NÄYTTÖ-projektin esittely

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
TYÖSSÄOPPIMINEN.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
Ritva Kareketo kouluttaja
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

NÄYTTÖ-projektin esittely Sanna Koskinen Seija Pajukoski Arja Tuomi ESITTELY

Sisältö Näyttö-projekti Tulokset tavoitteet kohderyhmä yhteistyökumppanit ja projektin luonne toimenpiteet ja aikataulu Tulokset tuotteet hyvät käytännöt ja suositukset mitä jatkossa?

Erilaisten oppijoiden huomioiminen näyttöjärjestelmissä 1. 4. 2001-31 Helsingin seudun erilaiset oppijat ry Yhteistyöoppilaitokset: Helsingin palvelualojen oppilaitos Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitos Helsingin tekniikan alan oppilaitos Muut näyttöjä kehittävät oppilaitokset Muut yhteistyötahot 2001-2004 ESR OPH valvoo ja ohjaa HERO Laajat osaprojektit 2001-2003, 3 oppilaitosta, ESITTELY Muut yht.työopplaitokset, mm. Kiipula ja INVA muut tahot, lisää seuraavassa

YHTEISTYÖTAHOT Helsingin kaupungin opetusvirasto Jyväskylän yliopisto, NMI lukitestien kehittäminen Helsingin palvelualojen oppilaitos Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitos Helsingin tekniikan alan oppilaitos OPETUSHALLITUS näyttöjen kehittäminen ammatillinen erityisopetus Kiipulan ammattiopisto HELIA Ammatillinen opettaja- korkeakoulu Muut näyttöjä kehittävät oppilaitokset peilaus tiedottaminen vuorovaikutus yhteistyö, mm. NMI, opettajakoulutuslaitokset … - JAMK opettajakoulutus- erityisopettajakoulutus HERO projektit -muu toiminta Terttu-projekti Kuntoutussäätiö HAMK opettajakoulutus - worth for work Haasteellinen opiskelija työssä-oppimassa-verkosto Lukibussi -projekti

Projektin tavoitteet Projektin päätavoitteena on tuoda erilaisen oppimisen asiaa näkyväksi jo näyttöjen valmisteluvaiheessa, jotta erilaisilla oppijoilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa hyväksytty tutkinto. kehittää arviointimenetelmiä tunnistaa erilainen oppija, kehittää ohjaus- ja tukimuotoja sekä näytön arviointimenettelyjä, selvittää organisointimuotoja ja resursointia, toteuttaa koulutusta opettajille ja työelämän edustajille, välittää ja tuottaa koulutusmateriaalia sekä luo asiantuntija- ja yhteistyöverkostoja. Projektin keskeinen tavoite on pitää esillä erilaisen oppijan asiaa jo näyttöjen suunnitteluvaiheessa jotta erilaisilla oppijoilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa hyväksytty tutkinto KEHITTÄÄ arviointimenetelmiä tunnistaa erilainen oppija, YHTEISTYÖ OP.LAITOSTEN KANSSA kehittää ohjaus- ja tukimuotoja toteuttaa koulutusta opettajille ja työelämän edustajille välittää ja tuottaa koulutusmateriaalia Tietoa erilaisesta oppimisesta välitetään mm. koulutustilaisuuksissa, tapaamisissa sekä kirjallisena materiaalina.

Erilaiset oppijat näytöissä Oppimisvaikeudet Lukivaikeudet Muut kielelliset erityisvaikeudet Matematiikan erityisvaikeudet Tarkkaavaisuuden ja toiminnan ohjauksen vaikeudet Motoriset erityisvaikeudet Hahmotusvaikeudet Heikko opiskelumenestys Sosiaalis-emotionaaliset vaikeudet sekä elämän-tilanteeseen liittyvät ongelmat Erityisryhmistä tulevat ja vammaiset opiskelijat (mm. mukautettu opetus) Maahanmuuttajat selvitys oppilaitoksille 2002, kuka on erilainen oppija

OPPIMISVAIKEUS – ERILAINEN TAPA OPPIA KOKOVARTALO-OPPIJA MONIKANAVAISUUS LUOVUUS MERKITYSSUHTEET TEKEMÄLLÄ OPPIMINEN VAHVUUKSIEN HUOMIOINTI! erilainen tapa oppia ERIL. OPPIMISTYYLIT VAHVUUDET!

