin kohteet (mitä arvioidaan) ja arviointikriteerit (miten osataan) tyydyttävän T1, hyvän H2 ja kiitettävän K3 tasoille. Arviointi kohdistuu työprosessin työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin työn perustana olevan tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallintaan.

Osaamisen arviointi/ Ammattiosaamisen näyttö Elinikäisen oppimisen avaintaitoja ovat: oppiminen ja ongelmanratkaisu, vuorovaikutus ja yhteistyö ammattietiikka, terveys, turvallisuus ja toimintakyky, aloitekyky, yrittäjyys kestävä kehitys estetiikka, viestintä ja mediaosaaminen matematiikka ja luonnontieteet teknologia ja tietotekniikka aktiivinen kansalaisuus eri kulttuurit.  

Osaamisen arviointi / muu osaamisen arviointi Muu osaamisen arviointi kohdistuu niihin tutkinnon osan arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin, joita ei voida osoittaa ammattiosaamisen näytöissä työpaikoilla.

Osaamisen arviointi/ toimielin Koulutuksen järjestäjän nimeämän toimielimen tehtävänä on: hyväksyä opetussuunnitelman osana olevat suunnitelmat siitä, kuinka ammattiosaamisen näytöt toteutetaan ja arvioidaan. päättää ammattiosaamisen näytön arvioijista valvoo näyttötoimintaa käsittelee kaikki opiskelijan arvioinnin mahdolliset toisen vaiheen oikaisuvaatimukset. Tutkintokohtaisessa opetussuunnitelmassa tulee olla suunnitelma kaikkien tutkinnon osien arvioinnista ja osaamisen arviointimenetelmistä. Ammatillisissa tutkinnon osissa tulee olla lisäksi toimielimen hyväksymä suunnitelma ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista. Ammatillisissa tutkinnon osissa koulutuksen järjestäjä päättää, mitä ovat muun osaamisen arvioinnin menetelmät.

Osaamisen arviointi Tutkintotodistus muodostuu päättötodistuksesta ja näyttötodistuksesta. Ammatillisen tutkinnon osan arvosana päättötodistuksessa muodostuu ammattiosaamisen näytön ja muun osaamisen arvioinnin perusteella. Näyttötodistuksen arvosanat muodostuvat ammattiosaamisen näyttöjen perusteella.

Arviointikeskustelu ja osaamisen arvosanasta päättäminen Tutkinnon osan arvosana päätetään osaamisen arvioinnin perusteella. Mikäli osaamista arvioivia opettajia on ollut useita, päätös tehdään arviointikeskustelussa. Ammattiosaamisen näytön arvosanan päättävät opettajat ja työelämän edustajat pääsääntöisesti yhdessä toimielimen päätöksen mukaisesti. Arvioinnin perustelut on aina kirjattava. Ammattiosaamisen näytön jälkeen käytävä arviointikeskustelu on näytön arvioinnista päättämisen lähtökohta. Keskustelun aikana saadaan perusteet ammattiosaamisen näyttöjen arvosanapäätökselle ja tallennetaan arvioinnin perustana oleva arviointiaineisto. Dokumentointilomakkeeseen on aina annettava perustelut lopulliselle arvosanalle.   Arviointikeskusteluun osallistuvat opiskelija, opettaja ja työpaikkaohjaaja. Opettajan tehtävänä on varmistaa, että arviointi tehdään sovittujen arvioinnin kohteiden ja kriteerien mukaan. Arviointikeskustelussa opiskelija kertoo ensin oman arviointinsa siitä miten näyttö sujui, esimerkiksi kuinka paljon hän tarvitsi neuvoja näytön aikana. Opiskelija vertaa osaamistaan asetettuihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Työpaikkaohjaajan näkemys opiskelijan osaamisesta kuullaan seuraavana ja viimeisenä on vuorossa opettajan näkemys ja yhteenveto arvioinnista.

Oppimistehtävä 5 Tarkastele ammattiosaamisen näytön arviointi- ja toteuttamissuunnitelmaa kasvun tukemisen ja ohjauksen, hoidon ja huolenpidon tai kuntoutumisen tukemisen tutkinnon osista Arvioi videon perusteella opiskelijoiden osaamista suhteessa tutkinnon perusteiden kriteereihin