IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Työpaikkaohjaajakoulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Kokkolan ammattiopisto
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla 3.4.2017 IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja osaa arvioida työssäoppimista ja ammattiosaamisen näyttöjä laadukkaasti ja työelämän osaamisvaatimuksia painottaen antaa opiskelijalle kannustavaa palautetta

Opiskelijan arvioinnin keskeinen sisältö: 3.4.2017 Opiskelijan arvioinnin keskeinen sisältö: Opiskelijan arviointi ammatillisessa peruskoulutuksessa Työssäoppimisessa kehittyvät ammatilliset valmiudet Palautteen antaminen ja arviointikeskustelu Arvioinnin dokumentointi Miksi arvioidaan? Mitä arvioidaan? Miten arvioidaan? Kuka arvioi? Milloin arvioidaan?

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen sisältö: työpaikkaohjaaja arvioi opiskelijan ammattitaitoa antaa kannustavaa palautetta ja motivoi osallistuu arvioinnin dokumentointiin

Opiskelijan arviointiini liittyvä itsenäinen oppimistehtävä: IV. Oppimistehtävä Työpaikkaohjaaja suorittaa työssäoppimisjakson ja/tai ammatti-osaamisen näytön arvioinnin oppilaitoksen virallisilla lomakkeilla Oppimistehtävän arviointi yhteistyössä työpaikkaohjaajakouluttajan kanssa

1. Opiskelijan arviointi ammatillisessa peruskoulutuksessa Opiskelija suorittaa ammatillista perustutkintoa 120 ov OPH laatii tutkinnon perusteet OSAO laatii tutkinnon perusteiden pohjalta tutkinnoittain omat opetus- ja arviointisuunnitelmat Opiskelija suorittaa työssäoppimalla vähintään 20 ov ammatillisia opintoja Ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja kriteerit määrätään tutkinnon perusteissa Ammattiosaamisen näytöllä arvioidaan mahdollisimman laajasti ammattitaitovaatimuksissa määritelty osaaminen, mutta vähintään se, mitä tutkinnon perusteissa on määrätty.

1.1 Arvioinnin vaiheet Opiskelijan arviointi koostuu 1. Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 2. Oppimisen arviointi arvioidaan opiskelijan oppimisprosessia eli seurataan miten oppiminen edistyy 3. Osaamisen arviointi arvioidaan mitä opiskelija osaa oppimisensa jälkeen

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen koulutuksen järjestäjän on tiedotettava opiskelijoille siitä, minkälaista aineistoa ja asiakirjoja on esitettävä osaamisen tunnistamista ja tunnustamista varten ja milloin opiskelijan on haettava osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opiskelijan osaamista on arvioitava jo opintojen alussa: opiskelijan vahvuudet ja aiemmin hankittu osaaminen on pohjana opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden laatimisessa ja tarvittavan ohjauksen ja tuen määrittelemisessä osaamisen tunnistamiseksi käydään arviointikeskustelu, johon osallistuvat opiskelija ja opettaja/opettajat

osaamisen tunnustamisella tulee välttää opiskelujen päällekkäisyyttä ja lyhentää opiskeluaikaa osaaminen tunnustetaan, jos tutkinnon osalle asetetut tavoitteet tai osa tavoitteista todetaan saavutetuiksi osaamisen tunnustaminen on osa opiskelijan arviointia, sitä koskevat samat säädökset kuin muutakin arviointia osaamisen tunnustamisesta päättävät kyseisten opintojen opettaja ja/tai opettajat yhdessä ei aikarajaa, osaaminen ratkaisee, osaamisen ajantasaisuus tulee tarkistaa

Oppimisen arviointi on opiskelijan kehitystä tukevan palautteen antamista ja arviointia opiskelun aikana varmistaa, että opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava vahvistaa myönteistä minäkuvaa ja motivaatiota oppimiseen tukee opiskelijan oppimista (ohjaa, kannustaa, motivoi) kehittää opiskelijan itsearviointitaitoa, kun opiskelija arvioi oppimistaan tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten, tavoitteiden ja arviointikriteereiden perusteella

