Työssäoppimisen ohjaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Arviointi.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

Työssäoppimisen ohjaus Ohje mallin käyttöön soveltuu pääosin käytettäväksi myös opiskelijoiden liikkuvuusjaksoilla SUUNNITTELU JA VALMENNUS TYÖSSÄOPPIMISEEN TYÖSSÄOPPIMISEN ALOITUS TYÖELÄMÄYHTEISTYÖN SUUNNITELMA Työpaikka-analyysi Työpaikkarekisteri Puitesopimus Työpaikkaohjaajan koulutus Henkilökohtainen suunnitelma Tavoitteiden mukaisen oppimisen ohjaaminen Oppimistehtävät Yhteistyö työpaikkaohjaajan kanssa TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAUS TYÖPAIKALLA PALAUTE JA KEHITTÄMISTARPEET Palautteen keräys, analysointi ja toiminnan kehittäminen Ryhmäpalaute, kokemusten jakaminen Dokumentointi Tiedottaminen TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTI Menetelmiä Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa

TYÖELÄMÄYHTEISTYÖN SUUNNITELMA Työpaikkaohjaajien koulutus Ekamilla oma työpaikkaohjaajakoulutusmalli koulutettu työpaikkaohjaaja / työpaikkaohjaaja, joka tuntee pedagogisen mallin järjestetään yritysten tarpeiden mukaisesti toteutetaan monimuotoisesti monialainen/alakohtainen opettaja/kv-koordinaattori markkinoi systemaattisesti koulutusta opettaja/kv-koordinaattori kouluttaa työpaikkaohjaajia / tiedottaa työpaikkaohjaajille pedagogisesta mallista ja sen käytöstä Työpaikka-analyysi työssäoppimisen käsitteitä työpaikka soveltuva opetussuunnitelman tavoitteisiin henkilö soveltuva työpaikkaohjaajaksi Työpaikkarekisteri kaikki työpaikat dokumentoituina Henkilökohtainen suunnitelma osana henkilökohtaista suunnitelmaa on työssäoppimisen suunnitelma tarvittavan ammattitaidon hankkiminen tavoitteena oppimissuunnitelmaan kirjattu, mitä opiskellaan oppilaitoksessa ja mitä työpaikalla ja mitä mahdollisesti muualla, jotta tarvittava ammattitaito saadaan hankittua Puitesopimus sopimus, jossa sovitaan yrityksen/työpaikan kanssa käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävästä koulutuksesta, ammatti-osaamisen näytöistä ja tutkintotilaisuuksien järjestämisestä Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa

SUUNNITTELU JA VALMENNUS TYÖSSÄOPPIMISEEN Opettajan/kv-koordinaattorin tehtävät kartoita sopivat työssäoppimispaikat ja henkilökontaktit perehdytä työpaikkaohjaaja perehdytä opiskelija työssäoppimisjaksolle, yleisiin työturvallisuutta koskeviin asioihin, ammattiosaamisen näyttöihin ohjaa opiskelijaa työssäoppimispaikan valinnassa huolehdi opiskelijakohtaisesta sopimuksesta Pedagogiset ratkaisut Työpaikkaohjaaja ja opettaja/kv-koordinaattori opiskelijan ohjaajana valmistele työssäoppimisen kokonaisuutta suunnittele alustavasti opiskelijan työtehtävät ja ammattiosaamisen näyttö varaa tilat, työvälineet ja luvat opiskelijan käyttöön Opettaja/kv-koordinaattori työpaikkaohjaajan mentorina tutustu ohjausprosessimallin vaiheisiin oppilaitoksen www-sivuilla aukilue ammattitaitovaatimuksia yhdessä työpaikka-ohjaajan kanssa Työpaikkaohjaajan tehtävät perehdy jakson tavoitteisiin ja arviointiin perehdy ammattiosaamisen näyttöihin: mikä on näyttö, näyttöjen tavoitteet, arviointi, laki ja säädökset tiedota työssäoppimisjaksosta työpaikan henkilöstölle päivitä oma työpaikkaohjaajaosaamisesi Opiskelijan tehtävät perehdy jakson tavoitteisiin ja arviointiin hanki työssäoppimispaikka yhteistyössä ohjaavan opettajan / kv-koordinaattorin kanssa laadi alustavasti työssäoppimisjakson tavoitteesi Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa

