Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN KONE JA LAITE
Advertisements

Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
LEAN JA PUHTAUSPALVELUT
RISKIEN HALLINTA RAKENNUSTYÖMAALLA
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
RISKIEN HALLINTA TEKNOLOGITEOLLISUUDEN YRITYKSESSÄ
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Kon Työstökoneiden käyttö 3op 3op Syksy 2014 Kaikki ajankohtainen tiedotus Nopassa!
Työsuojelun toimintaohjelma
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Osastokatselmus yksikkö, ala pvm läsnäolijat. Siisteys ja järjestys Joka dialle Kommentit: Vastuuhenkilö: automaalaustyösali Joka dialle kuvia Joka dialle.
Mitä voisimme oppia läheltä piti –tilanteista Sari Tappura DI, tutkija Turvallisuuden johtaminen ja suunnittelu Teollisuustalous p.
Ergonomia ELOKUU. Miksi työasentoihin tulee kiinnittää huomiota? Kuinka monta kertaa päivässä nouset autoon/autosta siirrät jäteastiaa? Entäpä kuukaudessa,
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Ajoneuvon renkaan ilmanpaineen aiheuttaman tapaturmavaaran torjunta rengastyössä Selvitä rengastyöhön liittyvät vaarat ja oikeat.
1 Rengas räjähti ja paineisku heitti asentajan betonilattialle TOT-raportti 3/97.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Kaukolämpöputken hitsaaja jäi sortuneen maamassan alle TOT-raportti 17 / 06.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Pysy hyvässä työvireessä
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Kon Työstökoneiden käyttö
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Työntekijä tukehtui typpisäilöön
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
LANKKUNIPPUPINO KAATUI MIEHEN PÄÄLLE ALUSPUITA SAHATESSA
Lastaus kuorma-autoon
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Kuorma-autonkuljettaja puristui jarrujen säädön yhteydessä renkaan ja lokasuojan välistä TOT-raportti 28/01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Pylväsjalustojen siirto
Kiskoliitoksia tarkistamassa ollut sähköasentaja kuoli valokaaren seurauksena TOT-raportti 19 / 04 Tätä TOT 19/2004-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
KOKEMUKSIA VASTUISTA JA TEHTÄVISTÄ TAPATURMAN SATTUESSA
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen.   Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus) www.tvl.fi

Kuorma-auton kippaavan perävaunun kääntäminen Kuorma-auton kippaava murskelastissa oleva perävaunu oli kaatunut oikealle kyljelleen Kipin nostosylinterit vaurioituivat Miehet tyhjensivät lavan murskeesta ja laittoivat 6”x6” puuparrun pönkäksi vääntyneiden nostosylintereiden puolelle Asentaja irrotti nostosylinterit ja jäi keräämään kuljettajan kanssa irrottamisessa käytettyjä työkaluja Työkalujen keräämisen yhteydessä asentaja löi oma-aloitteisesti ja yllättäen rautakangella puuparrun pois paikoiltaan Lava painui äkillisesti kiinni perävaunun runkoon ja koko perävaunu ponnahti itsekseen takaisin pyörilleen Asentaja jäi puristuksiin perävaunun etummaisten pyörien kohdalle rakoon Asentaja menehtyi kahden viikon kuluttua Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa   Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Oliivikivimurskelastin tyhjentäminen alueella, jossa tapaturma sattui. Perävaunu on samanlainen kuin tapaturmassa mukana ollut. www.tvl.fi

Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät Käytetty perävaunu ei sovellu murskeen kuljetukseen Ei tiedetty käytettyyn työmenetelmään liittyviä riskejä Ei ollut olemassa työohjetta Työ suunniteltiin vasta paikan päällä Perävaunun runko ja vetoaisa olivat jännitystilassa Vetopään ja aisan korkeusero 30 cm Asentaja poisti puuparrun Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia   Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Vääntynyt perävaunu tapaturman jälkeen. www.tvl.fi

Vastaavien tapaturmien torjunta Käytettävä kalusto on valittava suoritettavan työn mukaan Riskit arvioitava: - kääntötyö - kippaus Turvalliset ja selkeät työohjeet: Opastus Työn organisointi Yhteiset pelisäännöt Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Perävaunun lavalle nostetut vääntyneet nostosylinterit. www.tvl.fi