Osaamisen arviointi Opiskelijalla on oikeus ensin oppia ja vasta sen jälkeen osoittaa osaamisensa Osaamisen arviointi tuottaa tietoa opiskelijan osaamisen tasosta Todistukseen tulevat arvosanat perustuvat osaamisen arviointiin Opiskelijoilla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamisensa monipuolisesti ja arvioida myös itse osaamistaan Ammatillisten tutkinnon osien ammattitaito arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä Jos työssäoppimisjakson aikana opittu osaaminen on mahdollista arvioida ammattiosaamisen näytössä, ei tarvita erillistä työssäoppimisen arviointia

Arvioinnin vaiheet Osaamisen arviointi arvosana kriteereiden perusteella Ammatti- osaamisen näyttö Oppimisen arviointi on palautteen antamista siitä mitä osaa ja mitä on vielä opittava Opiskelijalla on oikeus oppia ennen kuin osaamista arvioidaan arvosanan saamiseksi

1.2 Arvioinnin kohteet 1. työprosessin hallinta Tutkinnon perusteissa on määrätty arvioinnin kohteet 1. työprosessin hallinta 2. työmenetelmien, välineiden ja materiaalin hallinta 3. työn perustana olevan tiedon hallinta 4. elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallinta oppiminen ja ongelmanratkaisu vuorovaikutus ja yhteistyö ammattietiikka terveys, turvallisuus ja toimintakyky http://www.oph.fi/

1.2 Arvioinnin kohteet Elinikäisen oppimisen avaintaidot tarkoitetaan valmiuksia, joita jatkuva oppiminen, tulevaisuuden ja uusien tilanteiden haltuunotto sekä työelämän muuttuvat olosuhteet edellyttävät kuvastavat yksilön kykyä selviytyä erilaisista tilanteista lisäävät kaikilla aloilla tarvittavaa ammattisivistystä ja kansalaisvalmiuksia auttavat opiskelijaa seuraamaan yhteiskunnassa ja työelämässä tapahtuvia muutoksia ja toimimaan muuttuvissa oloissa

1.3 Ammattitaitovaatimukset Opiskelijan arviointi on kriteeriperusteista, jolloin opiskelijan oppimista ja osaamista verrataan aina ammatillisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin ja niiden pohjalta laadittuihin arviointikriteereihin Ammattitaitovaatimukset määrittävät sen, mitä opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa. http://www.oph.fi/

1.3 Ammattitaitovaatimukset Esimerkki 1. Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, artesaani Asiakaspalvelu ja myyntityö, 10 ov Ammattitaitovaatimukset Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa palvella asiakkaita erilaisissa myynnin asiakaspalvelutilanteissa selvittää asiakkaan tarpeet ja odotukset käyttää tietoa myyntituotteista ja palveluista asiakastilanteessa käyttää ammattialan osaamista asiakastilanteessa suunnitella myyntitapahtumaa pitää myyntipaikan viihtyisänä ja houkuttelevana toimia työyhteisön jäsenenä noudattaa työaikoja http://www.oph.fi/

1.4 Arviointikriteerit Arviointikriteerit määräävät miten opiskelijan tulee osata tyydyttävällä, hyvällä ja kiitettävällä tasolla tyydyttävä T1 hyvä H2 kiitettävä K3

1.4 Arviointikriteerit Arvioinnin kohde: 1. Työprosessin hallinta 3.4.2017 1.4 Arviointikriteerit Esimerkki 1. Asiakaspalvelu ja myyntityö, 10 ov Arvioinnin kohde: 1. Työprosessin hallinta Arviointikriteerit: Tyydyttävä T1 Selvittää asiakkaan tarpeita ja palvelee häntä Hyvä H2 Selvittää asiakkaan tarpeita ja palvelee häntä kohteliaasti Kiitettävä K3 Selvittää asiakkaan tarpeita ja palvelee häntä aktiivisesti ja kohteliaasti http://www.oph.fi/

