Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPäivi Salonen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus
2
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Jotta syntyviin opiskelijalähtöisiin haasteisiin voidaan vastata tarvitaan osaamista koko henkilöstölle opettajat tukipalvelut tutor-opiskelijat Tarvitaan osaamisen tasoja
3
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaamisen tasot Opettaja ohjaajana Tutoropettajat Ohjauksen kordinaattorit Opinto-ohjaajat Ohjauksen tiimi Opiskelijahuolto
4
Laurea/AS/2003 1. Taso: Opettaja ohjaajana ”tietoisuus ohjauksesta” ohjauksen holistisuus opettajalla on opettajuuteen liittyvää osaamista, mutta koko opintopolkuun liittyvä ja kaikki prosessit tunnistava osaaminen usein puutteellista kaikilla opettajille oltava hallussa ohjauksen minimikriteerit prosesseista, työnjaosta ja välineistä
5
Laurea/AS/2003 1. Taso: Opettaja ohjaajana Tason haltuunotto vaatii pitkää koulutusta Pieninä askelina käydään läpi sekä opettajat että tukipalveluissa työskentelevät Kouluttajina toimivat toisaalta oman talon opinto-ohjaajat ja toisaalta ulkopuoliset kouluttajat Koulutus luonteeltaan jatkuvaa ja toistuvaa Kokonaisuuden suorittaminen 2 ov
6
Laurea/AS/2003 2. Taso: Tutor-opettajuus ”Lähiohjaus, seuranta ja jatkuvuus” ohjauksen menetelmät ja välineet tukipalveluiden tunteminen seuranta ja HOPS-menetelmä (eHops) ennaltaehkäisevää ohjausta massojen ohjausta (tarkistuspisteet) aloitus>harjoittelu osana ammatillista kasvua>kohtivalmistumista
7
Laurea/AS/2003 2. Taso: Tutor-opettajuus Tutor-opettaja vastaa opiskelijan tekemisistä 2 ensimmäistä opiskeluvuotta. 3 henkilökohtaista tapaamista Keskeistä opiskelijan tunteminen Kouluttajina oman talon opinto-ohjaajat ja ulkopuoliset asiantuntijat Kokonaisuuden suorittaminen 3 ov
8
Laurea/AS/2003 3. Taso: Ohjauksen koordinaattori ”Opo-opettaja” toimii koulutusohjelmansa ohjauksen koordinaattorina mielellään opon koulutus tai vastaava ohjauksen osaaminen yhteistyön varmistaminen muiden ohjauksesta vastaavien tahojen kanssa huolehtii ohjauksen kehittämisestä omassa yksikössään tuntee Laurean ulkopuoliset ohjauspalvelut hyvinvointi luo pohjaa motivoivalle opiskeluilmapiirille mukana opiskeluhuollossa ohjauksen menetelmien ja välineiden kehittämiseen
9
Laurea/AS/2003 4. Taso: Opinto-ohjaaja ”Ohjauksen ammattilainen” Päätoiminen isommissa koulutusohjelmissa tai instituuteissa Ohjauksen kehittäjä Kouluttaja Ongelmien ratkaisija (korjaava ohjaus) Ohjauksen tiimi ja yhteistyö Vastaa ohjauksen toteutumisesta
10
Laurea/AS/2003 Ohjauksen tiimi Vastaavana johtoryhmän jäsen Jokaisen instituutin päätoimiset ohjauksen vastuuhenkilöt Ohjauksen koordinaattorit Opiskelijoiden edustaja
11
Laurea/AS/2003 Ohjauksen tiimi Määrittää ohjauksen painopisteet ennaltaehkäisevään ohjaukseen korjaavaan ohjaukseen Suunnittelee tarvittavan koulutuksen ja toteuttaa sen Osana opiskelijahuoltoa Koordinoi ohjauksen hankkeita ja projekteja
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.