Erilainen oppija ja erityisopetus Oppilaitosten tehtävänä on arvioida, milloin oppimisvaikeudet edellyttävät erityisopiskelijaksi määrittämistä, ja milloin ne ovat muilla tukitoimilla hoidettavissa. Opetuksessa tarvittavaa tukea ei voida järjestää muuten, esimerkiksi tukiopetuksena. Vaikeuksien vakavuusaste ja/tai tilapäisyys. Riittävät tuki- ja ohjaustoimet on kuitenkin järjestettävä kaikille niitä tarvitseville. Opetusministeriön muistio 2002

NÄYTTÖ-projektin eteneminen tavoitealueittain syksy 2001 Suunnittelu, alkukartoitukset ERILAISEN OPPIJAN TUNNISTAMINEN TUKI- JA OHJAUSPALVELUT SEKÄ ERITYISOPETUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA kevät 2002 1. raportti ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ KOULUTUSALOITTAIN - KOKEILUT syksy 2002 koulutus Tuki- ja ohjaus- palvelut Opetus- ja ohjaus Näyttöjen organisointi ja toteutus Näyttö- aineisto Näyttöjen arviointi Työpaikka- ohjaajien ja opettajien koulutus ERILAISEN OPPIJAN HUOMIOIMINEN NÄYTÖISSÄ – KOKEILUJEN TULOKSET, KOULUTUSMATERIAALIN VALMISTUS tuki- ja ohjauspalvelut - opetus- ja ohjaus näyttöaineisto - työpaikkaohjaajien ja opettajienkoulutus arviointi toteutus ja organisointi sekä kustannukset koulutus kevät 2003 2.raportti Suunnittelu, alkukartoitukset ERILAISEN OPPIJAN TUNNISTAMINEN TUKI- JA OHJAUSPALVELUT SEKÄ ERITYISOPETUS => 1. raportti AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ KOULUTUSALOITTAIN – KOKEILUT => KOULUTUS ERILAISEN OPPIJAN HUOMIOIMINEN NÄYTÖISSÄ – KOKEILUJEN TULOKSET, KOULUTUSMATERIAALIN VALMISTUS => koulutus + 2.raportti TULOSTEN LEVITYS MATERIAALIN VALMISTUS (OPAS) => KOULUTUS + SEMINAARI PROJEKTIN PÄÄTTÄMINEN, SUOSITUKSET => 3. RAPORTTI / OPAS syksy 2003 TULOSTEN LEVITYS MATERIAALIN VALMISTUS koulutus seminaari kevät 2004 PROJEKTIN PÄÄTTÄMINEN, SUOSITUKSET 3.raportti

Projektin tuotteet väliraportit osaprojektien raportit www-sivut asiantuntijarekisteri koulutusmateriaali opas www.lukihero.fi/naytto-projekti väliraportit , 1 2 3 osaprojektien raportit, HELPA, HESOTE, HELTECH www-sivut, INFOA + AST.REK. + KOUL.MAT. RAPORTIT asiantuntijarekisteri koulutusmateriaali opas KEVÄÄLLÄ 2004, TP-OHJ, OPETT, OPISKELIJA www.lukihero.fi/naytto-projekti

NÄYTTÖ-projektin väliraportit 1 Erilaiset oppijat näytöissä; Erilaisen oppijan tunnistaminen sekä tuki- ja ohjaustoimet ammatillisessa peruskoulutuksessa (toim. Pajukoski & Rinne 2002) Erilaiset oppijat näytöissä - Opetus, ohjaus ja näytön toteutus ammatillisessa peruskoulutuksessa (toim. Pajukoski & Koskinen 2003) Alakohtaiset raportit Erilaisen oppijan tukeminen nuorten näytöissä. Opaskirjanen Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksen käyttöön. (Tuija Takala 2002) Nuori näytössä - oppimisvaikeuksista oppimisen iloon. Tapauskuvaus kahden lähihoitajaopiskelijan oppimispolusta koulutusohjelmanäytössä. (Tuija Takala 2003) Erilainen oppija työssäoppimassa ja näytöissä. Helsingin palvelualojen oppilaitos (Lokakuu 2003) Helsingin tekniikan alan oppilaitos: opas ja video (ilmestyvät marraskuussa 2003) NÄYTTÖ-projektin loppuraportti: opas (ilmestyy keväällä 2004)

