Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Sami Nikula, Stefan Lindström
Tieto kasvaa verkossa, verkkokoulutuksen laaduntekijät - Itä-Suomi Tuotteistamisen malli Helsinki Sami Nikula, Stefan Lindström
2
Mitä tuotteistaminen on?
Asiakkaalle tarjottavan tuotteen tai palvelun määrittelyä suunnittelua kehittämistä kuvaamista täsmentämistä
3
Mitä tuotteistaminen on?
Tuotteistamisen eri asteet: Sisäisten työmenetelmien tuotteistaminen Palvelujen tuotetuki Tuotteistettu palvelu Monistettava tuote
4
Mitä tuotteistaminen on?
Asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen on: työprosessien menetelmien erilaisten tuotepuitteiden EI niinkään ydinasiasisällön tuotteistamista
5
Mitä tuotteistaminen on?
Sisäinen tuotteistus asiakkaalle näkymätöntä toiminnan kehittämistä sisäisen toiminnan systematisointi edellytys ulkoiselle Ulkoinen tuotteistus asiakkaan näkemät tuoteversiot palvelujen tuki pakettikokonaisuudet
6
Mitä tuotteistaminen on?
Ulkoinen tuotteistaminen Esitteet Tuotemerkki Referenssit Versiot Dokumentit Tietokannat Työmenetelmät Laadunhallinta Sisäiset tuotekuvaukset Osaamisen kehitysjärjestelmät Sisäinen tuotteistaminen
7
Mitä tuotteistetaan? jos ei tuotetta, ei tuotteistettavaa
mikä on se tuote jota tarjoamme? tuote voi olla fyysinen tai aineeton tuotteen määrittely osa tuotteistamista
8
Sisäinen tuotekuvaus kun perusidea selvillä, tehdään tuote-kuvaus
tuotekuvaus voi toimia tuotesuunnittelu-mallina yksityiskohtainen varmistaa, että asioita todella pohditaan
9
Sisäinen tuotekuvaus nimi ja yleiskuvaus käyttötarkoitus
markkinapotentiaali, asiakkaat, tavoitteet tuotteet joiden kanssa tuotteemme kilpailee ja tuotteet mitkä se korvaa sopivuus organisaation strategiaan tuotekuvaus tuotteen versiot
10
Sisäinen tuotekuvaus tuotteen konkretisointi tärkeimmät referenssit
hinta toimitusaika vastuuhenkilöt tuotteistuksen ja tuotekehityksen jatkotoimenpiteet vaikutukset toimintaprosesseihin
11
Tuotteen määrittely
12
Tuotteistusprosessin määrittely
Laadunhallintaprosessi Riskienhallintaprosessi Määrittelyprosessi Tuottamisprosessi
13
Tuotteistusprosessin määrittely
14
Tuotteistusprosessin määrittely
Laadunhallintaprosessi ei erillään tuotteistamisesta ei lopputuotteen arviointia
15
Tuotteistusprosessin määrittely
Riskienhallintaprosessi ei erillään tuotteistamisesta alkaa ennen projektia mm. SFS-IEC
16
Tuotteistusprosessin määrittely
Määrittelyprosessi määrittelyprosessille on jo malleja eli ei keksitä pyörää uudelleen esim. IEEE ei tarvitse olla raskas!
17
Tuotteistusmallin käytettävyys
Tavoitteena prosessin hahmottamisen helpottaminen materiaalin helppo saavuttaminen työkalujen tarjoaminen kognitiivisen kuorman pienentäminen käsikirjamaisuuden häivyttäminen materiaalin laittaminen aikajanalle
18
Lähteinä käytetty mm. Sipilä J. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen
SFS-EN ISO 8042 IEEE standardit SFS-IEC
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.