Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle"— Esityksen transkriptio:

1 Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
Näyttäri-projekti Kiipulan Ammattiopisto projektipäällikkö Tuula Lahti Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

2 KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus
Vanajanlinna, KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus Ammatillista erityis-opetusta v. 1955 Tutkintotavoitteista koulutusta kauppa ja hallinto puutarhatalous elektroniikka ja tietoliikennetekniikka Valmentavaa ja kuntouttavaa koulutusta Erityisopetuksen kehittä-mis- ja palvelutoimintaa Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

3 KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus
Vanajanlinna, KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus Opiskelijat erityis-oppilaita (hops, hojks) Valtakunnalliset opetussuunnitelmat Opettajilla sekä amma-tillinen että erityis-opettajakoulutus Tukipalvelut: avustajat, ohjaajat, tulkit, opot, lukiopettaja, psykologit, sosiaalityöntekijä, terveydenhuolto, asuntola- ja vapaa-aikaohjaaja, kuvataideterapeutti, kuntoutusyhteistyö Opetus: pienet ryhmät, mukautukset, hyväksiluvut, tukiopetus, eriytetty opetus, henkilökohtainen ohjaus, räätälöinti Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

4 KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus
Vanajanlinna, KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus Erityisellä tuella saavutetut taidot Valtakunnallisen opetus- suunnitelman tavoitteet yksilölliset tukitoimet; mm. opiskeluajan pidennys, tuki- opetus, kuntoutusyhteistyö, apuvälineet, ohjaus Opiskelijan taidot ilman erityistä tukea Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

5 KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus
Vanajanlinna, KIIPULAN AMMATTIOPISTO -ammatillisen erityisopetuksen kehittämiskeskus Valtakunnallisen opetus- suunnitelman tavoitteet Tuen avulla saavutettu taso henkilökohtaiset tavoitteet, MUKAUTUS Opiskelijan osaamistaso ilman erityistä tukea Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

6 NÄYTTÄRIN TULOKSIA KIIPULAN AMMATTIOPISTOSSA
Vanajanlinna, NÄYTTÄRIN TULOKSIA KIIPULAN AMMATTIOPISTOSSA Olemme testanneet näyttöjä eri pituisten top-jaksojen yhteydessä työpaikoilla oppilaitoksen alueella (puisto, kasvihuoneet, myymälä) oppilaitoksessa toteutettuina (testilaitteiden ja ohjelmien käyttömahdollisuus) Yksilö-, pari- sekä ryhmänäyttöjä Näyttötehtävät mm: laskutus/laskujen tarkistaminen videoitava tuote-esittely pensaiden hoitoleikkuu peruskimpun sitominen työelämävalmiudet elektroniikan perustaidot (vianetsintä laitteesta) tietoverkon rakentaminen pc:n asentaminen ja testaaminen käyttöjärjestelmän asennus Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

7 NÄYTTÄRIN TULOKSIA KIIPULAN AMMATTIOPISTOSSA
Vanajanlinna, NÄYTTÄRIN TULOKSIA KIIPULAN AMMATTIOPISTOSSA Näytöt soveltuvat erityisopiskelijoille hyvin Mahdollisuus näyttää ammatilliset työtaidot työelämässä motivoi Opiskelijat ovat läpäisseet pääsääntöisesti näytöt hylätyn syy yleensä poissaolo, jännitys suurin vaikeus matemaatti-set valmiudet, erityisesti mukautetun peruskoulun suorittaneilla Näytöt voidaan antaa pienempinä osina kuin yleispuolella (osanäytöt) Sanallinen arviointi suositeltavaa Opintojen alkuvaiheessa tai erityistilanteissa myös oppilaitosalueella toteutetut näytöt hyviä! Koulutettuja top-ohjaajia saatava lisää, kouluksen painotettava ohjauksessa tarvittavia taitoja Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

8 YKSILÖLLISEN NÄYTÖN TOTEUTUS
Vanajanlinna, YKSILÖLLISEN NÄYTÖN TOTEUTUS OPISKELIJAN YKSILÖLLINEN NÄYTTÖ (TOTS) 1.Opiskelijan valmiudet ja jatkotavoitteet (hops, hojks, haastattelu) 2. Opiskelijalle soveltu- van TOP/näyttö- paikan etsintä 3. Näytön ja työtehtävien integrointi opintokokonai- suuksiin/opetussuunnitelmaan Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

9 Vanajanlinna, NÄYTTÄRIN ARVIOINTI Arviointikriteerit aikaisin kaikille arvioitsijoille Kolmikantainen arviointikes-kustelu toimiva malli Arvioinnin toteutuksessa huomioitava alan erityis-piirteet Olemme käyttäneet arviointi-työkalua, jonka pohjalta on kirjoitettu näyttödiplomi Sanallinen arviointi erittäin suositeltavaa erityisopiskeli-joilla Mukautettu viisiportainen? Työelämän suhtautuminen? Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

10 HUOMIOI ERITYISOPISKELIJAN NÄYTÖSSÄ
Vanajanlinna, HUOMIOI ERITYISOPISKELIJAN NÄYTÖSSÄ Aloita opiskelijan valmistelu näyttöön ajoissa- anna opiskelijan tottua näyttöön! Valmenna kunnes opiskelija valmis näyttöön Tee tilanteista tuttuja ja rentoja, keskustele Ohjeet selkokielellä ja isolla fontilla Käytä useita aistikanavia, ohjeet kirjallisesti, keskustellen, kuvina, mallivideon tai CD-rom -esityksen avulla käytä vertaistukea määrittele opiskelijan näyttö hänen taitojensa pohjalta, YKSILÖLLISYYS korosta, että näyttö on mahdollisuus näyttää osaamisensa pidä huoli, että arvioijat ovat rehellisiä muista, että arviointi-kriteerit tulevat opsista! Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

11 Vanajanlinna, MIETITTÄVÄÄ Onko järkevää eriyttää työssäoppimisen ja näyttöjen arviointia? Varsinkaan lyhyilla top-jaksoilla? Työelämä ja mukautettu 5-portainen arviointi? Miten näyttötodistus laaditaan, jos näytöt koostuvat lukuisista näytöistä? Alakohtaista eriytyvyyttä näyttöohjeistukseen? Esim. arvioinnissa? Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle

12 Opiskelijan polku Kiipulan ammattiopistossa
Vanajanlinna, Opiskelijan polku Kiipulan ammattiopistossa hyvä elämä työ jatkosuunnitelma moniammatillinen yhteistyö työssäoppiminen näytöt aitous ammatillinen kasvu työn tekemisen ja oppimisen ilo HOPS ohjaus tuki kehittyvä kumppanuus oppiminen HOJKS erityinen osaaminen koulutuskokeilu Näyttö-mahdollisuus erilaiselle oppijalle


Lataa ppt "Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google