PROJEKTIN TULOKSET – HYVÄT KÄYTÄNNÖT JA SUOSITUKSET

NÄYTTÖ ERILAISEN OPPIJAN NÄKÖKULMASTA mahdollistaa tekemällä osaamisen näyttämisen – usein vahva alue erilaiselle oppijalle kiinnittää huomion keskeiseen ammattitaitoon ja sen opettamiseen nostaa tekemällä oppimisen ja työssäoppimisen arvostusta kehittää opetusta ja ohjausta NÄYTTÖ on mahdollisuus erilaiselle oppijalle, koska. *- antaa mahdollisuuden näyttää osaamistaan tekemällä - tekemällä oppiminen, toiminnallisuus, kinesteettisyys (NLP) l. liike- ja tuntoaistin painottuminen oppimisessa ja mieltämisessä on usein vahva puoli monilla ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla + ikä (liikehtiminen tyypillistä) *- näyttöjen myötä huomio kiinnittyy olennaiseen, keskeiseen ammattitaitoon, siihen osaamiseen, mitä työpaikalla todella tarvitaan - myös opettajat kokeneet ahaa-elämyksiä, opiskelu koulussa on saattanutkin sisältää jotain muuta tai painottua muuhun kuin työpaikalla tarvittavaan keskeiseen osaamiseen *- perinteisesti koulussa arvostettu lukemiseen ja kirjoittamiseen perustuvaa osaamista (ns. akateemisia taitoja), nyt nousee yhä vahvemmin esiin tekemällä oppimisen merkitys ja sen myötä arvostus * kaiken kaikkiaan opetus kehittyy, kun näyttöjen myötä tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ja koulutuksessa päästään lähemmäs työelämän odotuksia ja vaatimuksia + vaihtoehtoiset ratkaisut lisääntyvät

TUKI- JA OHJAUSTOIMET NÄYTÖISSÄ Yksittäiseen näyttöön liittyvät tuki- ja ohjaustoimet (HENSU) Näyttö 1 Näyttö 2 Näyttö 3 opiskeluaika Tiedon-siirto Tuki- ja ohjauspalvelut Opetusjärjestelyt ja -menetelmät Työssäoppimisen ohjaus Tuen tarpeen ja vahvuuksien tunnistaminen NÄYTTÖJEN TUKI- ja OHJAUSTOIMET rakentuvat yleisten tuki- ja ohjaustoimien pohjalle - jos nämä hyvin hoidettu, myös näytöt ok HENSUn sisältöä tärkeää, että ajoittuvat koko opiskeluajalle (kuten näytötkin) oleellista tiedon siirto mm. yläasteelta ja eri osapuolten välillä koulun sisällä + vanhemmat HOPSia (mahd. HOJKSia) tehtäessä tuen tarpeen tunnistaminen ja tiedostaminen + sisällyttäminen HOPSiin (kartoitukset pohjana; luki- matematiikka, kielet, ammatillinen kartoitus, oppimistyylikartoitus) Mietitään kuhunkin opintojaksoon ja näyttöön liittyvät tuki- ja ohjauspalvelut Opetusjärjestelyt (esim. tukiopetus, lukiopetus, pienryhmäopetus, vertaistutorointi) ja -erilaisia oppijoita ja oppimistyylejä huomioon ottavat menetelmät (esim. vaihtelu, eri aistikanavien, myös liikeaistin ts. liikkumisen mahdollisuus) + ohjauksen ulottuminen työssäoppimisjaksolle ja näytön ja työssäoppimisen niveltyminen _>näytöt rakentuvat työssäoppimisjakson ohjauksen pohjalle HOPS (HOJKS) Yleiset tuki- ja ohjaustoimet koulutuksen aikana

