Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut."— Esityksen transkriptio:

1 Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle
TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus)

2 Autonkuljettaja oli siirtämässä 3750 kg painoista betonielementtiä
Autonkuljettaja oli irrottanut perävaunun vetoautosta ja siirtänyt sen vetoauton rinnalle Kuljettaja aloitti ensimmäisen elementin siirron Hän oli nostanut elementtiä ja siirtänyt sitä perävaunun oikealle puolelle Hän oli mennyt asettelemaan lankkuja elementin reunan alle Tällöin toinen nosturin pylväs oli katkennut tyvestään Elementti putosi alas ja samalla nosturin puomisto kaatui päin elementtiä Kuljettaja jäi puomiston ja betonielementin alle Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Yleiskuva tapahtumapaikalta. Elementti on tuettu lankuin tapahtuman jälkeen. Nuoli osoittaa vahingoittuneen paikkaan.

3 Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät
Virheellinen työtapa Nosturin ylikuormitus Nosturin nostokykyä rajoittava laite oli pois käytöstä Nostokyvyn rajoittimeen liittyvää vikaa ei korjattu Nosturin pylvään tyvessä oli pitkälle edennyt väsymismurtuma Kuljettaja työskenteli vaara-alueella Kuormausnosturille ei oltu tehty tarkastuksia Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Elementin päälle kaatunut nosturin pylväs.

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
Turvalliset työmenetelmät: - nosturin kapasiteetti - nosturin käyttötarkoitus - nostettavan taakan massa - välttää vaara-alueelle menoa Nosturin turvalaitteet kunnossa Nosturin tarkastukset tehty Opastus nosturin käytöstä Käyttöohjeet Nosturi on korjattava vikaantumisen jälkeen Noudatettava ohjeita ja määräyksiä Työnantajan valvonta Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Pylvään katkeamiskohta. Nuoli ja ympyrä osoittavat väsymismurtumaa.


Lataa ppt "Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google