Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen."— Esityksen transkriptio:

1 Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen

2 Sisäisen viestinnän tarkoitus
Viestinnän tehtävät yleisesti: 1 Informointi, tiedon saatavuus ja tiedonvaihdanta työyhteisön jäsenten ja sidosryhmien kesken 2 Yhteisöllisyyden rakentaminen ja työhyvinvoinnin tukeminen 3 Sidosryhmädialogi 4 Toiminta julkisuuksien kentillä 5 Maineen ja brändin rakentaminen 6 Yhteiskunnallinen vaikuttaminen 7 Tuotteiden ja palveluiden kiinnostavuuteen vaikuttaminen Juholin 2013, 70

3 Sisäinen viestintä Kutsutaan myös työyhteisöviestinnäksi
Ei vain viestinnän ammattilaisten tai johdon vastuulla Paitsi viralliset viestintäkanavat, myös joskus itsestäänselvyyksiltä tuntuvat asiat kuten työpaikalla keskustelu

4 Sisäinen viestintä, esimerkkejä
Päivittäin vapaamuotoisena viestimisenä työntekijöiden välillä työpaikalla Viikkopalaverit, perjantaikahvit, tiimipalaverit Kokoukset Tiedotustilaisuudet, muut tiedotteet Uuden työntekijän perehdytys Ilmoitustaulu, intranet Sähköposti Palaute Yrityksen arvot, strategia, tavoitteet

5 Digitaalinen viestintä
Tietotekniikan kehittyminen johtaa uusiin tapoihin viestiä työyhteisön sisällä Välineitä voivat olla esimerkiksi intranet, sähköposti, sosiaalinen media, chat-ohjelmat, wiki tai videopuhelut Digitaaliseen viestintään siirryttäessä on kuitenkin otettava huomioon sen edellytykset ja työyhteisön kyvykkyys käyttää viestintävälinettä IT-alan yrityksen voi olla helppo ottaa käyttöön uusia sähköisiä välineitä Toisenlaisessa yrityksessä uusi viestintäväline ei välttämättä tuota mitään lisäarvoa, jos työyhteisö ei osaa tai opi käyttämään sitä oikein, tai käyttöönoton perehdytys puuttuu kokonaan

6 Uhkia sisäisen viestinnän epäonnistuessa
Viestinnän vastuu annettu vain johdolle  työntekijät eivät kiinnitä huomiota esimerkiksi intranetiin, sähköpostiinsa tai tiedotteisiin jolloin tieto ei siirry perille Palautteen antamisen mahdollisuuden puute  työntekijät eivät koe voivansa vaikuttaa asioihin, mikä huonontaa ilmapiiriä ja työmoraalia

7 Uhkia sisäisen viestinnän epäonnistuessa
Viestintää ei pidetä tärkeänä  tieto ei kulje työpaikalla, esimerkiksi johdon päätöksistä kuullaan vasta viiveellä jolloin ei ole aikaa vaikuttaa tai sopeutua Esimerkiksi muutostapauksessa tulisi informoida työyhteisöä hyvissä ajoin, eikä vasta muutoksen tapahtuessa toivoen että se menee läpi ilman ongelmia Viestintään on valittu työyhteisölle väärät välineet  vaikka tekniset edellytykset olisivat kunnossa, ei kommunikaatio todellisuudessa toimi

8 Tiivistys Sisäistä viestintää on kaikki työyhteisön sisällä tapahtuva viestintä Vastuu sisäisen viestinnän toimivuudesta on kaikilla työyhteisön jäsenillä Viestintä pitää suunnitella kohderyhmä huomioon ottaen

9 Lähteet Juholin, E Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF Management Institute of Finland. Helsinki. Kauppinen, E, Nummi, J & Savola, T Tekniikan viestintä : kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Edita. Helsinki. Kulmala, U Yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen. Luettavissa: e=1 Luettu Laakso, H Intranet sisäisen viestinnän välineenä – case Tiimari Oy Luettavissa: 22.pdf?sequence=1


Lataa ppt "Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google