Ohjaus- ja tukitoimet Ennen näyttöä ennakkovalmennus: selkeät ohjeet, tuki, harjoittelu HENSU: osa HOPS:a, tiedonsiirto, yhteistyö (näytön toteutus, tuki- ja ohjaus, arviointi) Näytön aikana perehdytys (suunnitelman tarkennus) ohjaus (esim. kysymyksin) kannustus Näytön jälkeen kannustava ja kehittävä arviointikeskustelu, itsearviointi mahdollisen uusintanäytön suunnitelma YKSITTÄISEEN NÄYTTÖÖN LIITTYVÄT TUKITOIMET – ennen, aikana (alussa, kuluessa, lopussa), jälkeen ENNEN valmennus (mm. vaihtelevat opetusmenetelmät, tukiopetus, lisäaika), selkeät helppolukuiset ohjeet, tuki (lukiopetus, erityisopetus, opettajien lisäksi esim. vertaistuki, tutorit!), harjoittelu (eri tavat, draama/rappi!?) -näyttösuunnitelman HENSUn kytkentä HOPSiin ja tarvittaessa HOJKSiin + TOPSiin - tiedonkulku oppilaitoksen sisällä + ytheistyö eri tahojen kesken (opet – oppilashuoltohenkilöstö) näytön suunnittelu -> HENSU (mitä, milloin, missä näyttää ja miten/yksilölliset, vaihtoehtoiset tavat)- opiskelija mukana suunnittelussa! AIKANA -alussa kertaus (mitä tarkoitus tehdä), suunnitelman tarkennus, pelisäännöt -jännityksen lieventäminen, tunnelma ohjaus, tuki (esim. kysymyksin etenemään auttaminen + lukivaikeuksiselle suullista tukea kirjallisten ohjeiden tulkintaan - ei vaikuta arviointiin) kannustus, rohkaisu (!!tärkeätä, nuoret, epävarmat, mahd. epäonnistumisia) LOPUKSI-keskusteleva arviointi, opiskelija mukana, itsearviointiin kannustaminen - kannustava ja kehittävä ote, mikä onnistui, missä vielä oppimista -vahvuudet esiin (jokin varmaan meni hyvinkin!) todistukseen myös sanallinen arviointi (vrt. työtodistus) tarvittaessa uusinnan suunnittelu (tarvittava tuki + ohjaus) PERIAATE: .. lähetetään onnistumaan, ei epäonnistumaan! (Riittävästi valmennusta..!)

TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAUSPROSESSI <-> näytön ohjausprosessi Ennen Jälkeen Aikana Alussa Lopussa Yksilöllisyys: hops (hojks) / tops / hensu KYTKEYTYVÄT TOISIINSA (YHTENÄINEN KETJU) työpaikan valinta YKSILÖLLISYYS LÄHTÖKOHTANA -> tuki ja ohjaus toteutuu hyvin TYÖLLISTYÖMINEN TAVOITTEENA hyviä kokemuksia erilaisten oppijoiden menestymisestä työpaikalla moni saanut työssäoppimisjakson ja näytön jälkeen kesätyötä – vakituisen työn erilaiset oppijat voivat usein olla työpaikalla tosi hyviä työntekijöitä (motivaatio,oikeat työt, kokuluallergia) esim. yhden opiskelijan kohdalla työssäoppimisenlisääminen ja onnistuminen työpaikalla estivät keskeyttämisen ja auttoivat saamaan tutkinnon kasaan + työllistymään Times/Ford palkkaa mielellään nimenomaan lukivaikeuksisia, koska nämä ovat niin luovia ja kekseliäitä, mikä on edellytys heidän töissään Työllistyminen

Läpikäyntipedagogiikasta oppimisen ohjaukseen! Ongelmista vahvuuksiin! Laadukas työssäoppimisen ohjaus! Tuki- ja ohjaustoimet yksilöllisen tarpeen mukaan! Näihin voisi tiivistää tuen ja ohjauksen toteuttamisen ja edellytykset: ONNISTUNEESEEN TYÖSSÄPPIMISEEN JA NÄYTTÖÖN PÄÄSTÄÄN, KUN varmistetaan, että opittu ja ymmärretty (kertaus, tuki, vaihtoehtoiset menetelmät) – jos ei läpi yhdellä tavalla, voi kokeilla toista ONGELMIEN TUNNISTAMINEN, MUTTA MYÖS VAHVUUKSIEN LÖYTÄMINEN (=-keino ratkaista ongelmat) -millä tavalla tämä oppilas oppii PANOSTAMINEN TYÖSSÄOPPIMISEN suunnitteluun ja ohjaukseen  onnistuneet näytöt YKSILÖLLISEN TUEN TARPEEN HUOMIOON OTTAMINEN! –”TAIKASANAT” ->ONNISTUMINEN (niin ope, työpaikkaohjaaja kuin oppilaskin)