2. Työssäoppimisessa kehittyvät ammatilliset valmiudet Työelämän pelisääntöjen oppiminen Sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen Sopeutuminen työyhteisöön Oman työpanoksen ymmärtäminen yrityksessä Työturvallisuusosaaminen Taitojen karttuminen, perustaidoista vastuullisempiin tehtäviin Oma-aloitteisuus, ongelmanratkaisukyky

2. Työssäoppimisessa kehittyvät ammatilliset valmiudet Opiskelija ei ole alan ammattilainen, vaan hänen tulee saada ammattinsa osaavan henkilön tukea työtehtävissään. Opiskelija oppii tekemään tuottavaa ja laadukasta työtä oikeilla ja turvallisilla työmenetelmillä. Kun opiskelijan taidot kehittyvät, on hyvä, ettei ohjaaja anna opiskelijalle valmiita ratkaisuja, vaan kannustaa häntä itse etsimään tietoja ja ratkaisuja käytännön ongelmiin. Palautteessa on hyvä keskustella siitä, mikä merkitys työssäoppismisjaksolla on ollut hänen ammattitaidolleen ja opiskelumotivaatiolleen ja Samalla voidaan tuoda esille opiskelijan vahvuudet ja kehittävässä mielessä myös ne asiat, jotka tulevaisuudessa vaativat lisää harjoittelua Työssäoppiminen vaikuttaa opiskelijan ammatilliseen suuntautumiseen ja tuleviin valintoihin.

3. Palautteen antaminen ja arviointikeskustelu Ohjaavaa suullista palautetta annetaan koko työssäoppimisjakson ajan. Palaute tukee ja ohjaa opiskelijan oppimista kehittää opiskelijan itsearviointia vahvistaa myönteistä minäkuvaa ja motivaatiota tuottaa tietoa osaamisen tasosta kehittää ammatti-identiteettiä on asiallista, monipuolista ja rehellistä Kokonaisarviointi suoritetaan jakson lopussa.

Opiskelijalle annetaan kannustavaa palautetta, jotta opiskelija pystyy saamaansa palautteen avulla suuntaamaan toimintaansa ja tavoitteitaan. Opiskelija tarvitsee palautetta kehittyäkseen. Ohjaava arviointi on tietyin väliajoin tapahtuvaa keskustelua tavoitteiden saavuttamisesta oikeiden työtehtävien yhteydessä. Myös onnistumisesta tulee antaa palautetta! Kehittämiskohteita voi etsiä - kannustavassa mielessä. Arviointi ei ole vain numeron antamista! Arviointi kohdistuu toimintaan, ei henkilöön! Ohjaajan rehellinen halu auttaa: mitä teemme paremmin ensi kerralla Positiiviset asiat ensin

Opiskelija, työpaikkaohjaaja ja opettaja osallistuvat arviointikeskusteluun Arviointikeskusteluun valmistaudutaan ennakolta: sekä opiskelija että ohjaaja tekevät arviointikohteisiin ja kriteereihin perustuvan kirjallisen arvioinnin ennen arviointikeskustelua. Arviointitietoa kerätään koko työyhteisöltä. Arvioinnissa voi käyttää apuna työnäytteitä, asiakaspalautteita, työtehtäviä ja niiden havainnointia, oppimispäiväkirjaa, portfoliota ym. Arviointiin varataan riittävästi aikaa ja rauhallinen ympäristö

Arviointikeskustelu on hyvä aloittaa opiskelijan itsearvioinnilla ja kuulla sen jälkeen työelämän edustajan näkemys opiskelijan osaamisesta. Opettaja esittää oman näkemyksensä viimeisenä. Tällä tavoin varmistetaan, että työelämän edustajan ja opettajan näkemykset eivät ohjaa opiskelijan itsearviointia tai opettajan näkemykset työelämän edustajan näkemyksiä. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa arviointikohteisiin ja kriteereihin Työpaikkaohjaaja arvioi opiskelijan osaamista suhteessa arviointikohteisiin ja kriteereihin Vastuu arvosanan antamisesta on opettajalla

4. Arvioinnin dokumentointi Lomakkeet: 1. työssäoppimisen arviointi 2. ammattiosaamisen näytön suunnitelma ja arviointi www.osao.fi