Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma."— Esityksen transkriptio:

1 Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle
TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus)

2 Kuorma-auton jäähdyttäjän korjaus
Urakoitsija oli sopinut edellisenä iltana autoilijan kanssa kuorma-auton jäähdyttäjän korjauksen alkavaksi seuraavana aamuna klo 9.00 Autoilija oli nostanut ohjaamon ylös nostosylinterillä ja ilmeisesti kiinnittänyt mekaanisen tuen kiinni-asentoon Ylettyäkseen jäähdyttäjään hän oli irrottanut nestesylinterin ohjaamon puoleisesta kiinnityksestään Ohjaamo putosi autoilijan päälle Urakoitsija löysi aamulla klo 9.20 autoilijan puristuneena kuorma-auton ohjaamon ja rungon väliin Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Ohjaamon pysyminen ylhäällä varmistettu taljan ja nostoraksin avulla.

3 Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät
Autoilija oli epähuomioissa vetänyt ohjaamon mekaanisen lukitussalvan rivasta itseensä päin ja poistanut ohjaamon tuennan kokonaan Ohjaamon ylhäällä pysymistä ei oltu varmistettu kattoon asennetulla nostotaljalla Autoilija ryhtyi työhön odottamatta urakoitsijan saapumista Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Irrotettu nostosylinteri vasemmalla, siitä oikealla mekaanisen tuen kahva.

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
Ajoneuvon ylösnostetun ohjaamon, lavan tai vastaavan pysyminen ylhäällä on varmistettava luotettavalla erillisellä mekaanisella tuella ja/tai ripustuksella, mikäli alapuolella työskennellään Vaaratekijät on arvioitava aina ennen työn aloitusta Työnantajan on varmistuttava, että työntekijä tuntee ko. työhön liittyvät vaaratekijät ja toimenpiteet niiden poistamiseksi Yksintyöskentelyä ei pidä sallia, jollei ole tietoa henkilön työhön riittävästä ammattitaidosta ja kokemuksesta Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Lähikuva


Lataa ppt "Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google