ERILAINEN OPPIJA JA NÄYTÖN TOTEUTUSMUODOT TYÖPAIKKA-NÄYTTÖ OPPILAITOS-NÄYTTÖ PORTFOLIO etuja - aidot työtilanteet - yksilöllisyys ongelmia tiedonkulku työpaikkaohjaaja- koulutus - tuttu ympäristö, open tuki koemaisuus tekemällä näyttäminen? yksilöllisyys - monenlaiset toteutustavat ohjaus, arviointi mitä arvioidaan? kirjallisen näytön painottuminen pääasiassa työpaikoilla (= tavoite) monesti ensimmäisen vuoden näytöt oppilaitoksessa (alkuvaihe, uusi asia) työturvallisuussyistä esim. tekniikan alalla ekan vuoden näytöt oppilaitoksessa yhdistelmiä, täydentävät (esim. erilaiset työpaikat ->osa koulussa tai portfoliona) TYÖPAIKKA Etuja osaamisen mittaaminen aidoissa työtilanteissa sopii usein erilaiselle oppijalle (”oikeat työt”) työssäoppimisjakso terävöityy ->opintosuoritus päätteeksi yksilöllinen toteutus mahdollista työpaikan valinta! sopiva paikka, ohjaukseen panostaminen, kiinnostus erilaisia oppijoita kohtaan, vahvuuksien näkeminen Ongelmia joskus tiedonkulku, ohjaajien valmennus (aika!) arviointikriteerit (vaatii perehtymistä) OPPILAITOS joillekin sopivampi (tuttu ympäristö ja opettaja) ja alkuvaiheessa usein sopiva voi olla koemainen (kouluallergisille huono vaihtoehto), jos kirjallinen, ei mahdollisuutta tekemällä näyttämiseen jos kaikille yhteinen tilaisuus, yksilöllisyys voi kärsiä PORTFOLIO voi olla mielenkiintoinen ja joillekin innostava tapa tekstin lisäksi kuvia, piirroksia, video yms.mahdollisia, luovuus voi päästä oikeuksiina tiedon keruu eri lähteistä arvoinnissa: sisältö (ei esim. ulko- tai kieliasu) Kirjalliset tehtävät – tehtävien ja ohjeiden selkeys KIRJALLISET TEHTÄVÄT - selkeys, vaihtoehtoiset ja täydentävät tavat

Yksilöllinen näyttötapa Ohjaus ja tuki Ajoitus YKSILÖLLINEN NÄYTTÖ = YKSILÖLLISET RATKAISUT AJOITUKSEN YMPÄRISTÖN OHJAUKSEN JA NÄYTTÖTAVAN SUHTEEN Näyttöympäristö HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA

YKSILÖLLINEN NÄYTTÖ ajoitus: pitempi aika oppia, osissa näyttäminen, eri aikoina näyttäminen ympäristö: työpaikan valinta, työpaikka/oppilaitos, ympäristön muu muokkaus tuki- ja ohjaus: ennen-aikana-jälkeen, vaikutus arviointiin mietitään, tehtävien ymmärtämisen tukeminen näyttömuoto: vaihtoehtoisia tapoja näyttää, täydentävä (esim. kirjallisen osuuden suullinen täydennys) arvioinnin mukauttaminen (mukautetut tavoitteet ja kriteerit)

ERILAINEN OPPIJA JA NÄYTÖN ARVIOINTI - yhteenveto arvioinnin kohteet ja kriteerit on määritelty selkeästi, jotta opiskelija tietää, mitä häneltä odotetaan arviointikeskustelu on kannustava ja avoin, huomioidaan vahvuudet ja kehittämisalueet opiskelijaa tuetaan itsearvioinnissa sanallinen arviointi on tärkeää arviointilomake on helppokäyttöinen ja selkeä kun näytön toteutusta henkilökohtaistetaan, arvioinnin kohteet ja kriteerit eivät yleensä muutu tarvittaessa laaditaan mukautetut arvioinnin kriteerit

NÄYTTÖAINEISTO ohjeet ovat kieli- ja ulkoasultaan selkeitä ohjeistuksessa on huomioitu näyttöön liittyvä tuki- ja ohjaus sekä henkilökohtaisen näyttösuunnitelman merkitys ja käyttö kuvattu selkeästi keskeinen osaaminen huomioitu vaihtoehtoiset tavat osoittaa osaamistaan ja yksilölliset ratkaisut huomioitu mahdollisuus suorittaa näyttö myös yksilöllisesti valitussa tai muokatussa näyttöympäristössä arvioinnin kohteet ja kriteerit on kuvattu selkeästi todistus: vahvuudet ja osaaminen esille