TYÖSSÄOPPIMISJAKSON ALOITUS Opettajan/kv-koordinaattorin tehtävät perehdytä työpaikkaohjaaja käy tavoitekeskustelu opiskelijan kanssa suunnittele ammattiosaamisen näyttöä pidä aktiivisesti yhteyttä työpaikkaan ja opiskelijaan Pedagogiset ratkaisut Työpaikkaohjaaja ja /kv-koordinaattori opiskelijan ohjaajana pilko perehdytystäsi osiin opiskelijan tarpeiden mukaan sovi opiskelijan kanssa työssäoppimisjakson pelisäännöt sovi ja kirjaa milloin ja miten annat ohjausta ja arviointia oppimisesta selvitä mitä opiskelija jo osaa ja mitä tavoitteiden mukaista osaamisten tasoa hän tavoittelee ohjaa opiskelijaa tekemään monipuolisia työtehtäviä Opettaja/kv-koordinaattori työpaikkaohjaajan mentorina avaa ohjausprosessimallia aukilue ammattitaitovaatimuksia yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa tue työpaikkaohjaajaa ohjaustyössä ja palautteen antamisessa luo oppimistilanteita esim. tehtävien annolla yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa Työpaikkaohjaajan tehtävät perehdytä opiskelija työpaikkaan ja työturvallisuuteen; henkilöstö, tilat, työtehtävät, toiminnot, käytänteet osallistu tavoitekeskusteluun ja ammattiosaamisen näytön suunnitteluun Opiskelijan tehtävät täsmennä tavoitteesi osallistu tavoitekeskusteluun ja ammattiosaamisen näytön suunnitteluun kirjaa oppimis- ja työtehtäväsi Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa

TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAUS TYÖPAIKALLA Opettajan/kv-koordinaattorin tehtävät pidä yhteyttä opiskelijaan ohjaa ja tue opiskelijaa tue työpaikkaohjaajaa täsmennä oppimistavoitteet täsmennä arviointikriteerit suunnittele työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näyttö anna ohjaavaa arviointia työssäoppimisesta Pedagogiset ratkaisut Työpaikkaohjaaja ja opettaja/kv-koordinaattori opiskelijan ohjaajana säätele ohjaustasi opiskelijan tarpeiden mukaan (opeta taitoja) käytä vaihdellen erilaisia ohjaustyylejä ja –keinoja tue ja kehitä opiskelijan itsearviointia käy ohjauskeskusteluja ja anna palautetta säännöllisesti Työpaikkaohjaaja ja opettaja/kv-koordinaattori oppimisen arvioijana tarkastele oppimista suhteessa jakson tavoitteisiin rohkaise ja kannusta anna palautetta siitä, mitä opiskelija jo osaa anna palautetta siitä, mitä opiskelijan on vielä opittava Opettaja/kv-koordinaattori työpaikkaohjaajan mentorina aukilue arviointikohteita ja –kriteereitä yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa tue työpaikkaohjaajaa ohjaustyössä ja palautteen antamisessa sovi väliarviointi / muistuta työpaikkaohjaajaa väliarvioinnista Työpaikkaohjaajan tehtävät pidä yhteyttä oppilaitokseen tarkista opiskelijan suunnitelman eteneminen opeta työtehtäviä ohjaa oppimista ja anna palautetta suunnittele työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näyttö ole esimerkkinä hyvästä ammattilaisesta Opiskelijan tehtävät tee oppimista tukevat työtehtävät vastaa omalta osaltasi tavoitteiden toteutumisesta pidä yhteyttä ohjaavaan opettajaan/kv-koordinaattoriin osallistu työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen suunnitteluun ja toteutukseen täytä työssäoppimispäiväkirja hanki tietoa aktiivisesti kyselemällä hakeudu muiden työntekijöiden joukkoon, ole yhteydessä työpaikkaohjaajaan ja muihin työntekijöihin Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa

TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTI Opettajan/kv-koordinaattorin tehtävät arvioi työssäoppiminen arvioi ammattiosaamisen näyttö johda arviointikeskustelua arvioi työpaikan soveltuvuus tutkinnon työssäoppimispaikaksi Pedagogiset ratkaisut Työpaikkaohjaaja ja opettaja/kv-koordinaattori opiskelijan ohjaajana tue opiskelijan itsearviointia Työpaikkaohjaaja ja opettaja/kv-koordinaattori osaamisen arvioijana tarkastele osaamista suhteessa ennalta määriteltyihin arviointikohteisiin ja –kriteereihin käy arviointikeskustelu ja arvioi ammattiosaamisen näyttö tuo selvästi esiin vahvuudet ja kehittämistarpeet anna arvosana ammattiosaamisen näytöstä, kirjaa arvosanan perusteet Opettaja/kv-koordinaattori työpaikkaohjaajan mentorina aukilue arviointikohteita ja –kriteereitä yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa tee tarkentavia kysymyksiä, pyydä esimerkkejä tue työpaikkaohjaajaa arvioinnissa ja arvosanan antamisessa Työpaikkaohjaajan tehtävät arvioi työssäoppiminen arvioi ammattiosaamisen näyttö anna palautetta oppilaitoksille Opiskelijan tehtävät tee itsearviointi osallistu arviointikeskusteluun hoida käytännön asiat (avainten luovutus yms.) Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa

PALAUTE JA KEHITTÄMISTARPEET Palautteen keräys, analysointi ja kehittämistarpeet kerää palaute opiskelijalta ja työpaikkaohjaajalta arviointikeskustelun yhteydessä jaksoa ohjannut opettaja/kv-koordinaattori tekee koonnin palautteista palaute analysoidaan koulutusalalla työssäoppimistiimi koordinoi palautteen keräystä ja kehittämistarpeiden analysointia Dokumentointi palautelomakkeet säilytetään koulutusalalla Ryhmäpalaute ja kokemusten jakaminen jaksoa ohjannut opettaja/opettajat/kv-koordinaattori järjestävät ryhmäkohtaisen palautetilaisuuden, jonka tavoitteena on työssäoppimiseen liittyvien kokemusten jakaminen Tiedottaminen palautekoonnit toimitetaan tiedoksi työpaikoille ja oppilaitoksen johdolle Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa

Menetelmiä työssäoppimisen arviointiin* Avaintaito 2 Viestintä vierailla kielillä Kielitaitoasteikko Kielitaidon arviointi ulkomaan työssäoppimisjaksolla Avaintaito 3 Matemaattinen osaaminen ja perusosaaminen luonnontieteiden ja tekniikan aloilla Jaksoarviointi Avaintaito 4 Digitaaliset taidot PowerPoint-esitys Avaintaito 5 Oppimistaidot Laajeneva mind map Lokikirja ulkomaan työssäoppimisjaksolle Lokikirja sähköisenä Lokikirja paperilla Oppimispäiväkirjaa kirjoittamassa Avaintaito 7 Aloitekyky ja yrittäjyys Oppimispäiväkirja-analyysi Paras palvelukonsepti Mysteerilaatikko Avaintaito 8 Tietoisuus kulttuurista ja kulttuurin ilmaisumuodot Paras kaveri -mitali Ryhmäblogi *Menetelmiä kehitettiin kuuteen avaintaitoon. Alkuperäinen malli kehitetty Ammattisilta ESR-projektissa