Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017"— Esityksen transkriptio:

1 Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Paula Kilpeläinen & Nina harjulehto

2 HUIPPU –hanke 2017 Hankkeessa kehitetään työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamista Reformin myötä työpaikalla tapahtuva oppiminen lisääntyy, jolloin keskeiseksi haasteeksi nousee työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamisen varmistaminen KEHITETÄÄN JA PÄIVITETÄÄN TYÖPAIKKAOHJAA-JAKOULUTUSTA Yksi yhtenäinen työpaikkaohjaaja-koulutus (aikuis-, nuoriso-, oppisopimuskoulutus) VERKKOVARIA Tehtävät Materiaalit Ilmoittau- tuminen Verkkototeutus -Jatkossa mm. yksi tutkinnon suorittamistapa ja henkilökohtaistamis-prosessi Huomioidaan uuden lain vaatimukset

3 Koulutettujen työpaikkaohjaajien osuus sekä ammattiopettajien top-jaksolle osallistuminen (%) keskimäärin eri tutkinnoissa ja yhteensä ( )

4 TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSEN TILANNE VARIASSA (2/2017)

5 KOULUTETTUJEN TOP-OHJAAJIEN MÄÄRÄ 2015-2016 VARIASSA

6 Top-ohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa/Mitä tehdään?
Tutustutaan olemassa oleviin ”hyviin” työpaikkaohjaajakoulutusmalleihin Päivitetään ja luodaan koulutus- ja tukimateriaalia sekä tehtävät Lisäksi päivitetään mm. seuraavaa (Koulutukseen ilmoittautumislomake, henkilökohtaistamisprosessi ja –lomake, koulutusta koskeva palautelomake, todistuksen myöntämisen periaatteet, koulutettujen Top-ohjaajien tilastointi/rekisteri) Valitaan koulutuksen toteuttamisvaihtoehdot Tavoitteena luoda ”kevyt” järjestelmä (osasuoritukset/koko koulutus)

7 TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA RAKENNE TÄLLÄ HETKELLÄ
Koulutus perustuu: (3 ov) 1. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaamisen näyttöjen ja (tutkintotilaisuuksien suunnittelu) (1 ov) 2. Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi (1 ov) 3. Opiskelijan tai tutkinnon suorittajan osaamisen arviointi (1 ov)

8 KOULUTUKSEN TOTEUTTAMISVAIHTOEHTOJA
Monialainen/alakohtainen Mentorointi –malli (esim.ohjauskäyntien yhteydessä, opettajien työelämäjaksoilla) Verkko-opiskelu –malli (joko osin tai kokonaan verkossa) Monimuoto –malli (lähiopetus (työpaikka/oppilaitos) (itsenäisesti/ryhmätyönä toteutettavat oppimistehtävät) Osasuoritukset/koko koulutus muita vaihtoehtoja?

9 ESIMERKKEJÄ MUIDEN OPPILAITOSTEN TYÖPAIKKAOHJAAJAKOULUTUKSISTA

10 RYHMÄTYÖKYSYMYKSET Mikä tähän mennessä toteutetussa työpaikkaohjaajakoulutuksessa on toiminut hyvin? Mitä erityisesti tulee kehittää? (esim. koulutukseen hakeutuminen, henkilökohtaistaminen, materiaalit, tehtävät jne.) Mitkä olisivat koulutuksen keskeiset sisällöt / rakenne? (Työpaikkaohjaajien keskeiset osaamistarpeet?) Millaisia tehtäviä? Mitkä koulutuksen toteuttamistavat sopivat oman alanne työpaikkoihin? Mitä muuta tulisi huomioida työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämisessä ja toteuttamisessa?

11 POHDITTAVAKSI MYÖHEMMIN /KOULUTUKSEN TARJOAMINEN
Kuka kouluttaa ? (opettajien kouluttaminen top-ohjaajakouluttajaksi?) Aktiivinen tiedottaminen/markkinointi esim.nettisivuilla Jatkuvana koulutuksena, non-stop (esim.verkko-opintoina) Säännöllisin väliajoin alkavat koulutukset (monialaisina/alakohtaisina) Harvemmin Yritysten / opettajan aloitteesta Päivityskoulutukset Top-ohjaajakoulutuksen kehittäminen (mm. päivitys- ja täydennyskoulutus, top-kouluttajien osaamisen kehittäminen, työelämän tarpeet)

12 Vantaan ammattiopisto Varia
Kiitos Vantaan kaupunki Vantaan ammattiopisto Varia


Lataa ppt "Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google