OPETTAJIEN JA TYÖPAIKKAOHJAAJIEN OSAAMINEN asenteet avointa arviointia riittävät resurssit luki- vaikeudet ohjauksen menetelmät ujo yksilöllisyys (tops) aina myöhässä laiska vaikeuksien huomioiminen opiskelijan vahvuudet esiin kömpelö häirikkö Koulutus (koko oppilaitoksen tehtävä) Työparityöskentely (kaikkien osapuolten yhteinen asia) Verkostot (ikkunat ja ovet auki; miten muualla?) Tiedon jakaminen ja kirjallisuus (ei pantata)

Erilaiselle oppijalle sopiva näyttö – jokaiselle sopiva näyttö Ohjaus ja opetus ovat laadukasta ja tukitoimet osa yleisiä ohjaus-toimia Näyttöihin liittyvä tuki ja ohjaus on monipuolista ja riittävää Yksilölliset oppimisen vahvuudet ja tuen tarpeet tunnistetaan Kannustava ja kehittävä arviointi Näyttöihin liittyvät ohjeet ovat selkeitä ja helposti ymmärrettäviä Näyttöjen toteutus joustavasti ja mahdollisimman aidoissa tilanteissa Opiskelijan yksilöllinen kohtaaminen --erilaiselle oppijalle sopiva näyttö on näyttö, joka ottaa huomioon opiskelijan yksilöllisyyden – se sopii kaikille ja edistää kaikkien suoritusta eli yksilöllisyyden, opiskelijan oman oppimistyylin ja mahdollisen oppimisvaikeuden huomioon ottaminen kaikissa näyttöön liittyvissä toimissa tutustuminen opiskelijaan yksilönä, yksilölliset keskustelut opiskelijan omien vahvuuksien löytäminen, esim. tyyli ja ympäristö, jonka avulla tämä oppilas oppii ohjaus ja opetus laadukasta, näin saisi tietysti aina olla, mutta erilaisen oppijan kohdalla tämä on erityisen tärkeää (vrt. esimerkki, jossa erityisryhmä suoriutui paremmin samasta näytöstä kuin tavallinen ryhmä, koska erityisryhmä sai enemmän ja perusteellisempaa ohjausta) eli tuki ja ohjaus runsasta ohjeet monia kanavia käyttäen (näkö, kuulo, tunto, kokonaisuudesta osiin, osista kokonaisuuteen) joustavuus, erilaiset mahdollisuudet näyttää (vrt. kouluallergia, koulussa suorittaminen voi olla vaikeaa, oppilas oppinut vuosien varrella, että koulussa kaikki menee pieleen, mikä voi vaikuttaa tulokseen) kannustus, positiivinen palaute, positiivisesta/vahvuuksista lähteminen, kehittämiskohteiden neutraali läpikäynti (ei persoonaa arvostellen) ja viimeiseksi vielä kannustusta jos jonkin kohdan nostaisi yli muiden, se voisi olla OPISKELIJAN YKSILÖLLINEN KOHTAAMINEN

NÄYTÖN SUUNNITTELU, TOTEUTUS JA ARVIOINTI – VAIKUTTAMISEN TASOT JA ERILAINEN OPPIJA Laki ja asetus OPS:n perusteet Näyttöaineisto, näytön perusteet Oppaat ja ohjeet Koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelma yleinen osa ja tutkintokohtainen osa: arviointi, työssäoppiminen ja näytöt, erityisopetus, opinto-ohjaus Opettajien koulutus Työpaikka- ohjaajien koulutus KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄ, OPPILAITOS AMMATILLINEN NEUVOTTELUKUNTA (kolmikantaelin) HOPS, (HOJKS) Työpaikka Opiskelijan henkilökohtainen näyttösuunnitelma Tuki- ja ohjaus Näytön toteutus- muoto Arviointi Näytön toteutus ja arviointi sekä dokumentointi

Asiantuntijaverkosto oppilaitoksen tukena erilaisten oppijoiden näyttöjen suunnittelussa ja toteutuksessa Ammatilliset erityisoppilaitokset Kokeiluissa mukana olleiden oppilaitosten asiantuntijat (verkosto) HERO Ammatillinen oppilaitos Muut tahot Niilo Mäki Instituutti Ammatilliset opettajakorkeakoulut -muut Kirjalliset oppaat OPH erityisopetus näytöt Koulutus, konsultaatio, ohjaus

NÄYTÖSSÄ OPISKELIJA NÄYTTÄÄ OSAAMISTAAN – EI OSAAMATTOMUUTTAAN!