TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
Advertisements

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Näyttöprosessi Ennen näyttöä Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Opiskelija.
Mielenterveys kuntoutus
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Lukion oppimäärä.
Näyttötutkintoprosessi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arvioijien päivityskoulutus
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Näyttötutkintoprosessi
Arviointi.
Näyttötutkintoprosessi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
Liiketalouden perustutkinto
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Esityksen transkriptio:

TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI

Kuka voi arvioida tutkintotilaisuuden? Työssäoppimisjakson ohjaaja ei voi arvioida tutkintotilaisuutta Arvioijalla oltava hyvä ammattitaito ko. näyttötutkinnon tai sen osan alalta Arvioijien perehdyttämisen tulee olla säännöllistä ja systemaattista Perehdytys painottuu näyttötutkintokohtaisiin arviointikysymyksiin

Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on systemaattista ja suunnitelmallista arviointimateriaalin keräämistä Arvioinnin tulee kattaa kaikki arviointi kriteeristössä määritellyt arvioinnin kohteet Johtopäätökset tehdään suhteessa arviointi kriteeristössä määriteltyihin arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin

Tutkintotilaisuuden seuraaminen Arvioijan seurattava riittävästi tutkinnon suorittajan työskentelyä, jotta arviointi on luotettavaa Arvioija kerää monipuolisesti arviointitietoa; havainnoimalla työskentelyä, haastattelemalla työntekijöitä ja asiakkaita Kirjaa havaintojaan tutkintotilaisuuden aikana Ei riitä että tutkinnon suorittaja sanoo osaavansa, hänen on näytettävä osaamisensa työtoiminnassa Pyydä tutkinnonsuorittajalta perusteluja toiminnasta, kysele, keskustele Arvioijalla on oikeus keskeyttää, jos näkee, että potilasturvallisuus vaarantuu (esim. lääkehoito, aseptiikka..)

Arvioinnin kirjaaminen Arvioija kirjaa havaintonsa ennen arviointikeskustelua kriteeristö lomakkeelle Tutkinnon suorittajan itsearviointi kirjallisesti ennen arviointikeskustelua kriteeristö lomakkeelle Opettaja kokoaa arviointipöytäkirjaan kattavasti perustelut arviointiesityksestä

Arviointilomakkeet Kaikissa tutkinnon osissa samat arvioinnin kohteet: 1.Työprosessin hallinta 2.Työmenetelmien, välineiden ja materiaalin hallinta 3.Työn perustana olevan tiedon hallinta 4.Elinikäisen oppimisen avaintaidot Kriteeristöt on laadittu toiminnallista kieltä käyttäen - Tutkintotilaisuudessa näytetään koko kriteeristö Arviointi tehdään asteikolla 1-3, hylätty

Arviointikeskustelu Pidetään tutkintotilaisuuden jälkeen Kolmikanta arvioinnissa (työnantaja, työntekijä, opettaja; arvioijan rooli pääasiallisen työtehtävän mukainen) Opiskelija lukee kirjoittamansa itsearvioinnin Arvioija lukee kirjoittamansa arvioinnin Jos kirjallisia arviointeja ei ole tehty, voidaan arviointikeskustelu peruuttaa Perustelut eivät saa liittyä muuhun kuin ammattitaitovaatimuksiin, arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin Arviointidokumentit säilytetään koululla Opiskelija poistuu huoneesta arvosanan päättämisen ajaksi Opiskelija pyydetään kuulemaan arvosana ja perustelut

Arviointikeskustelun jälkeen Ehdotus arvosanasta tutkintotoimikunnalle Tutkintotoimikunnan päätös arvosanasta •Arvioinnin oikaisupyyntö tutkintotoimikunnalle 14 päivän kuluessa arvosanatiedon saannista •Mikäli arvioijat huomaavat arvioinnissa tapahtuneen virheen, voivat suorittaa uuden arvioinnin (Itseoikaisu)