Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Advertisements

Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
PK-kehittämispalvelut
KALASTUSMATKAILUN KEHITTÄMINEN POHJANMAALLA KVARKEN FISHING.
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet
Sami Nikula, Stefan Lindström
Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Terveystieto 7.
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Kaikille selvää miksi yhdistytään Visio, tahtotila mitä halutaan selkeä Yhdistymissopimus määrittelee puitteet Palvelusuunnitelma linjaa, millä tavalla.
Yhteinen viesti on vahva viesti Pirjo Tiippana JÄRJESTÖTIETOPÄIVÄT , Rovaniemi.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Johdatus viestintään, 2. luento: viestintä on prosessi
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2006
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Johdatus viestintään, 3. teema: keskinäis- ja organisaatioviestintä
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
Johdatus viestintään, kuudes luento
Johdatus viestintään Luento
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
Sisäisen viestinnän merkitys työyhteisölle Tekijät: Jukka Hietaharju Pekka Kukkola RAT7SN2.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä
P1 Johdatus viestintään sivuaineopiskelijoille Kurssin käytänteet 1. teema: peruskäsitteet Leif Åberg kevät 2008.
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Leif Åberg syksy 2001 Ensimmäinen luento
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Johdatus viestintään Leif Åberg syksy Viestinnän peruskurssin luennot –kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus –pääaineopiskelijat:
Palvelujen käyttöönotto ja tuki Tietoverkkopalvelut.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
VIESTINTÄ Tarja Tapaninen … on sanomien välitystä ja vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
Työpaikkakohtainen viestintä YTN Summit workshop Helena Andersson.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
Johdatus viestintään, 3. teema: keskinäis- ja organisaatioviestintä
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
10: Semioottista synergiaa!
VIESTINTÄ.
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus Prof. Leif Åberg, Helsingin yliopisto, viestinnän laitos PSK:n kevätseminaari, huhtikuu 2009

Jäävuorimetafora viestintään (Esa Väliverronen, Leif Åberg 2006) Sanomien vaihdannan taso (prosessimallit) Tilannetekijät Yksilöllisen merkityksenannon ja tulkinnan taso (semioottiset merkitysmallit) Kulttuurisen sopimuksen ja sosiaalisen yhteisyyden taso (kulttuuriset mallit)

Mitä viestintä siis on? Viestintä on tätä kaikkea: sanomien vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan kesken (prosessinäkökulma) merkityksien luomista, jakamista ja tulkintaa (semioottinen näkökulma) kulttuurisen yhteisyyden luomista (kulttuurinen näkökulma) Mitäpä merkitsee projektijohtamisen kannalta? tiedon saamista ja jakamista asioiden yhdessä pohtimista, tolkunottoa me-hengen syntymistä

mietitäänpä hetki: mitäs vuorovaikutus oikein on?

Viestintä vuorovaikutuksena vuoro- vaikutus idea puetaan sanomaksi sanomaa tulkitaan ”lamppu” B A

tai syntyy jopa aivan uusia ajatuksia… (Suomen Kuvalehti 27/2008)

Viestintä projektijohtamisen tukena Miksi työpaikalla viestitään? -> funktiot: 1 perustoimintojen tuki 2 profilointi 3 informointi 4 kiinnittäminen 5 sosiaalinen kanssakäyminen

1. sisältö: tuote, palvelu Funktiomallin ulottuvuudet: Tulos- vies- tintä 2. suunta: ulkoinen sisäinen koko työyhteisö

Sovellus projektijohtamiseen Operatiivinen projektiviestintä Projektin markkinointi Projektin kumppanuus- verkot markki- kinointi, kumppa- nuus- verkot sisäinen operatii- vinen työvies- tintä tuote/ palvelu- profiili, brandi, näiden tutkimus työhön pereh- dytys Tulos- vies- tintä Projektin profilointi, brändäys ja maineenhallinta Perehdyttävä projekti- viestintä yritys/johta- japrofiili, maine, näi- den tut- kimus työyhtei- söön pereh- dytys ulk. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus sis. tiedotus, yhteys- toiminta ja luo- taus Projektin ulkoinen tiedotus ja yhteystoiminta (ulkoiset TOP-listat) Projektin sisäinen tiedotus ja yhteystoiminta (sisäiset TOP-listat)

Projektiviestinnän huoneentaulu Miten hanke profiloidaan (kehyskertomus, hankkeen perustelut, hissipuhe)? Arvomme, tapamme toimia: ovatko selvät tekijöille? Operatiivinen hankkeen viestintä, onko OK (operatiiviset toimijat, verkostokumppanit, viranomaiset, asiakkaat jne)? Ovatko hankkeen tekijät (myös alihankkijat ja toimittajat) perehdytetty?  Ovatko viestinnän järjestelyt kunnossa? (nettisivut, esitteet, mahdollinen tiedotuslehti, tiedotustilaisuudet)  Kuka hoitaa hankkeen sisäisen tiedottamisen? Entä ulkoisen?  Onko sisäinen ja ulkoinen TOP-lista laadittu ja viestinnän järjestelyt avainhenkilöiden suuntaan hoidettu?  Aistitesti: miltä hanke näyttää, kuuluu, tuntuu, maistuu, tuoksuu !